fbpx
Annonse:
Retro: Vi Tror Honda E Vil Sjarmere Mange Med Sitt Minimalistiske Retro-design. I Alle Fall Skiller Den Seg Ut I Mengden.
Retro: Vi tror Honda e vil sjarmere mange med sitt minimalistiske retro-design. I alle fall skiller den seg ut i mengden.

Honda E: Hondas lille hjerteknuser

Prøvekjørt:

 

Er det lov å si at en bil smiler og er søt? Hvis så er tilfelle må Honda sin første elektriske bil være en verdig kandidat til å fylle kriteriene.

 

–Se på disse, du kan mate fiskene ved å tappe på skjermen! Fiskene svømmer bort til punktet du berører! Honda-ansvarlig Halvor Barikmo lyser av begeistring over alle de digitale mulighetene som finnes i Honda sin siste modell – og første hel-elektriske bil. Akvarium er altså en mulighet, en egen knapp trykkes inn og så blir den brede skjermen fylt med blått hvor fargerike fisker svømmer fritt omkring. Bilen vi kjører en kort tur, er på snarvisitt fra Tyskland og går på tyske skilter, derfor må Barikmo være med tur-retur Kjevik fra Mobile i Sørlandsparken.

–Den er ikke helt produksjonsklar, men en prototyp, men den skal være 99 prosent slik den blir når den leveres kundene til sommeren, påpeker han.

Widescreen

Honda e skiller seg virkelig ut i mengden med sitt minimalistiske retro-design utvendig, som videreføres inne i bilen. Samtidig som det oser 70-talls designspråk er bilen fylt med avansert teknologi. Hele dashbordet består av en bred skjerm som strekker seg fra A-stolpe til A-stolpe. Ytterst er det skjermer som erstatter konvensjonelle sidespeil. Ryggekamera, parkeringssensorer og blindsonevarsel hører med, det samme gjør Honda Connect som gjør at man er koblet opp mot utenverdenen til enhver tid. Utgaven vi kjører, Advance, har dessuten P-assistent, varme i ratt og frontrute, oppgradert lydanlegg og blindsonevarsel, for å nevne noe.Honda e kommer med to motorer på henholdsvis 136 og 153 heste­krefter.

Det er sistnevnte som sitter i Advance og den gjør den vesle bilen til en riktig kvikkas i trafikken, 0-100 går unna på 8,3 sekunder, mens toppfarten er 145 km/t. Dessuten kan den kjøres som «en-pedals-bil». Ved å velge høy grad av regenerering bremser bilen merkbart ved å løfte foten fra gasspedalen, om ønskelig til full stopp. Det gir strøm til batteriet og dermed forlenget rekkevidde. Batteriet på 35,5 kWh skal gi rekkevidde på 220 kilometer etter den strengere WLTP målemetoden, mens ladetiden opp til 80 % gjøres unna på halvtimen. Med andre ord, skal du til Oslo, må du legge inn en ladepause underveis, med tid til en kaffe og andre ærend.

Bil for de urbane

Honda e er dermed først og fremst en urban bil som nok henvender seg til folk bosatt i byer og som er single eller par uten barn. Den er registrert for fire, og baksetet er formet som en sofa. Er du over 1,75 høy blir det nok litt trangt til bena, mens takhøyden er ganske raus. De to foran har plass til å breie seg litt ekstra i komfortable seter. Bagasjeplassen begrenser seg til 171 liter, og det er plass til ladekabler under gulvet. Bakseteryggen kan felles ned, men er ikke delbar siden det er en sofa. Støy merket vi lite til på den korte prøveturen. En ting er fravær av motorlyd, noe annet er vindsus som ofte er mer fremtredende. Det var det lite av, og som Barikmo påpekte; det kan ha sammenheng med at sidespeilene er erstattet av små utstikkende «pinner» som inneholder kamera.

La det swinge

Med lavt tyngdepunkt på grunn av at batteriet er plassert under gulvet og
med tilnærmet 50/50 vektfordeling, bør det ligge til rette for en litt sportslig kjørefølelse i nykommeren. Vi fikk ikke prøvd det så mye på den korte turen. Derimot fikk vi oppleve at svingradien må være noe av det korteste som finnes i en produksjonsbil; 4,3 meter. Skal du ha noe kortere bør du nok over på truck.

Honda e skiller seg ut på mange måter, også ved at den trekker på bakhjulene. Nesten en sjeldenhet i våre dager. Tilhengerfeste er ikke mulig, men det er neppe mange som spør etter slikt til denne typen bil. Honda har utvilsomt vært dristige når de har lansert en modell som har beveget seg såpass langt bort fra «mainstream». Men kanskje nettopp det kan være med å trigge de som slett ikke synes det er noen ulempe å skille seg litt ut i mengden. Om Freia melkesjokolade het det i reklamen for over 100 år siden at den «virker oplivende og bidrager til at bevare sindets munterhet».

Vi ser ikke bort fra at Honda e kan ha noe av samme effekten. Honda e måler under fire meter i lengden og vekten er 1537 kilo. Pris fra kr 266 200,- (136 hk). Demobilen kommer på 294 900 kroner med 153 hk.

 

Pausefisker: Å ta pauser på lange kjøreturer er fornuftig. Da kan man hygge seg med å mate fiskene i det virtuelle akvariet som Halvor Barikmo her demonstrerer.

Nesten som hjemme: Sofa er ikke så vanlig i biler i dag. Honda har gjeninnført denne retro-detaljen. Det er noe begrenset med plass til storvokste. Og, NB! Honda e er registrert kun for fire personer.