Digitale læringsspill fra Stortinget engasjerer de unge i valget
Nå kan elever over hele landet bruke digitale læringsspill om demokratiet i sitt eget klasserom. – Jeg håper spillene kan få enda flere unge til å bli med i samfunnsdebatten og til å stemme ved valg, sier stortingspresident Tone W. Trøen.
Mandag lanserte Stortinget en ny storsatsning; to nye digitale læringsspill for elever i videregående og ungdomsskolen. I spillene kan man gjennom en digital spillplattform lære om valg og regjeringsdannelse.
– I en årrekke har vi hatt læringsspill på Stortinget for besøkende elever, som vi vet fungerer godt, sier Trøen.
Tilgjengelig for hele landet
Nå er spillene gjort tilgjengelig digitalt for alle elever i hele landet. Formen er spesielt tilpasset for bruk i klasserommet, der elevene spiller mot hverandre i grupper i noe som minner litt om Kahoot-spill.
Målet med spillene er å nå ut til nye generasjoner unge med kunnskap og engasjement om hvordan man stemmer og danner regjering. Elevene får selv være med å utforme politikk, diskutere seg frem til løsninger og få innblikk i hvordan man danner en regjering. Trøen var med på lanseringen på ungdomstrinnet på Kristelig Gymnasium (KG) i Oslo mandag ettermiddag.
Enkelt og gratis
Stortingets to digitale spillene er utviklet etter bred testing med elever og lærere.
– Jeg håper elevene gjennom disse spillene vil erfare hvor gøy det er å diskutere politikk. Spillene krever lite forberedelse og responsen vi har fått fra elevene vi har testet med har vært veldig positiv. Spillene er tilpasset målene i lærerplanen og er enkle å bruke, sier Trøen.
Lærer Eirik Gjønnes Nilsen ved 10. klasse på KG sier han setter pris på å få et nytt undervisningsopplegg for elevene.
– Noen ganger kan det være vanskelig å engasjere elevene i politikk, men dette spillet var interaktivt og elevene fikk testet med en liten gruppe hva de synes var viktigst å prioritere. Jeg synes det fungerte veldig godt. En av elevene sa etterpå til meg at «jeg liker egentlig ikke politikk, men nå var det jo skikkelig gøy», sier Nilsen.
– Elevene gikk rett inn i det og var engasjerte. Jeg tror de synes det var skikkelig moro, konstaterer KG-læreren.