Tidlig sesongstart
Båtfolket er ivrige til å komme på sjøen etter å ha vært innesperret siden Norge stengte ned i mars. Det merkes hos Kristiansand Bådsenter.
– Ekstremt hektisk, ja, men så er jo akkurat disse ukene i mai generelt sett de travleste i året når «alle» skal ha båten ut av opplag og på vannet. Dessuten er det jo mange som vil handle båt også, forklarer Erik Hjemdahl, daglig leder på Bådsenteret i Sørlandsparken. Han tar seg tid til noen minutter med avisens utsendte en morgenstund før det blir alt for hektisk i butikken.
- Tidlig sesongstart?
- Ja, av de 220 båtene vi har i opplag, er 170 allerede på vannet, hvilket er rekordtidlig. Det har vel sammenheng med koronarestriksjonene som satt en stopper for båtlivet en periode. Så, da det ble lov igjen til påske, skjedde det mye på kort tid.
Juni-båter
Salget av båter i størrelse 16-22 fot har gått strykende og noen modeller er allerede utsolgt.
– Typisk «juni-båt» kaller jeg denne klassen. Mange handler slike litt på impuls når det blir varmere i været, og da er de ivrige etter å komme ut på sjøen.
Kristiansand Bådsenter selger båter opp til 29 fot og alle er av planende type, hvilket vil si fartsområde fra omtrent 15 knop og oppover. Tradisjonelle sjekter er mer eller mindre borte fra markedet.
Flaggskipet i hyllene hos Bådsenteret er en Yamarin 88DC med en utenbordsmotor av det kraftige slaget på hekken. DC står for daycruiser, 88 tyder på at båten måler 8,80 meter, noe som tilsvarer 28-29 fot. Motoren, en Yamaha med 375 hestekrefter, gir båten en toppfart på 45 knop.
– I Norge er vi veldig opptatt av antall hestekrefter. Flere produsenter vil gå bort fra å merke motorene med antall hestekrefter fordi dreiemomentet er vel så viktig, og her briljerer Yamaha, noe som gjør at båten kommer raskere opp i plan, forklarer Hjemdahl.
Påhenger i skuddet
Utenbordsmotorer, eller «påhengs», har for en stor del tatt over for hekkaggregat, også på større båter. Rimeligere, bedre effekt samt enklere vedlikehold og service, er momenter som gjør det attraktivt med denne løsningen for mange.
– Om bord i flaggskipet finner vi en kabin foran med to sengeplasser pluss en ekstra soveplass i underetasjen. Separat toalett, kjøleskap og enkel kjøkkenløsning i cockpit hører også med. Vi tenker at betegnelsen daycruiser nesten blir litt misvisende, her må det da kunne gå an å dra på en lengre båtferie? Herligheten kommer på rundt halvannen million. Godt å vite da at motoren er av det energieffektive slaget med forholdsvis lavt forbruk.
Om det har vært tidlig start på sesongen, betyr ikke det at det roer seg med det første. Fortsatt er det båter i opplag som skal ut (husk å ringe minst en uke før ønsket utsetting!) og stadig er det folk som er i handlehumør.
Erik Hjemdahl og hans medarbeidere i butikk og på verksted kan se frem til nok å gjøre også i ukene fremover.