fbpx
skip to Main Content

1 av 10 barn bestemmer selv hvordan rommet sitt skal se ut

Vi bruker mye tid på å innrede og ordne hjemme, for å få en romfølelse vi trives i, men hvem innreder og fargesetter vi barnerommet for? Det er først og fremst barna som skal trives på sitt eget rom.

En undersøkelse på vegne av Nordsjö fra analyse- og konsulentorganisasjonen, YouGov, viser at færre enn 1 av 10 barn selv bestemmer hvordan deres egne rom skal se ut. Ofte er det andre ting enn barnets egne ønsker som styrer innredningen av barnerommet.
– Derfor lanserer vi kampanjen «Drømmerommet», et initiativ som gir barna mulighet til å være mer delaktige i innredningsprosessen, skriver Nordsjö i en pressemelding.

 Sosiale medier bestemmer

Hvorfor legger vi så mye energi inn i hvordan vi selv ønsker at barnerommet ser ut? En tenkelig årsak er at det eksponeres for flere enn familien og nære venner.
– Med sosiale medier er våre hjem blitt mye mer offentlige enn noen gang før, hvilket er med på å gjøre oss ekstra oppmerksomme på våre valg. Kanskje tør vi ikke involvere våre barn? Det er faktisk ganske synd, da det viktigste må være at den som bor der, bruker rommet og trives med det, sier Katja Kristensson, ansvarlig for Nordsjös sosiale medier.

Drømmerommet

I undersøkelsen er det mange respondenter som sier at de hovedsakelig blir inspirert av deres barn, men likevel selv har bestemt over innredningen og fargene på barnerommet. Det viser at viljen hos foreldrene finnes, men at det praktisk er vanskelig å involvere sine barn i innredningen.

– Kjernen i initiativet, «Drømmerommet», er en malebok spesielt utviklet for denne problemstillingen. Den består av tegninger av forskjellige barnerom, hvor barna kan fargelegge, dekorere og utforme deres eget drømmerom. Barna kan la fantasien få fritt løp, samtidig som foreldrene kan få verdifulle råd og inspirasjon på hjemmesiden, oppfordrer Nordsjö.

Involver barna

Når barnets tegning er ferdig, kan den tas med til, for eksempel, en Nordsjö-forhandler, hvor man får hjelp med å konvertere tegningen til et fargeforslag som er gjennomførbart i virkeligheten.
– Denne prosessen vil gi mindre plass til regler og faste mønstre, og mer plass til kreativitet, farger og personlighet. I butikken lager vi en bro mellom barnets livlige fantasier og hjemmets faktiske forutsetninger. Vi mener at det er et godt verktøy, dels for barna selv, men også for foreldre som ønsker at barna skal være mer involverte, medgir Louise Forslund, Brand Manager hos Nordsjö.

Back To Top