Suksessformel i ny tapning
Prøvekjørt: Toyota Yaris Hybrid Premiere Edition:
«Kun navnet er det samme, men det er fortsatt en Yaris!»
Slik uttrykker de det hos Toyota. Grunnen for å understreke dette ved presentasjonen av fjerde generasjon Norges mest solgte småbil siden 1999, er nok todelt; slå fast at alt i nye Yaris er nytt, samtidig understreke at filosofien bak er den samme som før. Yaris er en bil som gjør det den forventes å gjøre uten krøll av noe slag. En «melk-og brød-bil» for folk flest uten de største plassbehov, og for alle som ikke egentlig har noe forhold til bil men som tenker det er greit med et kjøretøy som tar deg problemfritt fra A til B.
Lang erfaring med hybrid
Salgssjef hos Toyota Sør i Sørlandsparken, Halvor Åmot, er ikke vond å be når han utfordres til å berette om nye Yaris, som er forhåndsolgt i store mengder:
-Toyota har over 20 års erfaring med hybrid drivlinje. Det tok lang tid før de gjorde noe nytt med teknologien, og det var fordi det fungerte så bra som det var. Nå, med fjerde generasjon, har det skjedd endringer. Batteriet, som nå er av lithium-type, er 27 prosent lettere samtidig som det har 19 prosent høyere kapasitet. Det betyr at mer av kjøringen kan foregå på strøm, forklarer han.
At bilen er blitt mer kompakt, har fått lengre akselavstand og lavere tyngdepunkt, noe som skal innvirke positivt på kjøreegenskapene, unnlater han heller ikke å nevne. Heller ikke at det er blitt enklere å finne en passende sittestilling bak rattet takket være bedre muligheter for justering av sete og ratt.
Yaris kan for første gang leveres med hengerfeste, hvilket er muligens godt nytt for noen, skjønt de fleste som er i markedet for en bil av denne typen neppe har stort behov i den retning. Likevel kan du nå trekke inntil 450 kg etter bilen, nok til å frakte hageavfallet på søpla.
– Er det bare hybrid som gjelder nå?
– Det er det. Det gjelder for øvrig nesten hele vår produktlinje, fastslår Åmot.
Ny CVT girkasse
Det innebærer at automatgir er standard. Girsystemet er velkjente CVT, det vil si trinnløs automat. Undertegnede kjører privat en Yaris 2013-modell og kan fortelle både positive og negative ting om girsystemet. Det er tilnærmet vedlikeholdsfritt, og det er svært driftsikkert. Ulempen? Girkassen virker masete ved belastning. Tråkker man til for å komme opp i fart, jager motoren turtall uten at det skjer så mye annet enn at det støyer. Kreftene kommer ut til hjulene, men det tar tid.
Derfor var det med stor spenning vi satte oss inn i prøvebilen for å teste om det hadde skjedd noe i riktig retning, og det har det. CVT’en er kraftig strammet opp og kan nå minne om en konvensjonell girkasse, men den er altså fortsatt trinnløs. Bravo, Toyota! Nå skal det sies at vi var ikke veldig overrasket. Vi har kjørt flere av de nye modellene til Toyota med samme system, og har for lengst konstatert at det har skjedd kvantesprang i utviklingen.
Friske takter
Prøveturen gikk som vanlig på varierte veier. På Langenesveien hvor svingene kommer tett, opplevde vi en lettkjørt bil som styrer presist og med god balanse takket være lavt tyngdepunkt. 116 hestekrefter levert gjennom den oppgraderte CVT’en gjør at bilen oppleves ganske frisk i frasparket, uten at vi vil påstå at det er sportsbilgener i nye Yaris. Det er vel heller ikke meningen. På motorveien mangler det heller ikke krefter, og bilen oppleves som støysvak. Lyddempende glass i frontruta bidrar nok her.
Innvendig vil de som kjører Yaris i dag kjenne seg igjen. Instrumenteringen er enkel og rett på sak med en stor skjerm midt i dashbordet. Den er nå plassert høyt oppe. Klimaanlegget med fysiske knapper er et eksempel til etterfølgelse i enkel betjening, langt å foretrekke fremfor skjermbaserte kontroller. Girvelgeren er ikke lenger en lang stake som stikker opp av konsollen og som må føres inn i hakk, nå glir den lett frem og tilbake. Rattet er akkurat passe stort og tykt etter vår mening, men ikke forvent premium-nivå. Her er mye hardplast, også i «vår» bil – en Premier som er høyeste nivå. Alt virker solid, gir et pent og rolig inntrykk, og det er oversiktlig.
Yaris hører til i småbilsegmentet. Fortsatt sniker den seg under fire meter i lengde. Bredden er noe økt. Det samme er akselavstanden, noe som kommer baksetepassasjerene til gode, men helst ikke mer enn to voksne der, takk. Bagasjevolumet er på 286 liter, helt greit for denne klassen. Bakseteryggene deler 40/60. Vi skulle gjerne sett skiluke her.
Valgets kval
Yaris kommer i flere utstyrsgrader som prismessig spenner fra 256 800 kr for Life som er laveste grad, til høyeste; Premier Edition, som havner på 317 900 kroner. Da er det meste av utstyr med, her å nevne panorama glasstak, oppgradert lydanlegg fra JBL og head-up-display i frontruta. Toyota Safety Sense sin omfattende sikkerhetspakke med blant annet kollisjonsvern, fotgjenger/syklist -gjenkjenning, ryggekamera, skiltleser og adaptiv cruise, filskiftvarsler og auto fjernlys er med allerede fra laveste utstyrsnivå. Hva med forbruket? Yaris er kjent som en rullende sparebøsse, selv om den mangler ledning. Store deler av vår varierte prøvetur fikk bensinmotoren hvile, og vi endte på et gjennomsnittsforbruk på 0,39 l/mil, faktisk litt bedre enn oppgitt WLTP som er 0,43 l/mil. Ingen grunn til jammer, altså.
Oppsummert vil vi tro at nye Yaris vil bli tatt i mot med åpne armer av de som jakter småbil. Om den blir bestselger i sitt segment fortsatt er nok ikke usannsynlig, og vi kan langt på vei slutte oss til utsagnet fra Toyta om at selv om alt er nytt, er det fortsatt en Yaris.