fbpx
Annonse:
Tøffing: Vi Synes Kuga Tar Seg Godt Ut, Kompakt Og Med En Grill Som Bærer Ford-signatur. At Porsche Har Vært Involvert I Designet Tror Vi Gjerne På.
Tøffing: Vi synes Kuga tar seg godt ut, kompakt og med en grill som bærer Ford-signatur. At Porsche har vært involvert i designet tror vi gjerne på.

FORD KUGA: Prøvekjørt – Elektrisk spenning hos Ford

Fakta:

Pris: Fra 452 900,-. Prøvekjørt: 536 600,-.
Motor: 2,5 liter bensin + elmotor. Samlet effekt: 225 hk. 200 Nm.
Batteri: 14,4 kWt
Rekkevidde strøm: 56 km (by inntil 68 km)
Ytelse: 0-100 km/t: 9,2 sek Toppfart: 200 km/t.
Drivlinje: 8-trinn automat, forhjulsdrift
Forbruk/utslipp: 0,14 l/mil. CO2: 32 g/km
Dimensjoner: (L/B/H): 461/188/169 cm
Bagasjerom: 645 liter
Egenvekt/totalvekt: 1773/2320 kilometer
Maks hengervekt: 1200 kilometer

Med nesten seks mil rekkevidde på strøm plasserer Fords nye Kuga seg i tet skiktet blant plug-in hybrider i SUV-klassen.

 

Kuga har solgt bra siden modellen ble introdusert i Norge i 2008. Dog har den havnet i skyggen de senere år siden den har manglet enhver form for elektrifisering. Men nå, med tredje generasjon Kuga, slår Ford hardt tilbake. Kuga med stikkontakt har i tillegg til bra rekkevidde fått respektable ytelser med en 2,5 liters bensinmotor som sammen med elmotor utvikler 225 hestekrefter. Kombinert med et rekordlavt forbruk på 0,14 liter på mila og avgiftsfritak til Staten, så skal det neppe forbause noen om Kuga kommer til å seile opp på salgsstatistikkene i tiden fremover.
– Joda, vi opplever stor interesse for Ford sin første modell med ledning, mange er i bestilling og de som kommer inn går like fort ut, opplyser Jon Halvard Grefstad, bilselger hos Bay Auto. Faktisk så fort at det ble vanskelig for Motormagasinet å få prøve et eksemplar som vi kunne skrive om.

Mondeo-erstatter

Noen få dager før 17 mai lyktes det imidlertid å få kjøre nykommeren noen timer. Etter å ha lest mye positivt om bilen på nett, var forventningene rimeligvis skrudd opp noen hakk. Vi ble ikke skuffet.

Her snakker vi om en SUV som er såpass romslig at den nok vil være interessant for Ford-kunder som har kjørt Mondeo stasjonsvogn for eksempel. Innenfor en lengde på 4,61 meter er det blitt plass til fem voksne og et bagasjerom som sluker inntil 645 liter med alle seter i bruk. Vi sier inntil, fordi baksetet kan justeres 15 cm i lengderetningen alt etter behov for bagasjeplass eller til passasjerer. Smart! Førermiljøet er også betydelig oppfrisket og er blitt mer ryddig. Bilen vi fikk prøve var en ST-Line som med noe tilleggsutstyr koster 536 600 kroner inkludert frakt og levering. Ellers begynner prisen på 452 900 kroner for Titanium som er enkleste utgave. Drivlinje og motor er lik for alle. Vel på plass bak rattet i gode seter finner vi oss lett tilrette med ganske høy sittestilling, noe som gir lett inn-og utstigning, det vet vi mange setter pris på. Det samme med god oversikt over trafikkbildet.

Snill i matfatet

Et trykk på startknappen vekker til live det digitale førerdisplayet som viser at batteriet er ladet til 98 prosent, noe som skal gi rekkevidde på 52 kilometer, et anslag. Som vanlig i plug-in hybrider er det valg mellom flere kjøremoduser, i Kuga er det auto veksling mellom bensin og strøm, kun strøm, strøm senere (for å planlegge utslippsfri kjøring) og lading av batteriet. Og for å ta forbruket med det samme: Etter å ha kjørt en variert løype på 8,8 mil endte vi med et gjennomsnittsforbruk på 0,25 liter på mila. Da var batteriet tømt. Ikke til å gremmes over i en bil som veier tett på 1,8 tonn. At forbruket er oppgitt til 0,14 l/mil (WLTP) må tas med alle mulige forbehold – her er det bruksmønsteret som avgjør. Småkjøring i hverdagen og hyppig lading er stikkord for å oppnå slike verdier. Vi opplever Kuga som en kjøreglad bil, dog ikke veldig sportslig, det er tross alt en ganske høy SUV vi har med å gjøre. Krefter mangler det ikke på, og særlig i «Sport» opplever vi at det er en spreking av en bil vi ratter. I motorveihastighet er det lett å bli fartsblind, både fordi vi kommer kjapt opp i 100 km/t og dessuten er det lite støy i kupeen. Åtte-trinnskassen skifter umerkelig og bidrar til litt «flyvende teppe» opplevelse. «Sport»-innstillingen vil neppe bli mye brukt, «Normal» holder i massevis til hverdagsbruk og vil gi lavere forbruk. «Øko» betyr sparebluss og vil nok ikke bli mye brukt i en ladbar hybrid hvor rekkeviddeangst ikke er tema. I tillegg er det valg for krevende føre med søle og snø, noe som nok skal kompensere et stykke på vei for manglende firehjulsdrift, Kuga som plug-in hybrid leveres kun med forhjulstrekk.

Sportslig image

ST-Line innebærer et litt sportslig preg, sportsratt med flat bunn og røde sømmer liker vi, mens sort taktrekk blir i mørkeste laget etter vår smak. Panorama glasstak kan jo være et alternativ. Sportsfjæring, LED hovedlys, mørke vinduer bak, delskinn og B&O premium lydanlegg er andre godbiter som hører med til ST-Line. Av sikkerhetsutstyr som følger ST-Line nevner vi anti-kollisjonsvern, ryggekamera, parkeringssensorer foran og bak samt filholderassistent. Adaptiv cruise, blindsonevarsler og Head Up Display på plastplate i dashbordet koster ekstra. Vi tror Ford har gjort mye riktig ved å tilby en plug-in i SUV segmentet. Her er det plass nok for en «normal» familie, samtidig tenker vi at den vil være interessant for godt voksne som verdsetter lett inn-og utstigning og god oversikt. Og alle gleder seg selvsagt over at forbruket blir lavt om man lader flittig. Et reelt alternativ til hel-elektrisk bil – helt uten rekkeviddeangst.

 

Ryddig: Førermiljøet er blitt strammet opp og er blitt mer oversiktlig og moderne. Girspaken er erstattet med velgerhjul som fort blir en vane å bruke.

Informativt: 12,3 tommer digitalt førerdisplay endrer farge og informasjon etter hvilke kjøremodus som er valgt. Her vises blått for «Normal».

Flexi: Baksetet kan justeres 15 cm i lengderetningen, greit om det er veldig langbente som skal på plass. Takhøyden er raus.