fbpx
Annonse:
LIVSSKOLE: - Tiden I Norpost Har Vært En Livsskole, Hvor Jeg Har Fått Mange Gode Erfaringer Og Utfordringer Jeg Ellers Ikke Ville Ha Kjent På, Bekrefter Ingar Malum.
LIVSSKOLE: - Tiden i Norpost har vært en livsskole, hvor jeg har fått mange gode erfaringer og utfordringer jeg ellers ikke ville ha kjent på, bekrefter Ingar Malum.

– En utrolig fascinerende bransje

– Mediebransjen har alltid vært preget av store og til dels raske endringer, sier Ingar Malum som etter en årrekke i bransjen nå fortsetter som salgsleder i Tvende Media.

 

Ingar Malum vokste opp i drabantbyen Sjetnemarka, i hjembyen Trondheim. Etter endt videregående, hvor han tok handel og kontor, ble det rekruttskole på Gardermoen og deretter syv måneder på Andøya. 

Etter endt førstegangstjeneste, var han på jakt etter et nytt miljø. Lite visste han da at valget han tok skulle endre de verdiene og livsløpet ellers så kraftig. Broren søkte om plass ved Øya videregående skole, en privat videregående skole som ligger på Kvål i Melhus, og det var i det kristne miljøet på Melhus som også Ingar havnet i, som førte til at han ble kristen. 

– Mye endret seg, de verdiene livet skulle bygges på og de valgene jeg senere har tatt, forklarer han.

Gikk på Ansgar

Etter endt militærtjeneste fikk han jobb ved Holbæk Eriksens trykkeri, Trondheims eldste trykkeri, hvor han jobbet fram til 1991. – Jeg hadde lyst til å lære mer om både Bibelen og livet som kristen, og tok derfor bibelskolen på Ansgar Bibelskole. Planen var å bli i Kristiansand i ett år, men jeg ble i fire. Studiene var rett og slett for interessante til at jeg kunne gi meg etter ett år, så det ble til at jeg tok både kristendom grunnfag og mellomfag på Ansgar.

Begynte i Norpost

Høsten 1997 fikk han nyss om at Norpost, selskapet som hadde spesialisert seg på distribusjon av aviser, blader, kundeaviser, menighetsblader, magasiner og andre utsendelser, trengte en ny sjåfør og kontrollør. Ingar søkte og fikk dermed innpass i en nisje i mediebransjen som han beskriver som svært interessant.

Han steg raskt i gradene, og ble etter hvert distribusjonsleder i hele ti år, innen han fortsatte som selger i samme selskap. Fra våren 2013 fikk han hovedansvaret for salget i både Agder og Trøndelag.
– Det var en hektisk, men en svært artig tid, forteller han.

Konkurransen spisset seg

 Jobben fordret tett samarbeid med kundene, for å sikre dem optimal effekt av de ulike kampanjene som skulle gjennomføres. Samtidig spisset konkurransen seg til. Posten Norge hadde helt andre og større muskler, både organisatorisk og økonomisk, enn hva Norpost kunne makte å følge. Resultatet ble at Norpost gikk konkurs, men et nytt selskap ble etter konkursen opprettet for å drive med det samme. Ingar ble en av fem lokale selgere i Norge og hadde ansvaret for markedet på Sørlandet. 

Tapt sak

Fra 1. januar 2016 ble postmonopolet avviklet. Det ble rom for andre til å skulle distribuere post og pakker på like vilkår som Posten Norge.
– Men med staten som eier og lovgiver, ble det en kamp vi ikke kunne vinne. Posten Norge gikk i strupen på oss rent prismessig, forklarer Malum. 

Norpost gikk konkurs i 2017. Grep måtte tas. Ingar Malum overtok ansvaret for alle lokale kunder i Norge da de fire andre lokalselgerne ikke ble med i det nye selskapet. I juni 2018 ble Norpost videreført under navnet Easy2You Distribusjon og Hjemlevering AS, men besluttet i slutten av januar 2019 å avvikle distribusjonen av uadressert og adressert post. 

– Det førte til at jeg og mange av mine kolleger mistet jobben. Jeg fikk ny jobb i PostNord, men ble der kun i ti måneder, før jeg på nytt begynte å se meg om etter å jobbe med salg igjen.

Ulike vilkår

Mye av årsaken til at det gikk som det gikk med Easy2You, er at heller ikke dette ble en konkurranse på like vilkår. Posten Norge var for dominerende og fulgte ikke opp i praksis, det som lå i kortene etter at monopolet ble opphevet. 

– Posten Norge, avishusene som utvidet sine distribusjonskanaler til å omfatte trykksaker og pakker fra andre aktører, samt Easy2You – det ble ikke plass til tre aktører, også fordi overgangen til den digitale verden gjorde at mengden trykksaker, aviser og blader som skulle distribueres, gikk ned.

En livsskole

Store endringer i bransjen til tross, Ingar ville ikke vært erfaringene fra Norpost og Easy2You foruten.
– Tiden i Norpost har vært en livsskole, hvor jeg har fått mange gode erfaringer og utfordringer jeg ellers ikke ville ha kjent på, bekrefter han.

Konsekvensen av at Easy2You avviklet distribusjon av uadressert og adressert post, var at Ingar stod uten jobb, men han hadde lyst til å fortsette i bransjen.
– Jeg hadde tro på meg selv, og opplevde i de årene jeg var i Norpost/Easy2You-systemet, å ha en god og tett kundekontakt. Jeg tok kontakt med Oddbjørn Jensen som driver Tvende Media. Etter kort tid var jeg i gang i ny jobb i Tvende Media, sier Malum.

Nå har Malum tiltrådt i en ny rolle i Tvende Media.
– Jeg har fått ansvaret for innsalg av annonser for kristiansandsregionen og skal følge opp kundene på en tett og god måte, så det blir hektiske dager også i fortsettelsen, røper han.

Aktiv i Tveit Frikirke

Med ektefelle og en sønn som skal følges opp på ulike fritidsaktiviteter, blir det aktivt også i privatlivet. Familien er aktiv i Tveit Frikirke, men Ingar er også medlem av Randesund Misjonskirke hvor han var med og arrangerte Alpha-kurs i ti år. 

– Jeg var en av lederne for alfakursene i disse årene, en utrolig lærerik og minnerik periode. Vi har også vært aktive i et hjelpearbeidet som Stiftelsen Beates hjem, som er økonomisk støttepartner for to barnehjem på Andemanøyene som ligger utenfor det indiske fastlandet.

Tror på papiravisen

Ingar forteller at han trives som fisken i vannet i sin nye jobb i Tvende Media.
– Trykt media vil ha gode levekår i mange år fremover. Det vil fortsatt skje en satsing både på papir og på digitale plattformer. Det er flere eksempler på store kjeder, butikker og andre som rett og slett er helt avhengig av å få ut sine kundekampanjer på papir. 

Han tror ikke papiraviser vil noensinne forsvinne helt.
– Papirmediets styrke er en svært god kjøpsrespons med tanke på kjøpsadferd. Digital annonsering gir sjelden en rask salgsutløsning i den forstand at kunden handler direkte der og da. Erfaringen min er at mange blar gjennom kunde- og tilbudsaviser, og planlegger innkjøpene ut fra hva de finner i disse. I tillegg vet vi også at det gir en helt annen og bedre leseropplevelse av å lese en avis på papir enn på nett.