fbpx
Annonse:
STILIG ARBEIDSHEST: Vi Synes Connect Skiller Seg Positivt Ut I Klassen Varebil. Ingen Utpreget Kassefasong, Og Fronten, Ja, Den Er Umiskjennelig Ford.
STILIG ARBEIDSHEST: Vi synes Connect skiller seg positivt ut i klassen varebil. Ingen utpreget kassefasong, og fronten, ja, den er umiskjennelig Ford.

Prøvekjørt:

Arbeidshest med grønne skilter

Fakta: Spesifikasjoner
  • Pris: 335 000,- prøvekjørt versjon. Fra  272 500,- (kort utgave) Priser inkl. mva.
  • Motor: 1,5 diesel, 120 hk, 270 Nm, Euro 6
  • Drivlinje: 8A, forhjulsdrift
  • Forbruk (WLTP): 0,51-0,54 l/mil
  • Dimensjoner (lengde/bredde/høyde): 443/184/184 cm
  • Last: 3,2 kubikk, nyttelast 819 kg
  • Egenvekt: 1556 kg
  • Maks tilhenger: 1396 kg

Ford Transit er Europas mest solgte varebil med forhjulstrekk. Også i Norge når den høyt opp på salgsstatistikken til tross for at den ikke trekker på alle fire.

 

– Kanskje kommer den med firehjulstrekk på et senere tidspunkt, antyder nyttekjøretøy-ansvarlig, Terje Hansen hos Bay Auto i Sørlandsparken. 

Innen så skjer, får kundene klare seg med forhjulstrekk. Det byr vel knapt på de store utfordringer med slik vinter vi har nå, og så er det jo greit å vite at man sparer en god slump penger med å nøye seg med trekk på to hjul fremfor fire.

Demobilen er en L2 Proff+, hvilket  betyr lang versjon med plass til to Europaller i lasterommet, og rimelig greit utstyrt med blant annet ryggekamera, 2-soneklima, cruisekontroll, regnsensor, samt automatisk nær- og fjernlys. En 1,5 liters dieselmotor på 120hk koblet til en åttetrinns automatkasse sørger for nok krefter. Slik opplevde vi det på prøveturen, men så må det sies at vi kjørte med tom bil.

Hvordan det oppleves med full nyttelast på drøye 800 kg har vi ikke erfart, men vi tror at med såpass sterkt moment som 270 Nm, vil det fungere rimelig greit. Maks tilhengervekt er på 1396 kg. Det holder vel til de fleste. Connect leveres forøvrig med samme 1,5 liters motor men med mer beskjedent effektuttak på henholdsvis 75 og 100 hk. Fords vesle enliters Ecoboost bensinmotor med tre sylindre og 100 hk, finnes også til Connect.

Trivselsfaktor

Vi sitter høyt i bilen og får dermed god oversikt over trafikken fremover. Det kritiske punktet er sikten skrått bakover. Store vidvinklede speil er et must, og de er på plass. Sammen med ryggekamera og ditto sensor bør det være en smal sak å foreta ryggemanøvre, men som på biler flest blir kameralinsen fort tilsmusset ved kjøring i fuktig vær.  

Bilen er godt støydempet, og med myke girskift og velbalansert styring og fjæring, er det ikke vanskelig å trives bak rattet i Transit. Ford får mye skryt for kjøreegenskapene i sine personbiler, og vi føler absolutt at noe av den gode opplevelsen er tatt med over i Connect. Skranglete kassebiler med minimum av komfort og motorkraft hører fortiden til.

Bak rattet, som er justerbart i alle retninger, finner vi oss greit til rette. Førersetet er justerbart i høyde og lengde, samt at ryggvinkelen kan endres. Avstanden til bakveggen er såpass stor at de fleste bør få plass.  

Plass til tre, til nød

Passasjersetet er av typen dobbel. Bilen er altså registrert for tre personer, men ta dette med en klype salt. De to som er henvist til passasjersetet sitter trangt, og den i midten vil slite med å få plassert bena på grunn av den store midtkonsollen, men som en nødløsning kan det fungere når to passasjerer skal fraktes fra A til B i løpet av arbeidsdagen om det ikke er over lange avstander. Ryggen på det ytterste setet kan felles ned slik at det blir gjennomgang til varerommet. Dermed kan  gjenstander med lengde opp til 3,4 meter få plass. Smart!

Ellers er det høyt under taket og langt frem til frontruta, noe som gir god romfølelse. Smårom til å legge fra seg ting er det nok av, også oppunder taket i front. Plass til trådløs lading av telefon vil nok mange sette pris på. Mye hardplast i innredningen er ikke med på å sette oss i feststemning, men det er slik vi forventer i en varebil der det meste er rettet mot nytte fremfor jåleri.  

Apropos nytte; Ford Transit Connect selges nesten utelukkende til firmakunder, (som får momsen refundert) hvis driftsikkerhet er ekstremt viktig. Ståtid er penger tapt for firmaet. Her har Ford briljert i toppsjiktet gjennom flere år, og det er vel liten grunn til å tro at ikke nye Connect skulle følge opp.

FLEXI: Her snakker vi nyttekjøretøy. Da er det viktig at saker og ting fungerer i arbeidshverdagen. Her ser vi et eksempel: Ved å felle ned ene seteryggen blir det gjennomgang til varerommet – og vips kan gjenstander på opp til 3,4 m lastes inn.

ROMFØLELSE: Høyt under taket og dypt dashbord gir lys og luft, og siden man sitter høyt er oversikten over trafikken god. To voksne i passasjersetet blir imidlertid for nødløsning å regne.

LETTLASTET: Store skyvedører og lav lastehøyde gjør hverdagen enklere for brukerne.

RETT PÅ SAK: Ingen fancy, digitale skjermer her, men det du trenger er på plass.

SØYLE: Typisk Ford, dette, og det fungerer. Men vi ser at det er noen år gammelt, og en oppdatering hadde vært på sin plass.

UTVALG: Terje Hansen selger nyttekjøretøy og hos Bay Auto og har et bredt utvalg å vise til.