fbpx
Annonse:
ARV VIDEREFØRT: Det Er Liten Tvil Om At Det Er En Porsche Vi Har Med å Gjøre. Linjeføringen Fra 911 Er Mesterlig Videreført I Elektriske Taycan.
ARV VIDEREFØRT: Det er liten tvil om at det er en Porsche vi har med å gjøre. Linjeføringen fra 911 er mesterlig videreført i elektriske Taycan.

Høyspent familie-racer

Fakta:

Pris: fra 912 900,-. Prøvekjørt: 1 373 900,-
Motor: sum ytelse 490/571 hk, 650 Nm
Drivlinje: 2A, 4WD
Fart: 0-100 km/t: 4 sek. Toppfart: 250 km/t.
Energi: Batteri: 93,4 kWh. Rekkevidde: 463 km (WLTP)
Hurtiglader: 270 kW
Ladefart hjemme: 11 kW
Dimensjoner: lengde/bredde/høyde: 496/197/138cm
Bagasjerom: 366/811 liter
Vekt: 2220 kg
Tilhengerfeste: NeI

At interessen for Porsche sin første hel-elektriske modell har vært stor, er ikke til å undres over. Vil den klare å føre genene videre fra klassikeren 911, som den er designet for å likne?

 

Puristene, som forsverger at det kun er luftkjølt boksermotor med raspende eksoslyd og manuell girkasse som gir opplevelsen av ufiltrert råskap, vil rimeligvis være skeptiske til en Porsche med stikkontakt og stort batteri. Trekk-opp-bil, liksom?

«It’s a true Porsche» hevder Stefan Weckbach, også kalt Mr. Taycan, hovedmannen bak siste kreasjon fra fabrikken i Zuffenhausen, Tyskland. Det blir kanskje litt som å skulle ri to hester samtidig, å skulle føre arven fra klassikeren, 911, over i det grønne skiftet i disse klimatider.  

Når vi betrakter Taycan utenfra, må vi imidlertid medgi at det er ingen tvil; det er en Porsche vi har foran oss. Designerne har på forbilledlig vis klart å formidle formspråket fra 911 over i en kombikupé med fire dører og brukbar plass til fire personer medbringende bagasje. Det er en bragd. 

Euforifremkallende

Når det kommer til selve kjøreopplevelsen, stiller vi uten å være forutinntatte. Vi har nemlig aldri sittet bak rattet i en Porsche før, men vi er fra pålitelig hold blitt informert om at å kjøre Porsche kan fremkalle høy grad av eufori. Dessuten skal det være sterkt vanedannende, advares det.

Vel, vi tar sjansen når Jesper Krumm, lederen ved Porsche Center Sør, inviterer med på en prøvetur en vakker vårdag i slutten av februar.  Det blir ikke helt som en vanlig prøvetur. Porsche vil ikke, enn så lenge, slippe klåfingrede motorjournalister av gårde på egen hånd med sine potente kjøremaskiner, hvilket er helt greit, egentlig. Det ble en riktig trivelig tur der vi kunne utspørre Jesper om mangt og meget om Porsche i sin alminnelighet, og Taycan i særdelesehet.   

Elektrosjokket

Vi står i en sidelomme på motorveien, klar til å kjøre ut i trafikken som raser forbi i 100. Da er launch control redningen. Kort forklart: Jesper setter bilen i Sport +, trykker inn bremsepedalen med venstrefoten samtidig som gasspedalen trykkes i gulvet med høyre. Når det er en ledig luke, slippes bremsepedalen og, vel, da er det fullt øs av elektriske krefter som tar oss fra stillestående til 100 km/t på fire sekunder. 

Nærmere opplevelse av elektrosjokk er det neppe mulig å komme i en innretning med fire hjul og ett ratt. Taycan 4S, som demobilen heter, gir 435 hestekrefter fra de to elektromotorene på hver sin aksel ved vanlig bruk. Launch Control utløser 571 hester i fri dressur. 
Skulle dette bli for puslete, finnes det også en Turbo og Turbo S-utgave av Taycan med henholdsvis 680 og 762 hestekrefter.

Bilen du kler på deg

Taycan er selvsagt konstruert med kjøreglede i fokus. Det ser vi straks vi setter oss bak rattet. Vi synker dypt ned i setet og nærmest kler på oss bilen. Slik føles det på grunn av den høye midtkonsollen som gir litt følelse av å sitte i et badekar, helt korrekt i en Porsche, faktisk, der det er meningen at sjåføren skal gå i ett med bilen så langt det lar seg gjøre. Materialkvalitet og finish er  premium slik vi forventer hos Porsche, likeledes at alt av digitale skjermer, knapper og brytere er i en klasse for seg. 

Nøkkelløs åpning og start hører med i pakken, og vi stusser  over at startknappen ikke er å finne til høyre for rattet, men så husker vi det; i Porsche skal tenningen, i henhold til gammel tradisjon, være på venstre side. Man klusser det ikke til hos Porsche.

Motorlyd på bestilling

Kjøremessig er selvsagt Taycan en drøm, med overflod av krefter til disposisjon, når sjåføren ber om det, samtidig from og medgjørlig som et lam, og like lett å kuske gjennom trange gater som en Toyota Yaris. Ved inspirert kjøring på svingete veier gjennom Høvåg kommer det aller bredeste smilet frem, Det er så ufattelig morsomt, og så trygt. At over to tonn med bil kan rattes så lett og lekent, er nesten ikke til å begripe. Styringen er millitmeterpresis, fjæringen passe stiv for sportslig kjøring, og bremsene har jevnt og fast bitt om noe uventet skulle dukke opp i veien.  Stillheten i kupeen er også verdt å nevne, selvsagt mye på grunn av elektrisk fremdrift, men også dekkstøy i høy hastighet er rimelig bra dempet. I en Porsche kan det jo bli rent for tyst.  Når fraværet av motorlyd blir for vanskelig å leve med, er det mulig å aktivere Porsche Electric Sport Sound (tilvalg, kr 4 400) for å øke stemningleiet, og jammen var det noen hoder der ute som snudde seg etter bilen da vi dro på litt ekstra. Veldig kult.  

«Range», «Normal», «Sport» og «Sport +» er valgene du har av kjøremodus.  I sistnevnte senkes bilen til laveste nivå (ja, den har luftfjæring) samtidig som hele bilen strammes opp og åpner for å leke seg med hele stallen av hester. Et  tips; utvis stor forsiktighet ved kjøring over fartsdumper med denne innstillingen da grunnstøting kan fort bli dyrt.

Ekstra, ekstra

Porsche Taycan starter på 912 900kr. Selv om bilen ikke er skrapet for utstyr til den prisen, er det neppe noen kunder som nøyer seg med innstegsutgaven. Som hos tyske premiumbiler flest, er det flust med muligheter for skreddersøm, og det koster. Demobilen bikker millionen med god margin, nærmere bestemt 1 373 900 kroner. Da er snacks som skinn-interiør, performance-batteri, dynamisk chassis, 21 tommers designfelger, panorama glasstak, adaptiv cruise-kontroll, adaptive sportsseter og rattvarme med i pakken, pluss en hel rekke andre ting som er kjekt å ha. Listen fyller halvannen A4-side.  

Plassen i forsetene er det ingen grunn til å klage over, men man bør ha sans for lav sittestilling. Setene kan reguleres i høyden, men lavt blir det uansett. Demobilen er en såkalt 4+1. I praksis betyr det at baksetet egner seg for to. I nøden kan det sitte en i midten, men helst ikke lenge av gangen. Brukbart med benplass er det så lenge de to foran ikke senker forsetene til lav posisjon, da blir det ikke plass til å stikke føttene under stolene. Takhøyden i baksetet  blir fort et kompromiss i en bil med fallende taklinje. Denne journalisten, som måler 1,76 på strømpelesten, hadde imidlertid ingen problemer med høyden. 

Døråpner til Porsche-universet

Bagasjerommet sluker 366 liter, utvidbart til 811 liter når baksetene slås ned. Dessuten er det en «frunk» foran som er såpass stor at det er plass til litt mer enn ladekabler. Brukbart i en slik bil, vil vi hevde. Man kan jo utvide med en takboks, men da må det velges panorama glasstak for å få festemulighet for stativet. Tilhengerfeste?  Niks, det hadde vel uansett ikke rimet i en bil som så til de grader hinter om sportslighet.  

Hvem er det Porsche henvender seg til med sin første rene elbil?  Jesper Krumm mener å ha svaret.
– Menn og kvinner med sans for estetikk, kvalitet og gode kjøreopplevelser. Med grei plass til fire og brukbart med bagasjeplass kan den faktisk være et alternativ som familiebil. Sånn sett vil Taycan være en inngangsport for et langt bredere publikum hos Porsche. Jeg forventer en tredobling av salget hos Porsche med Taycan, også fordi den som ren elbil er helt uten avgifter, minner Krumm om.

Vi tror Porsche med Taycan har laget noe av det beste som finnes av elbiler, så langt. Med rekkevidde på 463 km med største batteri, og ladefart på 270 kW, blir den utvilsomt en verdig konkurrent til Tesla og elbilene fra Audi, Jaguar og Mercedes.
Etter endt prøvetur er vi begeistret, og, ja, vi føler at det er mye av genene til 911 i Taycan, men den viser det på sin egen måte.

TO PLUSS EN: Ja, den er registrert for tre i baksetet, men det er ganske innlysende at det passer best for to. Disse kan nyte gode seter og brukbart med benplass når føttene kan stikkes inn under forsetene. Det går ikke hvis setene er stilt i laveste posisjon.

FOR KOMPAKTPAKKERE: 366 liter går inn bak, 811 liter med bakseteryggen slått ned. Skiluke gir fleksibilitet.

NEDSENKET: Sittestillingen er lav som seg hør og bør i en Porsche. Sportsetene gjør at du sitter både fjellstøtt og med god komfort.

KLASSISK HIGH TECH: Førermiljøet er en blanding av klassiske elementer og store, konfigurerbare skjermer, til og med egen skjerm for passasjeren. Høyt plassert klokke på dashbordet er Porsche-signatur, akkurat som startknapp på «feil» side av rattet.