fbpx
Annonse:
TRENDY: Renault Clio Skiller Seg Ikke Veldig Ut I Mengden Av Småbiler. Skrånende Panser Og Oppstigende Vinduslinje Bakover Har Vi Sett Før, Men Det Er Vellykket Og Clio Fremstår Som Det Den Er-en Bil Som Vekker Entusiasten I Deg.
TRENDY: Renault Clio skiller seg ikke veldig ut i mengden av småbiler. Skrånende panser og oppstigende vinduslinje bakover har vi sett før, men det er vellykket og Clio fremstår som det den er-en bil som vekker entusiasten i deg.

Fyrig franskmann

Fakta:

Pris: fra 255 000,-. Prøvekjørt: 325 000,-.
Motor: 1333 ccm, 4-syl, 130 hk, 240Nm.
Ytelser: 0-100: 9 sek. Toppfart: 200 km/t.
Drivlinje: Forhjulstrekk, 7-trinn automatkasse
Forbruk: 0,57 l/mil
CO2: 130 g/km
Dimensjoner (L/B/H): 405/179/144 cm)
Bagasjevolum: 391/1069 liter
Egenvekt: 1277 kilometer
Maks tilhenger: 900 kilo

At Renault har syslet med racing merkes bak rattet i femte generasjon Clio som nylig er kommet på markedet.

 

Med innstillingen «Sport» tråkler vi oss gjennom svingene på Ålefjærveien, og vi gjør det med stil og med smil om munnen, for her opplever vi at Clio’en er på hjemmebane. Skarp styring, fast fjæring og nok krefter til å dra oss effektivt ut av svingene, hinter om at folka i utviklingsavdelingen hos Renault har ment alvor når de ville lage en bil som er mer enn et kjedelig transportmiddel som tar deg fra A til B. Med Clio får du lyst til å ta noen omveier, rett og slett for å oppleve kjøreglede.

-vRenault er store innen bilsport, og det ligger utvilsomt noen gener i nye Clio som er bygget på en helt ny plattform selv om formspråket er mye likt med tidligere modeller, forteller Tom Gøytil, salgssjef hos Motor Forum i Sørlandsparken. Vi stilles til disposisjon en blå demonstrasjonsbil som i «Intense» versjon. Med litt tilleggsutstyr og 130 hk bensinmotor havner prisen på 325 000 kroner. Startpris for Clio er 255 000 kroner for laveste utstyrsgrad og med en 100 hk motor og manuelt gir.

Ren fossil

Gode seter og oversiktlig førermiljø samt god materialkvalitet er første inntrykket i det vi setter oss inn bak rattet. Både sete og ratt har rikelig med justeringsmuligheter, så det å finne en god sittestilling er en smal sak. Et trykk på startknappen vekker til live bensinmotoren. Her er det ingen form for elektrisk drahjelp. Etter å ha kjørt en rekke elektriske biler og plug-in-hybrider, er vi blitt vant med den umiddelbare responsen som bare en el-motor kan varte opp med. I Clio opplever vi en ørliten forsinkelse når vi presser gasspedalen mot gulvet. Kraften skal tross alt gjennom en transmisjon før den når ut til trekkhjulene, i dette tilfelle; en 7-trinns kasse som skifter mykt. Kreftene er der, og vi opplever at 1,3 literen leverer bra til en såpass liten bil. Vi snakker tross alt om småbilsegmentet her. Vi er i samme klasse som for eksempel Ford Fiesta, Toyota Yaris og VW Polo.

Sport = frisk

Det er Sport-modus som gjør bilen livlig. I normalmodus, som er standard ved start, er det mer på det jevne, men helt ut tilstrekkelig til vanlig kjøring. Selvsagt er det også en «Eco» modus for å spare drivstoff og minske utslipp. Da oppleves den forholdsvis sedat. Morsomt at det digitale førerdisplayet skifter visning etter valg av kjøremodus; grønt i Eco, hvitt i Normal og rødt i Sport. I sistnevnte kommer også turtelleren til syne. En «stripe» langs kanten av midtkonsollen skifter også farge og vil nok løfte stemningen noen hakk når mørket senker seg.

Tre utstyrsversjoner er tilgjengelig i Norge; Zen, Intens og R.S. Line, sistnevnte med vekt på sportslig look, og altså to motorer, Hundrehesteren leveres med manuelt gir, og 130-hesteren med automat. Clio blir ikke å få med dieselmotor i Norge.

Allerede fra laveste utstyrsgrad, hører sikkerhetsutstyr som aktiv nødbrems og fotgjengersensor med, sammen med skiltleser, filskiftvarsler og filholderassistent. Vår prøvebil hadde i tillegg P-assistent, 360 graders kamera (fugleperspektiv) pluss en god del annet. EASY-LINK multimediesystem med navigasjon, DAB-radio og speiling av smarttelefon er på plass i den 9,3 tommer store skjermen i midten av dashbordet.

Stor i Europa

Med lengde på rett over fire meter, er ikke Renault Clio en typisk familiebil. Den retter seg nok mer mot urbane mennesker, single eller par, eller til pensjonistpar som ikke har samme plassbehov som før. De to foran har godt med plass, mens baksetetplassen er noe begrenset. Bilen er registrert for fem, men vi ville ikke forsøkt å presse inn tre fullvoksne bak. Bagasjerom på snaut 400 liter er bra for klassen og Clio kan trekke henger opp til 900 kg.

Renault er blant storselgerne ute i Europa og Clio var faktisk mest solgte i februar. Norge er annerledeslandet i så måte, det franske merket har slitt med å klatre på salgsstatistikken. Ganske ufortjent, vil vi hevde. Unntaket er helelektriske Zoe som kan vises til hyggelige tall siden den ble introdusert for en del år siden.

Der er vi kanskje ved sakens kjerne; i Norge skal bilene helst være utstyrt med stikkontakt, eller i alle fall en form for hybridisering. Vel, noe er på gang med Clio, en mild hybrid er ventet mot slutten av året. I dag er det likevel utgaven med bensinmotor som gjelder. At den gir en masse kjøreglede med største motor skal den i alle fall ha. Entusiastene vil nok tenke GTI når de kjører Clio, og da vil vi hevde at prisen er høyst akseptabel.

OPPLEVD KVAILTET: Vi fant oss fort til rette bak rattet. Høy materialkvalitet, gode seter og logisk betjening, i alle fall etter litt prøving og feiling, for her er det mye som kan stilles inn. Og takk og pris for fysiske brytere til klima anlegget.

INFORMATIVT: Førerdisplayet skifter visning etter hvilken kjøremodus som er valgt. Her er det «Normal» med analog visning av hastighet.