– Endelig er vi i gang
Smilene sitter løst hos Kjetil Andresen, leder i Songdalen Trialklubb. Helgen 5.-6. september inviterer klubben til Sør Cup i sitt eget flotte anlegg på Nodelandsheia i Greipstad.
– Det er godt å kunne invitere til stevne nå til helgen. Endelig er vi i gang.
Har gitt et løft
Da corona-epidemien slo inn over Norge og landet ble stengt ned 12. mars, ble også all aktivitet i trialklubben satt på vent.
– I tråd med at landet gradvis er blitt gjenåpnet, kunne vi i slutten av juni invitere til trening, med maks fem fremmøtte av gangen, noe som har vært svært viktig for å holde interessen oppe og forhindre frafall, sier Andresen, som legger til at kun noen ytterst få har valgt å gi seg.
– Heldigvis ble det ikke flere, sier Andresen, og påpeker viktigheten av å kunne gi et godt og allsidig tilbud til de barn og unge som driver med trial.
– Vi har vært så heldige at en av våre tidligere topper, Geir Børre Pedersen, som også er junior landslagstrener i trial, er tilbake som klubbtrener. Det har gitt oss et ytterligere løft og betyr selvsagt sitt for både rekrutteringen og kvaliteten på treningene, sier Andresen.
Et godt grunnlag
Songdalen Trialklubb hadde for inntil en del år siden godt med aktive medlemmer. Klubben ble drevet godt, og klubben skrev historie da man allerede på sent 80-tall, begynnelsen av 90-tallet, investerte i et topp moderne anlegg på Nodelandsheia.
– Vi konkurrerer med flere idretter om ungdommens oppmerksomhet. Med Geir på plass, og en aktiv foreldregruppe som er med, håper vi å ha lagt et godt grunnlag slik at sporten atter kan få seg et godt løft. Det er nemlig ingenting som er så moro som å kjøre trial. Miljøet er bra og engasjementet hos rytterne er det ingenting å utsette på.
Stimulerer interessen
Før sesongstart var planen at Songdalen Trialklubb sammen med søsterklubben i Grimstad skulle invitere til Sør Cup. Som følge av nedstengingen ble stevnet satt på vent.
– Nå som regjeringen og smittevernmyndighetene har åpnet opp for mer aktivitet, ser vi at vi kan klare å gjennomføre Sør Cup i tråd med de smittevernreglene som gjelder, sier Andresen.
– Slike stevner er med på å stimulere interessen, og er en god anledning til utad å vise hva trial-sporten representerer. Vi har også ukentlige klubbkvelder hvor det er anledning å kunne leie en sykkel og utstyr, og hvor barn og unge kan få prøvd ut hva trial er og om dette er noe man vil holde på med, fremholder Andresen.
– Sør Cup er det eneste stevnet som blir gjennomført her i regionen, og det blir gjennomført fire konkurranser; to i Grimstad og to her hos oss, hvor den avsluttende konkurransen blir gjennomført kommende helg, legger han til.
35-45 ryttere
Til Sør Cup i september deltar det opp mot 35-45 ryttere til sammen, fra klubbene i Herefoss, Søgne, Kristiansand og Grimstad. En av dem som ser frem til helgens stevne er Anton Nicolai Andresen Barikmo.
– Jeg har kjørt i fire år, forteller 14 år gamle Anton Nicolai.
Det var litt tilfeldig at han valgte å begynne.
– Jeg fant en gammel trialsykkel i bestefars garasje, så fikk vi hentet den frem og fikk mekket litt på den slik at den ble kjørbar. Siden har jeg fortsatt, sier Anton Nicolai som stortrives med å kjøre trial.
– Skal man bli god, er det viktig å trene godt og allsidig, forteller han. Det innebærer å lage seksjoner med ulik vanskelighetsgrad for å trene styrke og svingseksjoner for å få god balanse. Under stevnet til helgen er det syv seksjoner som skal kjøres tre ganger, og Anton Nicolais målsetting er klar.
– Klarer jeg å kjøre konsentrert, må det være lov å gå for en best mulig plassering, blunker Anton Nicolai Andresen Barikmo.
Dette er trial:
I Norge er det tillatt å kjøre trial på spesielt godkjente områder og i regi av en klubb som er medlem av Norges Motorsportforbund.
Alle som kjører trial må ha lisens. Det finnes nybegynnerlisens som du kan løse når du møter opp på et trial-område. For å få trening eller konkurranselisens, må du gå et lisenskurs som inneholder åtte timer teori og åtte timer kjøreteknikk.Trial er den eneste motorsykkelsporten hvor det ikke er om å gjøre å kjøre fortest mulig. Trial er nemlig ferdighetskjøring med sykkel. Poenget med trial er å kunne ta seg fram i terrenget uten å ha føttene i bakken, stoppe, velte eller kjøre utenfor løypa eller seksjonene i terrenget. Vanskelighetsgraden på seksjonene varierer etter nivå og sylindervolum på motorsykkelen. Et løp arrangeres med et visst antall seksjoner som kjøres en, to eller tre ganger.Den som har færrest «fotinger» (prikker) har vunnet. Det arrangeres NM med egen klasse for kvinner, NM for lag og Norgescup i trial. Norsk kvinnetrial har de siste årene holdt høyt internasjonalt nivå. Blant annet har det norske kvinnelandslaget i trial tatt gull og sølv i VM.
Trialsykkel med inntil 80 ccm kan du begynne å kjøre fra fylte 5 år. Fra det året du fyller 8 år kan du kjøre inntil 200 ccm. Større sykler kan du kjøre fra du er 13 år.