fbpx
Annonse:
Ypper Seg: Vi Synes Den Virker Både Kompakt Og Muskuløs, Elektriske 208. Lyssignaturen Med «hoggtennene» Gir Særpreg.
Ypper seg: Vi synes den virker både kompakt og muskuløs, elektriske 208. Lyssignaturen med «hoggtennene» gir særpreg.

Fransk vinneroppskrift

Fakta:

Pris: fra 267 000,-. Prøvekjørt: 314 000,-.
Motor: elmotor,136 hk, maks dreiemoment 260 Nm
Batteri: Lithium-ion, 50 kWh
Rekkevidde: 340 km (WLTP)
Ladetid: vanlig stikkontakt 10A: 28 timer Veggboks: 5 timer/8 timer Hurtiglading 0-80%: 30 minutter
Varmepumpe: Ja, 5 kW
Ytelser: 0-100 km/t: 8,1 sek Toppfart 150 km/t
Dimensjoner: L/B/H: 405/174/143 cm
Bagasje: 265 liter
Vekt: 1455 kilo
Tilhengervekt: 0 kg

Peugeot e-208 GT:

Bølgen av elektrifiserte biler ruller videre og PSA-gruppen har kastet seg på, sist med Peugeot 208 som nå har fått en «e» foran modellnavnet. Nylig ble den kåret til årets bil i Europa.

 

Peugeot 208 hører til B-segmentet i bilverdenen og er en typisk småbil. Fossilversjonen av 208 ble første gang vist på Geneve-utstillingen i 2012 og har solgt bra siden lanseringen. At utgaven med stikkontakt nå er kåret til årets bil vil neppe legge noen demper på interessen.

Nykommeren bygges på PSA-gruppens CMP plattform (Common Modular Platform) hvilket innebærer felles plattform for både elektriske biler og biler med fossilt drivverk. -Den er i sving hele dagen, forsikrer salgssjef Jonny Bjørnsen hos Bertel O. Steen på Fiskåtangen, og sikter til en topp spekket demonstrasjonsbil som virkelig får kjørt seg. Det kan bli knapt med tid til å fylle på med strøm mellom alle prøvekjøringene, interesserte står nærmest i kø for å få utforske bilen, får vi inntrykk av. Godt da at bilen skal klare å kjøre 340 kilometer før det 50 kWh store batteriet er tømt. Og for å ta det kanskje viktigste først, hvor langt kommer vi egentlig? To timer med bilen gav ikke rekkeviddeangst selv om ikke batteriet var toppet da vi satt oss bak rattet. 170 kilometer hadde vi til disposisjon viste displayet ved start. Etter å ha kjørt vår sedvanlig varierte løype, som denne gangen ble på 76 kilometer, hadde vi strøm igjen for 130 kilometer. Rent matematisk skulle vi jo sitte igjen med 94 kilometer rekkevidde. Det kan ikke bety annet enn at vi har kjørt såpass forsiktig at vi har «vunnet» strøm underveis. Pussig, egentlig, for vi kjørte variert og uten tanke på å være spesielt gjerrige med energibruken.

Eco, Normal og Sport

Hvor langt du kommer med elbil avhenger av flere faktorer; topografi, kjørestil, temperatur. Peugeot e-208 kan kjøres i tre moduser; Normal, Eco og Sport. Ved oppstart vil det være Normal som er innstilt, noe som gir opplevelsen av tilstrekkelig med krefter i hverdagen. Med Sport-innstillingen blir det merkbart friskere, og selvsagt kommer kreftene på sedvanlig elbil-vis, det er fullt øs fra første meter. Eco blir nærmest for en nødløsning i å regne, bilen oppleves som spak og lite inspirerende å kjøre. Men du kommer lenger og det kan selvsagt være et alternativ om rekkeviddeangsten slår inn. 300 kilo med hybridbatteri har fått plass under gulvet og er med å gi bilen et lavt tyngdepunkt.

Det gjør at bilen ligger godt på veien, samtidig fører den ekstra vekten (i forhold til bensinutgaven) at den kan virke litt treg på rattutslag. Vi merket det på de svingete veiene gjennom Høvåg. Den er ikke utpreget sportslig i oppførselen, samtidig er den «helt grei» til vanlig kjøring.

Cockpit a`la jagerfly

Sportslig er i alle fall det knøttlille rattet med flat topp og bunn, og hele førermiljøet bærer preg av at det er Peugeot sin «I-Cockpit» som er oppskriften. Det skal gi assosiasjoner til jagerfly. Vi kjenner igjen elementene fra «storebror» 3008 som vi skrev om for en tid siden.

Displayet har 3-D visning slik at informasjonen ligger i to «lag» oppå hverandre og det er mulig å bla seg frem til diverse informasjon. For at ikke rattet skal skygge for det høyt plasserte førerdisplayet kan det være nødvendig å finjustere både ratt-og setehøyde. Setene er komfortable og plassen både foran og bak er tilfredsstillende i den drøyt fire meter lange bilen.
Bagasjerommet sluker 265 liter og er lett å utnytte, men vi savner plass til ladekablene. Demobilen, en GT-versjon som har høyeste utstyrsnivå, har listepris på 314 000 kroner. Da er ting som navigasjon, delskinn interiør, ryggekamera, stemningslys, adaptiv cruise, skiltleser og stor sikkerhetspakke inkludert.

Rimeligste versjon, Active, starter på 267 000 kroner før eventuelle tilleggspakker. Det er stor grad av skreddersøm tilgjengelig. Hurtiglading (100 kW) 0-80% skal gjøres unna på halvtimen, mens hjemmelading (11 kW) tar 5 timer og 15 minutter. Med en attraktiv pris, bra rekkevidde og god plass størrelsen tatt i betraktning, forstår vi godt at Peugeot med stikkontakt er kåret til Årets Bil i Europa for inneværende år.

 

Jagerflyinspirert: «I-Cockpit» heter det hos Peugeot. Knøttlite ratt og 3D-skjerm foran sjåføren er kjennetegn. Det samme er «pianotangentene» og hurtigvalgtastene som har fått plass under luftdysene i midten av dashbordet. Høy materialkvalitet hinter om premium.