fbpx
skip to Main Content
Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Nå strammes det inn for ladbare hybrider

Elbilforeningen mener det er viktig å gjøre nye forurensende biler dyrere for å nå 2025-målet.

 

I forslaget til statsbudsjett reduserer regjeringen de rause avgiftsfordelene særlig til ladbare hybrider.
– Det er overhodet ingen grunn til sterke avgiftsfordeler for ladbare hybrider lenger. Elbilene er nå gode nok for alle, og elbilsalget slår rekorder i Distrikt-Norge. Regjeringen har lyttet til Elbilforeningen, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Elbilforeningen mener sterkere miljøprofil i avgiftene på forurensende biler, inkludert ladbare hybrider, er helt avgjørende for å nå målet om utslippsfritt nybilsalg i 2025, og noe ny regjering er nødt til å videreføre.
– Støre får nå stafettpinnen og skal løpe sjarmøretappen for å nå Stortingets 2025-mål. De neste årene blir utrolig viktige for klimaet. En første jobb er å sikre elbiler konkurransen i varebil og næringsmarkedet, mener Bu.

Bør unngå avgifter på elbil

Regjeringen foreslår økt trafikkforsikringsavgift og omregistreringsavgift for elbiler. Elbilforeningen minner om at det fortsatt krever en del av forbrukerne å gå over på ny teknologi.
– Når man innfører omregistreringsavgift på elbil, blir brukte elbiler dyrere. Faktisk opp til 6.595 kroner for tre år gamle biler. Det rammer alle som ønsker å kjøpe brukte elbiler. Folk flest kjøper bruktbil, og for dem blir det nå vanskeligere å ta et miljøvennlig valg, påstår generalsekretæren.

Back To Top