fbpx
Annonse:
KOMPAKT: Nye Puma Er Noe Helt Annet Enn Den Gamle Todørskupeen. Her Snakker Vi Kompakt Crossover-SUV Med Høy Sittestilling. Den Todelte Nettinggrillen Og De Høyt  Plasserte Lyktene Gir Bilen Særpreg.
KOMPAKT: Nye Puma er noe helt annet enn den gamle todørskupeen. Her snakker vi kompakt crossover-SUV med høy sittestilling. Den todelte nettinggrillen og de høyt plasserte lyktene gir bilen særpreg.

Motor Agder: Fords kattedyr er tilbake

Fakta:

Pris: fra 316 700 kr. Prøvd versjon: 370 000 kr.
Motor: 1,0 L, 3 syl bensinmotor
Effekt: 155 hk/220 Nm
Fart: 0-100: 9 sek. Toppfart: 200 km/t
Forbruk by/landevei/blandet: 0,67/0,49/0,56 l/mil
CO2: 130 g/km (Euro 6D)
Dimensjoner (l/b/h): 419/193/154 cm
Bagasjerom: 456 L inkludert Mega Box. 1216 L som 2-seter, lastet til taket.
Vekt: 1280 km
Maks tilhengervekt: 1100 kg

Ford Puma var en kompakt todørs kupé som tasset rundt på markedet noen år rundt ­årtusenskiftet. Glem den! Når Ford nå relanserer Puma er det i en helt ny tapning.

Puma har vokst til en kompakt crossover-SUV med lengde på litt over fire meter. Høy sittestilling og god plassutnyttelse preger nykommeren. Den har altså ikke mye til felles med den gamle Puma’en. Ford hevder at Puma har klassens største bagasjerom med 456 liter når Ford Mega Box inkluderes.

Boksen består av en fordypning i bagasjeromsgolvet som rommer 80 liter. Boksen er vanntett og utstyrt med propp i bunnen slik at man kan ta oppvasken der etter en piknik eller vaske bikkja etter skogsturen. Eventuelt kan du stable to golfbagger i høyden eller frakte med deg stueplanter opptil 115 cm høye uten å måtte skjære hull i taket. Slå den.

Kjøreglad
Ford har fått mye skryt for å lage biler som gir kjøreglede, og vi er spent på om Puma følger opp. I det vi trykker inn startknappen åpenbarer kattedyret seg i sakte film i førerdisplayet. Kult! En sak overrasker oss; Puma med største motor leveres kun med manuelt gir. Skal du ha automat må du nøye deg med 125-hesteren. I prøvebilen er det 155 gamper under panseret. Etter et par timer bak rattet i nykommeren vil vi påstå at manuelt gir er helt riktig i denne bilen, i alle fall for alle som liker å kjøre aktivt, og det er nettopp det Puma innbyr til.

Så, vi ble ikke skuffet med hensyn til kjøreglede. Med en lettsjaltet girkasse, presis styring og fast fjæring pluss kraftfullt skyv, er det bare å sette på seg sitt bredeste smil. Det er nesten ubegripelig at folka hos Ford har klart å skremme 155 hester ut av den vesle Eco-boost motoren med tre sylindre og beskjedne 1-liters volum, men vi er aldri i tvil om at alle 155 hestene er med på moroa når vi ratter bilen gjennom svingene på Langenesveien.

Lydbildet? Igjen går tankene til Pumaen – kattedyret, altså. Den kan ikke brøle som andre rovdyr i katteslekten – den skriker. Vel, bilen skriker ikke, i stedet kommer det noen tydelige snerr fra de tre sylindrene når vi gir på litt ekstra. Foretrekker du brøling? Da må du heller sjekke ut en breial amerikaner med bensinslurpende V-åtter.

Øko til Sport
Ikke mindre enn fem kjøremoduser kan velges; øko, glatt, grus, normal og sport. Normal er standardinnstilling ved start og gir fint kraftoverskudd på motorveien mot Lillesand. I Sport blir bilen adskillig friskere, noe vi gleder oss over når svingene kommer tett. Null til hundre på ni blank er kanskje ikke tall som imponerer veldig, men bilen føles faktisk friskere når vi kjører aktivt.

I en bratt og sleip grusbakke forsøkte vi «Grus» da vi skulle dra i gang fra stillestående. Etter litt prøving og feiling der vi kvelte motoren kom vi i gang mens det sparket i grusen. Ikke helt som med trekk på alle fire, selvsagt – forhjulstrekk er ikke optimalt i slike situasjoner, men alt i alt ble vi litt imponert over at vi i det hele tatt kom i gang.
Prøvebilen er en toppspekket GT-utgave og da er det ikke mye som savnes av utstyr. Da får du delskinn-sportseter, panorama-glasstak, B&O-lydanlegg med ti høyttalere, digitalt instrumentpanel, 8-tommers pekeskjerm, Ford SYNC 3 med navigasjon, talekontroll, Apple Car Play, Android Auto for å nevne noe. Sikkerheten er også ivaretatt med adaptiv cruisekontroll, antikollisjonssystem, blindsonevarsler, ryggekamera og LED hovedlys. Puma har oppnådd fem stjerner i NCAP.

Mild hybrid
Ford Puma er en mild hybrid, det betyr at bensinmotoren får hjelp av en elektrisk motor som drives av et 48 volt batteri som får strøm fra energien når det bremses. Bilen kan ikke kjøres på strøm alene, men teknikken skal gi lavere forbruk og utslipp.På vår varierte prøvetur som endte på 98 km, ble status 0,6 l/mil, litt mer enn fabrikktallet for blandet kjøring som er oppgitt til 0,56. Forbruk under langkjøring er oppgitt til 0,49 l/mil. Det tror vi er oppnåelig om vi f.eks. kjører i øko-modus til Oslo og er nøkterne i omgang med gasspedalen.

Rimeligste utgave, Titanium, med minste motor og automat er priset til 316 700 kroner. Prøvebilen, toppspekket, havner på 370 000 kroner. Da er alt inkludert. Med nye Ford Puma, føler vi at Ford har gjort mye riktig. En crossover-SUV med høy sittestilling og god plassutnyttelse, ikke minst til bagasje, og som dessuten gir masse kjøreglede, tror vi har mulighet for å vinne seg mange venner her på berget.