fbpx
skip to Main Content
POTENSIAL: Sedanversjonen av Taycan gjorde at Porsche-salget i Norge i fjor ble mer enn tredoblet, nå kommer en mer familievennlig variant. Foto: Produsenten

Bilnyheter:

Tusenvis har kjøpt ID. 4
I disse dager leveres de første kundebilene av Volkswagen ID.4. Den mellomstore SUV-en er den andre bilen i Volkswagens ID-serie, etter at ID. 3 ble lansert i fjor høst.

Lanseringsmodellen av ID. 4 har en batteripakke på 77 kWh og koster 417.000 eller 497.000 kroner, avhengig av utstyrsnivå.

– Det er flere tusen kunder som har kjøpt ID. 4 med bakhjulsdrift så langt, og mange vil bli å se på veiene i månedene som kommer, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.

ID. 4 vil etter hvert bli tilgjengelig med forskjellige batteripakker, firehjulstrekk og flere utstyrsnivåer. Versjonen med den mindre batteripakken, på 52 kWh, har en startpris på 349.000 kroner.

– Vi har mange forhåndsreservasjoner også for utgaven med firehjulstrekk, og vil åpne for bestilling etter verdenspremieren i vår. Modellen skal hete GTX, og det blir en mer sportslig modell med mer effekt. Vi forventer start av utlevering i løpet av sommeren.

Oppgraderer XC60
Volvo melder at de vil gjøre oppgraderinger på 2022-utgaven av XC60, som kommer i salg senere i år.

Rent visuelt vil det ikke skje stort, det viktigste er at bilene vil få et infotainmentsystem som er utviklet i samarbeid med Google og er basert på Android Automotive.

Som en del av pakken tilbyr Volvo ubegrenset databruk til bilens funksjoner. Pakken følger gratis med bilen de første fire årene.

Volvo skal være det første bilselskapet som har gått sammen med Google for å lage et integrert infotainmentsystem basert på Android. Samarbeidet har pågått i flere år, og tidligere i år var elbilen XC40 Recharge den første bilen fra Volvo som ble levert med systemet.

Kineser med sju seter
BYD Tang er en el-SUV som produseres i Kina. Det har en tid vært klart at den skal til Norge, men alle spesifikasjonene har ikke vært klare.

Nå forteller importørselskapet RSA at den vil bli levert med sju seter som standard, noe svært få andre elbiler tilbyr. Batteripakken er på 86 kWt, og importøren anslår en rekkevidde på rundt 50 mil i den gamle NEDC-standarden.
Produksjonen starter i andre kvartal av 2021. Det er ventet at leveringene til norske kunder vil komme i gang på sensommeren.

– Før vi har startet lanseringsaktiviteter, har vi allerede forhåndssolgt omkring 400 biler, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge, i en pressemelding.
Prisen på bilen starter en hundrelapp under 600.000 kroner.

Nær halvparten til Norge
Senere i år kommer den første bilen under Hyundais nye elektriske merke Ioniq. Nylig åpnet importøren for reservasjoner av Ioniq 5, samt salg av et begrenset opplag av en lanseringsmodell.

– Responsen fra norske kunder har vært utrolig, og vi er svært glade for at så mange nordmenn fikk sikret seg en IONIQ 5 Project 45, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway i en pressemelding.

Opplaget til lanseringsmodellen er 3000 biler, og 1300 av disse havner i Norge. De resterende blir fordelt på fire andre markeder, nærmere bestemt Frankrike, Nederland, Storbritannia og Tyskland.

Kommer i sommer
Det har lenge vært offisielt at Porsche Tacyan skal komme i en noe mer høyreist variant med stasjonsvognkarosseri, kalt Taycan Cross Turismo. Nå har importøren kommet med den norske prislisten på de fire motoralternativene.
Billigste utgave starter på 848.000 kroner, har 476 hestekrefter og en oppgitt rekkevidde på inntil 45 mil.

Den dyreste koster 1,7 millioner kroner og har 761 hestekrefter som tar den fra null til hundre på 2,9 sekunder. Rekkevidden her er inntil 42 mil.

Alle leveres med firehjulstrekk og luftfjæringer.
Importøren lover at de første bilene vil bli levert til norske kunder før sommeren.

TIL NORGE: Nylig rullet de første eksemplarene av Volkswagen ID.4 i land på importørens anlegg på Bekkelaget i Oslo. Nå er de på vei ut til norske kunder. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
GOOGLE: Volvo ruller ut et nytt Google-basert infotainmentsystem i sine biler. Foto: Produsenten
GOD PLASS: BYD Tang får mer seteplass en de aller fleste andre elbilene på markedet i dag. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
Back To Top