fbpx
Annonse:
DSC 0147

Feirer jubileum – og klar for de neste 25

– Vi har fortløpende investert godt i utstyr og i å bygge fagkompetanse. Vi er superklare for de neste 25 også. Det sier Jon Kristensen i Bilen Din. Det er i år 25 år siden Kristensen etablerte bilverkstedet Bilen Din.

 

Bilen Din er så absolutt en travel 25-åring. Når Fritidsnytt er på besøk, kimer telefonen jevnt og trutt. Den ene kunden etter den andre er enten innom for å hente bilen som er ferdig reparert, eller levere inn nøkkelen til bilen som skal få en service.

I verkstedhallen er det biler på samtlige av løftebukkene, og utenfor står det flere biler som i løpet av dagen skal få nødvendig stell og pleie.

Bilen Din ble stiftet 12. april 1995. Jon Kristensen ønsket å realisere drømmen om å etablere sitt eget bilverksted.

Startet tidlig

Han startet i bransjen tidlig. Allerede i 1971 tok han fagprøve som bilmekaniker, og fikk jobb hos J. J. Jernes Bilforretning som mekaniker. Kristensen ble etter noen år utfordret til å starte som bilselger, slo til og begynte i 1975 som bilselger hos Smiths Auto.
– Det å være bilselger er utfordrende. Man får hele tiden nye salgsmål som skal nås, og med tiden vokste det frem et behov for å få et større eierskap til eierskap og drift. Markedet var på denne tiden bra. Gunnar Kasin, som solgte Mazda og drev egen verkstedkjede i Kvinesdal, mente det ville være lurt å satse på både bilsalg og å tilby verkstedtjenester, minnes Jon Kristensen.

Jevn økning

Da Tarald Eriksen, som var verksmester, løste inn verksmesterpapirene i 1998, overtok Kristensen driften, og valgte å avvikle bilsalget for kun å drive verkstedet videre. Siden den gangen har driften økt jevnt og trutt.

– Vi kan se tilbake på en fin og god utvikling i disse årene. I dag arbeider det åtte mann ved bedriften. Vi har en god ordrereserve, og ser at vi tiltrekker oss kunder også utenfor Søgne og Greipstad, sier Kristensen.

Utviklingen skjøt ytterligere fart da Kristensen i 2007 fikk kjøpt lokalet hvor Bilen Din holder til i dag.

Nye lokaler

De fikk så tilgang til moderne lokaler og med muligheter for å kunne vokse.

– Det sier litt om markedsposisjonen som Bilen Din har opparbeidet seg, at bedriften i 2019 hadde over 4 500 arbeidsoppdrag og omsatte for rett i underkant av 12 millioner kroner i deler og arbeid.

– Noe av nøkkelen for å overleve og vokse i en tøff bransje, er å investere i godt utstyr, og å ha medarbeidere som har rett og god kompetanse, sier Kristensen.
Kristensen og medarbeiderne tok en viktig og strategisk beslutning sent i 2018, og valgte å investere mye penger for å få en EU-linje.

Strenge vilkår

Vilkårene for å kunne tilby EU-kontroller er svært strenge. Det er nødvendig at alle har fagbrev som bilmekanikere, og hver av dem må også være autorisert. De må i tillegg ha gjennomført et 70 timers kurs med avlagt prøve for i det hele tatt å kunne gjennomføre slike kontroller. Alt utstyr må kalibreres én gang i året, og bare det alene koster 100.000 kroner per gang. I tillegg kommer datautstyr og lisenser for å kunne melde inn til veimyndighetene når en EU-kontroll er gjennomført, forklarer Kristensen.

– Vi gjennomførte tett på 1.300 EU-kontroller og 800 etterkontroller, så investeringen har vist seg å være riktig og nødvendig, fremholder han.

Er med i et pilotprosjekt

Staben har valgt å ha en fremoverlent holdning til det meste. Bilen Din er i dag med i et pilotprosjekt sammen med fire andre verksteder i Norge, hvor man utvikler et administrasjonsprogram som innebærer at mekanikerne i stedet for å få en arbeidsordre på papir, får ordrene direkte til sin mobil.
– Det å være med i Sjekkpunkt-kjeden har også slått positivt ut for vårt vedkommende. Kjeden har eget kompetansesenter i Kristiansand, og nylig ble det gjennomført et el-bilkurs for viderekomne, i regi av kjeden, hvor to av i alt ni deltakere, jobber hos oss. Rent generelt er det nødvendig med jevnlige oppdateringer, og våre mekanikere gjennomfører ulike kurs to-tre ganger per år, sier Kristensen.

Interessant og spennende

– Det er en utrolig interessant og spennende utvikling å være med på, og jeg er utrolig stolt av guttene som er flinke og ryddige. Alle er på plass 06.45 om morgen, og er en av guttene ikke kommet til kl. 07.00, er vedkommende syk. Gode medarbeidere fortjener gode betingelser. Derfor har vi syv prosent i obligatorisk tjenestepensjon, hvor loven pålegger en bedrift å ha to prosent. Et inntrykk vi sitter igjen med, er at det i arbeidslivet i dag er et for stort fokus på lønn i dag, i stedet for lønn/pensjon i fremtiden, sier Jon Kristensen.

For å markere 25-årsjubileet skal hele staben i år til England for å gjennomføre et kurs hos leverandøren av dieselutstyr, samt å få et besøk til Aston Martin-fabrikken.
– Vi gjør mye sosialt sammen. Sykkelturene våre er blitt legendariske, og i september blir årets sykkeltur gjennomført i Moseldalen, hvor også ledsagere og øvrig familie blir med, sier Jon Kristensen.