fbpx
skip to Main Content
Lett å like: Sett fra siden synes vi RAV4 er ganske elegant med svakt hellende linjer mot fronten – samtidig signaliseres røffhet og styrke gjennom kraftige hjulbuer og høy bakkeklaring.

Vinneroppskriften

Fakta:

Pris: fra 509 900,- (Life) Prøvd bil: 592 300,- (topp utgave Executive Bi-Tone)
Motor: 2487ccm, R4 bensin
Effekt: 185 hk/202 Nm
Elmotor 1: 182 hk/202 Nm
Elmotor 2: 54 hk/121 Nm
Samlet effekt: 306 hk
Drivlinje: E-CVT 4x 4
0-100 km/t: 6 sek
Toppfart: 180 km/t
Batteri: 18,1 kWt
El-rekkevidde: 75 km (WLTP)
Forbruk bensin: 0,10 liter/mil
CO2: 22 g/km
Dimensjoner (lengde/bredde/høyde): 460/186/169 cm
Bakkeklaring: 19 cm
Bagasjerom: 520 liter
Egenvekt: 1895 kilo
Maks tilhenger: 1500 kilo

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid:

Toyota sin SUV i mellomklassen har mange venner i Norge. Vennekretsen kan bli betraktelig utvidet når RAV4 nå kommer med stikkontakt og rekordlang rekkevidde på strøm.

 

Legg til råsterk motor, lavt støynivå, så lavt utslipp og forbruk at den slipper unna engangsavgiften, 4-hjulstrekk og mulighet for å trekke henger på 1500 kilo så sitter vi sannsynligvis med vinneroppskriften på en bil som nordmenn flest vil omfavne. Apropos forbruk:

På vår prøvetur på svært vekslende veier endte vi med et gjennomsnittsforbruk på 0,18 liter på mila etter tre timer bak rattet. Uten å legge vinn på å kjøre spesielt økonomisk. Det kan bli lenge mellom hver gang man må innom en bensinstasjon for å tanke RAV4, faktisk så sjeldent at et besøk der vil fortone seg som et hyggelig avbrekk i hverdagen.

Best i klassen på rekkevidde

Rekkevidden på strøm er oppgitt til 75 kilometer etter WLTP-normen, det er best i klassen. Det vil i praksis bety at hverdagskjøringen kan foregå på ren energi, mens den fossile delen av kraftverket trår til når det er tid for å dra til hytta i helgene. At Toyota er i førersetet når det gjelder hybrid teknologi kommer til nytte også når batteriet er kjørt tomt for strøm.

– Vi snakker her om fjerde generasjon hybridteknologi fra Toyota, og hybrid i denne sammenheng har jo for en stor del betydd selvladende hybridbiler hos Toyota. Samme teknologien er bygget inn i nye RAV4, noe som betyr at den genererer elektrisk energi svært effektivt ved å utnytte energien ved bremsing og ved kjøring i nedoverbakke, noe som i sin tur fører til lavt forbruk også når strømmen som er fylt på fra strømnettet er brukt opp, forklarer Halvor Aamot, salgssjef hos Toyota Sør.

Bra utstyrt

Demostrasjonsbilen er en Executive Bi-Tone versjon, det vil si høyeste utstyrsgrad som koster 592 300 kroner, pluss panorama glasstak til 13 300 kroner og metallic lakk til 5900 kroner. Da er utstyr som perforerte skinnseter, Head Up Display, JBL oppgradert lydsystem og digitalt kameraspeil inkludert, samt Toyotas omfattende Safety Sense sikkerhetspakke. Innstegsmodellen Life starter på 509 900 kroner og allerede her er ting som automatiske LED fjernlys, varmetråder i frontrute, ryggekamera, keyless, P-sensorer foran og bak, cruisekontroll, el-justering av førersete og 2-sone klima standard. Og selvsagt sikkerhetspakken. Så til prøveturen. Setene er komfortable, rattet kan justeres og det er lett å finne en god kjørestilling. Lyden av stillhet dominerer idet vi tråkler oss gjennom rundkjøringene i Sørlandsparken og legger oss ut på motorveien mot Lillesand. Krefter er det nok av og i «Sport» kommer alle 306 hestekreftene til full utfoldelse. Det skal ta bilen opp til 100 km/t på seks sekunder! Da er det vel bare sportsbilen Supra i Toyotauniverset som er raskere. «Normal» modus holder lenge og «Eco», som er spareprogrammet, duger også til hverdags.

Kjøreglede

Gjennom svingene i Høvåg innbyr bilen til litt inspirert kjøring, kraftoverskuddet er jo der, og styringen er lett, men ikke for lett, den styrer presist og føles på alle måter lett å håndtere. Selvsagt kan det ikke kamufleres at RAV4 bygger i høyden (bakkeklaringen er 19 cm) men vi føler at balansen er god, selv om det ikke er en sportsbil vi ratter. Den trinnløse girkassen er hele tiden med på notene, kraftig strammet opp fra tidligere utgaver. Padler på rattstammen gjør det mulig å velge grader av regenerering, for eksempel inn mot lyskryss, som alternativ til å bruke bremsepedalen, det gir strøm til batteriet. Noen en-pedals bil er det likevel ikke, det blir aldri full stopp ved å bruke padlene.

Valgmuligheter

Bilen starter i helelektris modus forutsatt strøm på hovedbatteriet. Er langkjøring planen, kan det være greit å velge hybrid modus der det veksler sømløst mellom bensinmotor og de to elektriske motorene, alt etter belastning. Egen innstilling for å gi strøm til batteriet finnes også, kjekt hvis en planlegger å kjøre inn i «grønne soner» som etter hvert sannsynligvis vil komme i urbane strøk. Vi prøvde denne varianten, og først da kunne vi høre godmodig «knurring» fra bensinmotoren, uten at det opplevdes sjenerende. Trekk på alle fire hjul skulle borge for god fremkommelighet. Vi forsøkte oss litt frem i et massedeponi, kjørte opp en sølete bratt bakke og kom opp uten problemer. Også bakkestart i samme var lett match. En egen knapp merket «Trail» som visstnok skal aktivere en form for diff.sperre, fikk vi aldri bruk for. Vi kan vel konkludere med at man skal rote seg ganske langt ut på viddene for å bli stående fast med RAV4.

Nær premium

Førermiljøet nærmer seg premium nivå med skinnseter, og ellers ganske eksklusive materialer med røde sømmer, og knotter og knapper der du forventer å finne dem. Multimediaskjermen kunne vært mer brukervennlig, slik den er satt opp nå må vi bruke pekefingeren vel mye for å finne frem i menyene, da er det lett å ta øynene vekk fra trafikken. Vi ønsker oss funksjonsratt i midtkonsollen slik som hos BMW og Mazda til å bla i menyene. Klima anlegget betjenes dog med fysiske knapper (de største vi noen gang kan huske å ha sett), og takk for det. Ladehybrider kjennetegnes ofte ved at tilhengervekt og lastevolum reduseres på grunn av større batteri. Det er også tilfelle her, men i så liten grad i forhold til hybriden uten ledning at det neppe vil merkes i praksis. Bagasjevolumet er nå på 520 liter mot tidligere 580, og maks tilhenger er 1500 kilo, ned fra 1650.
Vi konkluderer med at med RAV4 har Toyota truffet blink med å utstyre siste utgave av RAV4 med ledning.

3000 biler er forhåndssolgt i Norge, og vi tror neppe noen kommer til å bli skuffet.

 

Muskuløs: Skrått bakfra utstråler RAV4 kraft og dynamikk. Doble enderør er med å understreke inntrykket
Lekkert: Det er ikke vanskelig å finne seg vel til rette her med gode skinnseter og generelt fin finish og knapper og brytere der du venter å finne dem. Vi kunne ønske oss et funksjonsratt i midtkonsollen til å bla i menyene på multimediaskjermen, slik det er nå blir det mye pekefingerøvelser på touch-skjermen.
Tøff på tur i skogen: Kraftige hjulbuer og skarpe konturer gir liv til et karosseri som vitner om potensialet i nye RAV4.
Back To Top