fbpx
skip to Main Content

Pendlere bytter ut bilen med el-sykkel

Høye drivstoffpriser gjør at mange arbeidsfolk valfarter til sykkelbutikkene for å skaffe seg el-sykkel.

 

– Med én gang bensinprisene gikk opp, økte det på med folk for å se på sykkel, forteller Børge Hoem, daglig leder ved Sykkelguttane, som er Kristiansands nyeste sykkelforretning.

Gratis transport

Han synes det er hardt å måtte ut med to tusen kroner for å fylle tanken på firmabilen han bruker til henting og levering.
– Folk kjøper el-sykkel for å komme seg på jobben og få ned kostnadene. En biltur tur/retur Justvik koster ganske mye dersom du også tar med verditapet på bilen. De som har el-sykkel og kan lade på jobb, har jo gratis transport. Da er ikke valget vanskelig å ta. (Artikkelen fortsetter under bildet).

KUNDER KOMMENTERER: Børge Hoem ved Sykkelguttane rapporterer at kundene kommenterer de økte bensin- og dieselprisene.

Sykler på lager

Prisene på el-sykler har også gått opp, men det har ikke skremt nye kunder fra å investere.
– Testvinneren vår har gått opp i pris, ja, men både vi og leverandørene våre har sykler på lager, så kunder som er raske kan fremdeles få tak i en kvalitetssykkel til god markedspris.

Bedrifter ønsker leasing

Sykkelguttane omsatte for syv millioner kroner i 2019 og 12,5 millioner i 2020. Så langt i år estimerer Hoem med en oppgang på ca. 10 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Han ser ikke bort fra at økningen skyldes at kundene ønsker å være i forkant av prisøkningene.
– Vi har merket det spesielt den siste uka. Det er hardt for mange å kjøre rundt når det koster nesten 30 kroner literen og det rammer jo veldig folk som har en mil til jobben. Selv om bærekraft og helsa til de ansatte også spiller inn, har vi fått leasing-avtaler med to store bedrifter som følge av dette.

Selger bilen

Nordbys sykkel & sport er Kristiansands eldste sykkelforretning og en av landets største på salg. De også merker en viss økning i salg av el-sykler.
– Pendlere er opptatt av kvalitet og komfort fordi de bruker sykkelen mye, og mange av dem som har tilgang til el-sykkel på jobb, ønsker å kjøpe den samme type sykkelen for å ha hjemme. Det er en trend vi ser at pendlere ser etter de samme kvalitetene i en el-sykkel som de har i bilen sin, og enkelte rapporterer at el-sykkelen gjorde det enklere å kvitte seg med bilen, forteller Edvin Abrahamsen ved Nordbys.

Han synes likevel det er vanskelig å sette et tall på økningen av el-sykler.
– Vi har jo hatt et jevnt og godt salg av el-sykler, men situasjonen med de økte drivstoffprisene har i alle fall ikke gitt negativt utslag på salget. De fleste kundene ønsker jo nå el-sykkel fremfor tradisjonell sykkel. (Artikkelen fortsetter under bildet).

BYTTER UT BILEN: Edvin Abrahamsen ved Sykkelsenteret forteller om kunder som har byttet ut bilen fullstendig og om kunder som frykter inflasjonen.

Fortere på jobb

Folk bytter gjerne til el-sykkel fordi samboeren eller vennene har el-sykkel. Det har en smitteeffekt.
– Samtidig sier jo mange at de kommer seg fortere på jobb med en el-sykkel og den friske luften er en bonus.

Frykter inflasjon

Enkelte kunder gir også indikasjoner om at de er redd for å gå glipp av noe.
– Jeg hadde to kunder i dag som hadde tenkt så lenge på å anskaffe seg el-sykkel og som nå hadde bestemt seg fordi de var redd for at inflasjonen ville gjøre det dyrere for dem. Nå har vi heldigvis et buffer-lager slik at prisøkningen ikke når kundene med én gang.

Flere formål

Svein Bergheim, daglig leder ved Kristiansand Sykkelsenter og Min ElSykkel, har også opplevd økt omsetning av el-sykler men er forsiktig med å spekulere i om det skyldes drivstoffprisene eller om det kun er sesongen som har startet.
– Det er mannen i gata som utgjør vår største kundegruppe og vi merker at flere kommer innom for å kjøpe seg el-sykkel nummer to fordi de ønsker el-sykler til flere formål.

Back To Top