fbpx
Annonse:
MØBEL: Sigurd Mollestad Har Oppfylt Drømmen Om Den Ultimate Tresjekte – Og Han Har Bygget Den Selv. Her På Tur På Skallefjorden I Lillesand Sammen Med Kjæresten. Foto: Privat
MØBEL: Sigurd Mollestad har oppfylt drømmen om den ultimate tresjekte – og han har bygget den selv. Her på tur på Skallefjorden i Lillesand sammen med kjæresten. Foto: privat

Drømmesjekta pryder fjorden

Sigurd Mollestad hadde en drøm om å eie en 19-fots åpen tresjekte fra 50-tallet. En slik var ikke lett å finne. Derfor bygde han en selv.

 

– Jeg har alltid sett for meg hvordan en 50-talls sjekte skal se ut, og utseendemessig er det liten forskjell på min og de originale fra den gang, bedyrer Sigurd.

Vi treffer ham på kontoret hos Kristiansand Bådsenter i Sørlandsparken hvor han selger moderne daycruisere og landstedbåter i plast og aluminium til folk som investerer stort i det gode liv på sjøen. Kontrasten kunne vel knapt være større til den åpne og enkle sjekta som glinser av 22 lag lakk.

– Jeg har alltid vært opptatt av sjø og båtliv, og jeg startet med en åtte fots Pionér med fire hester påhengs da jeg var fire år gammel. Siden har det bare blitt mer og mer, innrømmer Sigurd, som er vokst opp med sjøen som nærmeste nabo i Lillesand.

2000 arbeidstimer

Byggeprosessen, som har strukket seg over nesten to år, har gått for seg i en gammel leid låve på Fevik.
– Det var trekkfullt og kaldt om vinteren, og det kunne bli lange dager når jeg skulle jobbe med sjekteprosjektet etter vanlig jobb på Bådsenteret. Ofte gikk det med både kveld og halve natten før jeg ga meg, røper Sigurd.

I juli 2018, etter omlag 2000 arbeidstimer, kunne han omsider sjøsette sjekta og ta sin første tur på fjorden i en farkost som vel nærmest kan kalles et flytende møbel.

Siden Sigurd, som er utdannet mekaniker, ikke hadde noen erfaring med trebåtbygging, fikk han gode råd og mye veiledning av Oddbjørn Jørgensen som driver Eikli Båtbyggeri på Fevik, og som er viden kjent for sine vakre trebåter.

– Det betydde utrolig mye for meg som var fersk i faget. Det var mye å sette seg inn i og mange detaljer som skulle på plass. For å kunne bøye materialene til skrogformen, som har spring, måtte jeg dampe dem, så det første jeg gikk i gang med var å bygge en dampekasse, forteller han.
Kortreiste materialer

Materialene, eik og furu, er av det kortreiste slaget, og det meste er hentet i skogene rundt Grimstad. Det ble en møysommelig prosess, for perfeksjonisten Sigurd ville ha kun kvistfrie materialer til båten.

Sjekta har åtte bordganger, er laget med esing, ikke dollbord, og Sigurd har lagt vekt på små, men viktige detaljer, her å nevne synlig bensintank i messing, utvendig ror, og motor med ferskvannskjøling. Motoren er et kapittel for seg:

– Det er en 59-modell Marna som jeg kom over etter mye leting. Den har jeg plukket helt fra hverandre, og delene som manglet måtte jeg lage selv. Widmer Motor i Lillesand har gitt meg verdifull hjelp. Den er finjustert slik at den starter på første forsøk hver gang, forteller Sigurd som må sveive den i gang med gammeldags svinghjul. Siden den er ferskvannkjølt regner han med å ha motor i sin levetid.

Glad i fart

Enn så lenge står sjekta på lageret til Bådsenteret. Travle tider i båtbransjen har gjort at Sigurd ikke har fått tid til å sjøsette den for sesongen ennå.

– Den tid kommer, og jeg gleder meg virkelig til å kunne ta den første turen på fjorden. Det er en helt spesiell sjarm å tøffe i fem knop og bare kjenne at alt roer seg en varm og stille sommerdag, mimrer Sigurd og blir drømmende i blikket.

Tro ikke at Sigurd Mollestad bare er opptatt av det bedagelige sjøliv i dorgefart. Han har, sammen med søsteren, en lang karriere som konkurransekjører i klassen Thunder Cat Racing, små katamaraner som kan oppnå fart på opp mot 60 knop.

– Vi har blitt både Norgesmester, Europamester og Verdensmester i klassen, og det har vært utrolig gøy å være med på, forsikrer Sigurd Mollestad. Selv om han ikke er aktiv lenger, legger han ikke skjul på at han fremdeles er fascinert av farkoster som går hurtig på sjøen, men det er i sin selvbygde tresjekte i fem knops fart at brikkene virkelig faller på plass.

 

LØSE DELER: Marna’en fra 1959 er plukket fra hverandre. Noen deler måtte Sigurd lage på nytt. Mars 2017. Foto:privat

TAR FORM: Alle bordganger er på plass, det samme er spantene og motorfundamentet. Oktober 2017. Foto:privat

BYGGES OPP: Bordgang 4 av 8 holdes på plass av store tvinger etter at materialene er stimet for å kunne formes til riktig spring. Vi skriver januar 2017. Foto: privat