Prøvekjørt: MG ZS EV
Elektrisk prisbombe fra østens rike
Kineserne kommer med elektrifiserte biler på løpende bånd for tiden. Crossover SUV´en med det engelskklingende navnet MG har blitt tatt imot med åpne armer i Norge.
– Importøren har mål om å selge 2000 innen året er omme. Lokalt i Kristiansand har vi mål om 100 i 2020. Siden salget begynte i februar, har vi solgt 85, så vi er på god vei, lover Gunnar Tveit hos Oddemarka Auto på Lund.
Bilforretningen på Bjørndalssletta, mest kjent som forhandler av Subaru, opplever tidenes salgsbonanza om dagen. Stadig vekk leveres det ut både fire og fem biler daglig til forventningsfulle kjøpere.
Årsaken til suksessen? Kort oppsummert; pris og leveringsdyktighet. Bilen kan leveres så godt som på dagen, og det til en pris som gjør den oppnåelig for svært mange.
Pris og rekkevidde
Hva er det så kunden får for 240 000 kr? En godt utstyrt kompakt SUV som størrelsesmessig befinner seg mellom Huyndai Kona Electric og Kia e-Niro, men til en lavere pris, og med kortere rekkevidde.
263 kilometer etter WLTP standarden er ikke klasseledende i dag, men mer enn nok til å få hverdagen til å gå rundt for folk flest. Viktigere er det at den hurtiglader til 80 prosent på 40 minutter når de langene strekkene skal kjøres.
Importøren har gjort det enkelt med hensyn til utstyr. Her er det to versjoner å velge i; Comfort og Luxury. Punktum.
Går for luksus
Alle kundene velger Luxury.
– For 20 000 kr ekstra får man stort panorama soltak til å åpne, kunstskinn seter med el-regulering av førerstolen, ryggekamera og blindsonevarsel, for å nevne noe, forteller Gunnar Tveit.
Begge versjonene kommer med adaptiv cruise, fjernlysassistent, auto nødbrems, filholderassistent, skiltleser og navigasjon pluss en god del annet som er kjekt å ha. Utstyrslisten for begge utgavene fyller flere sider.
Demobilen ruller så godt som dagen lang, og det er knapt med tid til å lade mellom turene. Vi får prøve den et par timer og starter med 80 prosent ladet batteri. Det skal, ifølge kjørecomputeren, rekke til rundt 20 mils kjøring – mer enn nok til vår prøvetur tur retur Lillesand.
God plass
Med 6-veis elektrisk regulering av førersetet går det rimelig greit å finne en passende sittestilling. Rattet har dog begrenset regulering opp og ned, og ikke ut og inn. Noen vil nok oppleve at forsetene har noe kort sittepute, og sidestøtten kunne vært bedre, men sittekomforten ellers er god, og det gjelder også for de i baksetet. Her er det overraskende god plass til to voksne. I det hele tatt er vi imponert over hvor bra plassen er utnyttet i bilen som måler 4,31 i lengde og 1,81 i bredden. Bagasjerommet er også klasseledende med 448 liter volum med alle seter i bruk. En egen «kjeller» gir plass til ladekabler.
Kjøremessig opplever vi typiske elbil-takter, dette kjenner vi fra mange andre vi har kjørt. MG oppleves kvikk og umiddelbar fra null og opp til 80-90 km/t, først da begynner det å dabbe litt. Av kjøremoduser finnes Normal, Eco og Sport, også det er et velkjent oppsett fra andre elbiler. Skal du ha nytte av alle 143 hestekreftene, er det sportsinnstillingen som gjelder. Vi ville nok valgt å kjøre i Normal til daglig, da har du krefter nok til å følge trafikken.
Vekt på komfort
På motorveien virker MG både retningsstabil og støysvak, så langtur med innlagte ladestopp og beinstrekk bør være helt innafor. Gjennom svingene i Høvåg opplever vi at MG er litt tung på rattet, uten at det er noen ulempe, egentlig. Den lar seg ratte fint uten å vise sportslige takter. Det forventer vi da heller ikke i en såpass høy SUV. Vi føler at kjøremessig er det lagt mest vekt på komfort. MG trekker på forhjulene og er ikke tilgjengelig med 4-hjulstrekk. Hva med fremkommeligheten? Vi testet bakkestart i en bratt grusbakke. Det var null problem, og med bakkestart assistent slipper du å rulle bakover når bremsen slippes. Vi tror MG vil klare seg greit på vinterføre.
Klisterføre
Regenering er også på plass i MG, valgbar i tre trinn. Standard er trinn tre ved oppstart. Da merkes det godt at bilen «henger i klisteret» når gasspedalen slippes. Det er mye en vanesak å kjøre slik, og det har selvsagt den fordelen at motstanden genererer strøm til batteriet. Om du foretrekker mindre motstand, er det enkelt å velge det med en bryter foran girvelgeren. Her finnes også en bryter som gir tilgang til informasjon om gjenværende rekkevidde. Førerdisplayet er enkelt og oversiktlig, men noen av bokstavene og tallene er så små at noen nok vil ha problemer med lesbarheten.
MG kommer med manuelt klimaanlegg. Det er ikke mulig å stille inn ønsket temperatur, her er det kaldere/varmere og viftehastighet som er valgmulighetene, med fysiske knapper lett tilgjengelig.
Store vindusflater og gode utvendige speil gir god oversikt alle retninger. Panorama soltaket, som kan åpnes, gir en masse lys og romfølelse. Soltaket alene må da være verdt de 20 000 kronene ekstra?
Kinesiske MG
Noen vil nok stusse litt over at en bil fra Kina heter MG. Er ikke MG synonymt med raske sportsbiler fra England? Jovisst, MG, som står for Morris Garages, har produsert sportsbiler siden 1924 – inntil 2016. Da var det slutt i England, og i dag er MG en del av det mektige SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), Kinas største bilprodusent.
At kineserne kommer for fullt inn på det norske markedet ser vi tydelig, og MG vil være med på ferden. Annenhåndsverdien er selvsagt en usikkerhetsfaktor når det kommer til ny elbil fra Kina, men med såpass lav pris i utgangspunktet, vil det neppe være duket for de store fallgruver økonomisk. MG leveres for øvrig med garanti i fem år/150 000 km, åtte år på batteri og 10 års rustgaranti.