AgderVeteran:
En ny serie fra Motor Agder
Porsche-entusiasten:
– Av alle ting fant jeg denne på finn.no, smiler Thomas Steen. Han står foran et sjeldent eksemplar av en veteranbil, en Porsche 911, 1976-modell.
Da Thomas Steen så drømmebilen på finn.no, var det bare å finne frem kalkulatoren. Familien var i etableringsfasen. Et tidligere husvære var blitt solgt, et nytt var kjøpt, og det var noen kroner igjen på konto. Og da alt lå greit til rette rent økonomisk, var det bare å slå til.
– Det var jo litt galskap, gliser han, vel vitende om at han hadde to andre Porsche 911 stående hjemme i garasjen.
– Der ligger de i tusen deler, og bilen ble vel kjøpt i en stille erkjennelse av at det kunne ligge litt frem å få de ferdig restaurert. Som familiefar er det jo begrenset med tid å bruke på å restaurere opp to gamle biler.
Samboer med forståelse
Han er så heldig at jeg har en samboer som utviste stor forståelse.
– Hun sa jeg burde slå til på Porschen som lå ute på finn.no. Jeg gikk i tenkeboksen og dagen etter ble jeg møtt av ei flott dame i døren, hun hadde da kjøpt flybillett til meg slik at jeg kunne fly opp til Mo i Rana hvor bilen stod for å hente den. Snakk om å ha ei flott dame, du, gliser Thomas.
Interessert i bil har Thomas alltid vært, og etter at han hadde rundet 20, kjøpte han sin første Porsche. Skjønt, det var faren, Steen, som kjøpte Porschen i Tyskland, og hvor Thomas ble med for å hente bilen hjem.
Porsche-smilet
Kjøpet gjorde at interessen tok helt av, og for Thomas sin del er det Porsche som gjelder.
– Først og fremst er det uttrykket Porschen har når det gjelder design og form som gjør susen. Porsche-smilet går jo igjen i gamle Folkevogner og gamle Porscher. Porschen er et designikon som er universelt gjenkjennelig. Det er utrolig moro å se hvilken oppsikt bilen får.
Det er faktisk ikke så rent få eksempler at når det er veteranbiltreff, så er det barn som stopper opp for å se på Porschen selv om det kan stå andre tøffe og stilige veteranbiler ved siden av.
– Det sier jo sitt, mener Thomas. Lyden, kjøreopplevelsen og designet.
Han sier videre at Porsche utmerker seg med en særegen mekanikk.
– Det er ikke mange bilprodusenter som lager biler hvor motoren henger ut over bakhjulene. Med en luftkjølt motor, blir det jo en særegen lyd som kan få hårene til å reise seg på armene. Så det blir summen av alle faktorene som GJØR en Porsche: Lyden, kjøreopplevelsen, lukten og designet, gliser han.
Thomas har modifisert sin Porsche, har satt inn en litt større motor, og har fjernet airconditionaggregatet, har byttet ut de tunge amerikanske støtdemperne med lettere demper,e og har summa summarum gjort bilen 170 kilo lettere. Understellet er blitt byttet ut med nyere deler.
– Så nå veier bilen rundt 1.060 kilo og har en 220 hestekrefter. Med tanke på lav vekt og at kraften er så direkte, så blir fartsopplevelsen desto høyere, sier han.