fbpx
Annonse:
TIDSFORDRIV: Slik Kan En Også Få Tiden Til å Gå. Dag Ringstad Lagde Sang Og Musikkvideo Mens Han Satt I Karantene. Foto: Skjermdump Fra YouTube.
TIDSFORDRIV: Slik kan en også få tiden til å gå. Dag Ringstad lagde sang og musikkvideo mens han satt i karantene. Foto: skjermdump fra YouTube.

Karantene ble til sang og musikkvideo

Dag Ringstad ble kreativ mens han satt i karantene.

 
 
“I karantene” er en sang som ble til første lørdagen etter Norge gikk i krisemodus. Det er Dag Ringstad (65) fra Kristiansand som har laget den. Siden han er i risikogruppen, med kols og hjerteproblemer, valgte han å holde seg innendørs.
– Ettersom jeg er et meget sosialt vesen, ble dette ulidelig kjedelig. Derfor fant jeg frem gitaren, og da kom ideen til å lage en corona-sang.
 
Artikkelen fortsetter under videoen.
 

 

Desinfiserte studio

Låtskriveren gjorde en enkel innspilling av den og la den ut på Facebook. Der fikk han så mye positiv respons at han fikk lyst til å lage en litt mer forseggjort versjon av sangen.
– Jeg tok kontakt med Endre Kirkesola i Dub Studio i Kristiansand, og vi ble enig om å gjøre en innspilling på forsvarlig måte. Det betød vasking av hodetelefoner og annet utstyr med antibac. Min gode musikervenn, Geir Winnæss, ble også med. Han medvirker på sin guitalele, en krysning mellom ukulele og gitar, for å få et litt folkevise-aktig preg på låta. Vi satt naturligvis i hvert vårt rom når den ble innspilt. Endre la på bass og kor i tillegg til å håndtere det tekniske.
 

Engelsk versjon

Da Geir Winnæs hadde gjort sitt la Dags sønn, Ringo, på koring.
– Vi hadde allerede snakket om at han kunne lage en engelsk versjon, siden Covid-19 er et internasjonalt problem. Noen dager senere hadde han teksten klar og gjorde innspillingen av Quarantine.
 

Moret seg

Dag har moret seg med å finne fram diverse hjelpemidler og effekter fra skuffer og skap for å lage en video som kan illustrere teksten.
– Dette har jeg vært helt alene om å gjøre. Jeg håper videoen vil skape litt humør å glede i ei trasig tid.
 

I skrivende stund har videoen vært vist over 1 280 ganger på Youtube og 4 950 ganger på Facebook.