Fransk komfort-cruiser
Citroën forbindes nok av mange som et litt sært bilmerke, ofte førstevalget for eksentrikere. Det er det ingen grunn til lenger.
Crossover´n ë-C4, som størrelsesmessig hører hjemme i Golf-klassen, skal være med og vekke den franske merkevaren til live igjen i Norge etter heller labre år. Da må den selvsagt være utstyrt med stikkontakt, lik en rekke av de andre modellene hos Citroën. I dette tilfelle snakker vi om en ren elbil.
At den er lett å like kan vi slå fast først som sist. En tiltalende ytre design med markert skrånende taklinje, gir den et elegant coupé-aktig preg, samtidig som den fremstår som en ganske høyreist SUV, dog uten firehjulsdrift og mulighet for hengerfeste. På komfort stiller den i førstelinja. Mer om det senere.
Bra utstyrt
Demobilen vi fikk disponere noen timer hos Mobile i Sørlandsparken var topputgaven Shine pluss litt ekstra «kjekt å ha» utstyr som skinnseter, varme i frontrute og glasstak som lar seg åpne, slik at prisen havner på 325 900 kroner. Da er det ikke mye vi skal savne. Grunnversjonen, Feel, fås fra 290 900 kroner, men den er det nesten ingen som går for. «Mellomklassen» Feel Pack til 305 900 kroner er mer etterspurt, sammen med topputgaven.
Felles for alle tre versjoner er batteripakke på 50 kWh som skal gi WLTP rekkevidde på inntil 350 km, elmotoren yter 136 hk med dreiemoment på 260 Nm. Om noen lesere synes dette virker som kjent oppskrift, har det sin forklaring i at ë-C4 deler plattform med sine fem halvbrødre innen PSA-konsernet, nemlig Peugeot e-2008 og e-208, Opel Mokka, DS 3 Crossback E-Tens og Opel Corsa. Så er spørsmålet om ë-C4 kan gjøre livet trøblete for sine halvbrødre. Det gjenstår å se.
Komfortmester
En ting scorer den høyt på, nemlig komfort. Vi får assosiasjoner til «Flyvende Teppe», slik den ikoniske GS modellen ble omtalt som for femti år siden takket være banebrytende hydropneumatisk fjæringsteknologi. Den teknologien er forlatt, nå er det «Progressive Hydraulic Cushions» med to støtputer i hver demper som gjør ë-C4 til komfortmester i sin klasse. Det fikk vi erfare da vi tok turen til sjarmerende grusveier mellom Lillesand og Birkenes. Kong vinter hadde lagt igjen sitt visittkort slik at et innbydende vinterføre med jomfruelig snø ble testbanen denne gangen. Ja, det ble litt «Flyvende Teppe»-opplevelse selv om vi kunne kjenne at det stedvis var vaskebrett i veibanen.
At den trives på snøføre fikk vi også erfare, da det kjentes trygt og forutsigbart å ratte bilen gjennom svingen. Testbilen var skodd med piggfrie vinterdekk. Vi savnet ikke firehjulstrekk – ikke før vi kom til den bratte testbakken hvor vi har satt en rekke biler på prøve. Her måtte vi gi tapt når vi skulle forsøke bakkestart i den snødekte bratta. Det var selvsagt som forventet. Med rennafart fra bunnen hadde vi muligens kommet opp, men vi tok ikke sjansen på å prøve.
Tre kjøreinnstillinger
Det er tre kjøreinnstillinger tilgjengelig; «Eco», «Normal» og «Sport». I sistnevnte blir bilen rimelig frisk, særlig i lavere fartsområder, mens «Eco» blir mer som en nødløsning når batteriet er i ferd med å kom tomt for strøm. Til vanlig vil det være naturlig å kjøre i «Normal» modus. «B» innstilling på girvelgeren gir en viss bremseeffekt når gasspedalen slippes, uten at det går til full stopp. «B» fungerte bra på vinterføre når svingene kom tett. Vi slapp å tøtsje bremsepedalen før hver sving. Dessuten gir det jo strøm til batteriet.
Kupeen opplevde vi som et trivelig sted å være. De elektriske skinnsetene er av den myke sorten og innbyr til mange behagelige timer bak rattet. Betjeningen er en miks av berøringsskjerm og fysiske knapper. Hurra for at Citroën har gått for fysiske knapper for klima-anlegget i tillegg til skjermbasert betjening av dette. Vi er i alle fall ikke i tvil om hva vi foretrekker. Girspaken er byttet ut med en stilig liten vippebryter som fungerer svært bra. Et stort Head-Up-display på plastplate satte vi også pris på, her vises nyttig informasjon uten at man trenger å ta blikket fra veien.
Romslig og fleksibel
Baksetepassasjerene skal neppe ha grunn til å klage på hverken benplass eller takhøyde, skrånende taklinje til tross. Bagasjerommet måler 380 liter og det er eget rom under golvet for ladekabler. Bakseterygg som deler 60/40 samt skiluke sikrer fleksibiliteten.
Alt i alt så synes vi Citroën ë-C4 fortjener en hederlig plassering på salgsstatistikken. Komfort og lite støy trekker opp, likeledes fornuftig pris. Går du for mellomste versjon Feel Pack til 305 900 kroner får du både ryggekamera, navigasjon, keyless adgang og start samt head-up-display. Det meste av førerassistentsystemer er også inkludert, samt omfattende sikkerhetspakke. Stor grad av skreddersøm er mulig ved å velge ulike utstyrspakker.
Rekkevidde på 350 km er ikke klasseledende i dag, og om mye langkjøring står på programmet, finnes det mer passende alternativer. Hadde ë-C4 dessuten hatt mulighet for firehjulstrekk og hengerfeste, hadde den blitt en «ekte» SUV. Nå er den først og fremst en komfort-mester som vil fungere bra for svært mange uten nevnte behov. Tiden da det franske merket var kun for spesielt interesserte, er definitivt forbi.