fbpx
Annonse:
AUTORISERT: Agder Bilpleie Er En Av 60 Forhandlere I Norge Som Bruker DropOff Glasscoat For å Beskytte Lakken På Bilene.
AUTORISERT: Agder Bilpleie er en av 60 forhandlere i Norge som bruker DropOff Glasscoat for å beskytte lakken på bilene.

Høysesong for bilpleie

Hos Agder Bilpleie jobbes det fra tidlig morgen til sen kveld alle dager for å holde unna for kunder som vil ha ren og pen bil. Helgene er heller ikke fredet.

– Selv er jeg på jobb rundt halv fire om morgenen, da er jeg alene her og kan legge opp arbeidsplan for dagen. De andre kommer klokka sju.

Odd-Gunnar Fredriksen er daglig leder i Agder Bilpleie som holder til i Sørlandsparken og som har ni årsverk på lønningslista. I 2018 åpnet han også en avdeling i Arendal. Koronapandemien har på ingen måte lagt noen demper på virksomheten. Med 26 år bak seg i bilpleiebransjen, er sogningen – han er opprinnelig fra Førde – blitt godt og vel varm i trøya i lokalene som tidligere huset CarShine, et annet firma innen bilpleie.

– Vi flyttet inn i dagens lokaler i mars 2019 og gikk fra 350 kvm i Barstølveien, til 900 kvm her i Skibåsen. Nå har vi plass nok, og dessuten raus takhøyde slik at vi kan ta inn bobiler og campingvogner til behandling, forteller han.

Flytende glass

Agder Bilpleie er en av 60 forhandlere som bruker drop-off metoden for å lakkonservere biler. Drop Off er et keramisk produkt, faktisk flytende glass, som skal gi høy glans og effektivt beskytte lakken mot alt den utsettes for av veisalt, piggstøv, fugleskitt og andre forurensninger.
– Hvem er det som kommer med bilen sin og betaler mange tusen kroner for å slippe å polere selv?
– Det er først og fremst de som har kjøpt ny bil og som ønsker at den skal se fin ut i mange år. Vi har kunder som kommer med dyre Audier og Mercedeser, og de med helt vanlige biler til to-tre hundre tusen som ønsker å ta godt vare på den, forteller Fredriksen.

Den største kundegruppen er i midlertid bilbransjen som utgjør 60-65 prosent av kundemassen. Bavaria, Mobile, RSA og Frydenbø og Porsche er blant de faste som leverer nye biler som kommer fra fabrikk til klargjøring og polering.
– Vanlig polering ja, men de kundene som vil ha Drop Off-behandling, får tilbud om det gjennom bilforhandleren, forklarer Fredriksen.

Feiret med nytt produkt

Den 18. mai kunne Agder Bilpleie feire ti-års jubileum. Det gikk ganske stille for seg.
– Det har ikke vært tid til å feire noe særlig, til det er det for travelt med det vi egentlig skal holde på med. Men i forbindelse med jubileet har vi, sammen med importør, introdusert neste generasjon Drop Off keramisk lakkbehandling som heter High Tech. Det er spritbasert i motsetning til det vi har brukt til nå, som er oljebasert. Dette er lettere å jobbe med, og det skal gi enda bedre holdbarhet, samt at det inneholder fyller, hvilket vil si at det kan med fordel brukes på eldre biler. Det vil fylle riper i lakken, og det er det første og eneste produktet i verden med slike egenskaper som nå er lansert i Kristiansand, forklarer Fredriksen. En full behandling, som omfatter grundig vask og lakkrens samt påføring av sprit for å fjerne alt av fett før selve påføringen kan finne sted, koster fra 6 900 kroner. Det gis fem års garanti på behandlingen.

– Hva innebærer egentlig en garanti i denne sammenheng?

– At bilen, etter å ha blitt vasket 200 ganger, skal ha 94 prosent av det keramiske belegget intakt. For at garantien skal gjelde, må bilen inn til en årlig kontrollvask hos oss som koster 450 kroner., supplerer Fredriksen.
Langveisfarende kunder
Han ser for seg at det blir travle dager videre frem mot sommeren. Noe av grunnen er at Agder Bilpleie stengte for privatkunder av smittevernhensyn en periode etter at Norge innførte strenge koronatiltak 12. mars. Det har ført til et visst oppdemmet behov.

– Til sommeren kommer det gjerne utenbys kunder som benytter ferien til å få behandlet bilen. Jeg har kunder både fra Molde, Trondheim og Stavanger. Jeg må ha fått et visst rykte på meg i løpet av de 26 årene jeg har holdt på med dette, smiler Odd-Gunnar Fredriksen.

 

SKINNER: Odd-Gunnar Fredriksen og hans medarbeidere lever og ånder for skinnende blanke biler.