fbpx
skip to Main Content
Brøyter seg frem: Land Rover Defender er i sitt rette element på tur i skogen.

Prøvekjørt: Land Rover Defender – Til skogs med stil

Den virker ustoppelig, siste utgave av ikonet Land RoverDefender, der vi klorer oss opp en kjerrevei full av stein et bortgjemt sted i Birkenes. Så er det stopp – vi tør ikke mer.

AV ARNE LUNDE

Hadde Defenderen fått bestemme, hadde vi fortsatt opp, opp, opp, til, – ja, hvem vet?

Nåja, samme det, vi skal jo ned igjen til grusveien hvor normale biler ferdes, og siden det er smått med snuplasser inne på skauen, må vi rygge ned steinura. Hele hjelpemiddelsentralen i bilen stiller uoppfordret på jobb for å få oss ned på anstendig vis. Bilder ruller over skjermen fra alle mulige kameravinkler, akkompagnert av ilter piping når vi er farlig nær ei grein som stikker ut.  En drøss med kjøreprogrammer er naturligvis valgbare, men vi har fulgt anbefalingen fra Lars Christian Austad hos British Cars om å overlate alle valg til bilen.

Vel nede må vi bare konstatere at Defenderen må ha gjort mange smarte valg. Både vi og bilen er like hele.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Nøkternt og rett på sak: ikke overdådig luksus, men det du trenger er greit innen rekkevidde. Kjøreprogrammene velges med pekeskjermen og ellers er det fysiske knapper til blant annet klima-anlegget.

Ikon for entusiastene
At Land Rover Defender er i sitt rette habitat der hvor ingen skulle tro at innretninger på fire hjul kunne ta seg frem, er hevet over tvil. Samtidig er den ekstremt kompetent til å frakte deg med stil til Operaen eller et hvilket som helst etablissement med høy show-faktor. Både i bytrafikken og på motorveien oppleves Defenderen som komfortabel, stabil og ganske frisk i frasparket. Noe dekkstøy trenger inn i kupeen, hvilket nok skyldes i stor grad grove knastedekk som skal takle alt fra nystrøket asfalt til gjørmehull.

– Alt er overdimensjonert på Defender, en skikkelig entusiastbil, understreker Austad hos forhandleren i Sørlandsparken.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Jump seat: Setet i midten blir litt kompromiss men fungerer over korte avstander. Ryggen kan alternativt felles ned og fungere som kjekk armhviler med integrerte koppeholdere.

Det må vi gi ham rett i. Land Rover er blitt et ikon siden den ble født i England for 75 år siden, men glem grovt tilhuggede ørkenbiler på stive stålfjærer, null hjelpemidler og hvor komfort var fremmedord. Den gang var det snakk om helstøpte arbeidshester – «cars with a mission».  Joda, Land Rover var flittig i bruk både av misjonærer og nødhjelpsarbeidere i Afrika samt andre fjerne himmelstrøk, og er det fremdeles, men nå i en annen fremtoning som antagelig er enda mer kompetent til å dra til skogs, samtidig som den er raffinert med høy grad av komfort og et anstrøk av luksus.  «Børstraktor» ble et begrep på 80-tallet, biler bygd for gutta på skauen, men som i stor grad ble brukt i urbane strøk for å bygge image.  Defender hører utvilsomt til i kategorien.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Plass til det meste: Varerommet kan fungere som soveplass for ikke alt for lange personer om man har glemt teltet på tur i skogen. Telt på taket kan være et bedre alternativ.

Varebilrabatt
Demobilen vi kjører strekker seg nærmere fem meter i lengde, den har grønne skilter og plass til tre personer foran takket være et «jump seat» i midten mellom førersetet og det ordinære passasjersetet. Det blir litt kompromiss å sitte i midten siden bena må kjempe om plassen med midtkonsollen. Plassen her passer nok derfor best for barn, men for mange vil det være gull å ha muligheten til å frakte to passasjerer i en bil med grønne skilter.  Vi fant fort ut at det var kjekt å felle ned ryggen på setet slik at vi fikk en kjekk armhviler forsynt med integrerte koppeholdere og USB-uttak.  Ellers sitter vi helt fint i komfortable seter med elektrisk regulering. Kupeen er såpass stor at selv lange personer vil kunne justere førersetet langt nok bak før det butter mot den obligatoriske skilleveggen. Varebil på grønne skilter betyr flere hundre tusen sparte avgiftskroner så de aller fleste Defendere leveres til kunde etter å ha vært til ombygging hos firmaet Lafinto i Fredrikstad som har spesialisert seg på slikt. Baksetene følger for øvrig med og kan settes inn avgiftsfritt etter 30 år.

Telt på taket
Inntil da vil nok baksetene støve ned på loftet eller i boden. Til gjengjeld får man rikelig med plass i varerommet, nok til at det i nøden kan overnattes om man har glemt teltet på tur i skogen.  Apropos telt; til Defender finnes det er rikt utvalg ekstrautstyr, som for eksempel taktelt – og selvsagt stige for å komme enkelt opp til soveplassen godt hevet over skogens ville dyr.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Old School: Reservedekk i fullformat på bakluka hinter om hva Defender er eslet for. Hvite stålfelger peker bakover til ur-Land Rover. Det samme kan sies om fargen, Tasman Blue, som sammen med hvitt tak besegler retro-imaget.

Defender leveres med en rekkesekser diesel på tre liter samt et 48 volt batteri som skal være med å gi litt ekstra skyv ved pådrag, samt hjelpe til å holde forbruket på et anstendig nivå. Mild hybrid, altså. Motoren leveres med enten 200, 250 eller 300 hestekrefter, demobilen har 250, nok til å gi akselerasjon fra 0-100 på 8,3 sekunder og toppfart på tett på 200 km/t.  Det føles veldig passende i denne sammenhengen, tenker vi.  Uansett så er det andre egenskaper som har fokus i en Defender. Permanent firehjulstrekk er selvsagt på plass, det samme med lavgirserie og diff.sperre og, som nevnt, et variert utvalg av kjøreprogrammer om man ikke stoler på at bilen selv velger det som er passende for anledningen.

Høyde over havet
Førerstøttesystemer og omfattende sikkerhetspakke er også “up to date” slik at Land Rover er like enkel og sikker å kjøre som en hvilken som helst moderne bil. At man i tillegg hele tiden kan bli informert om hvor høyt man befinner seg over havet, eller følge med på bilens krengningsvinkel ute i terrenget, blir nok for mange for morsomme gimmicker å regne, men nyttig, for ikke å si nødvendig, om man roter seg veldig langt ut på viddene.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Fjernsyn: Det meste kan observeres på skjermen i dashbordet via tallrike kameraer rundt om på bilen.

At Defender trekker 3,5 tonn på kroken gjør den selvsagt interessant for alle med behov for å frakte hester, båter og annet tungt. Sammen med solide 570 Nm dreiemoment vil Defender være ideell som trekkdyr.

Ingen tvil om at Land Rover Defender henvender seg til entusiaster som ønsker seg noe helt spesielt. Flertallet av kundene vil sannsynligvis aldri komme til å få bruk for alle egenskapene, som å la bilen vade gjennom 90 centimeter vann, men bare å vite at muligheten er der, kan jo gi tilfredsstillelse. Dessuten skjer alt med stil.

Fakta:
Pris: 1 007 215,-. inkl mva.  836 233,- eks. Mva.

Motor: Diesel, 3-liter, R6. 250 hk/570 Nm

0-100 km/t: 8,3 sekunder

Toppfart: 198 km/t

Fremdrift: Firehjulsdrift, 8A+lavgir

Forbruk: 0,87 l/mil blandet (WLTP)

Dimensjoner (L/B/H/): 476/211/197 cm.

Bakkeklaring: 22,8 cm

Egenvekt: 2467 kilo

Tilhengervekt: 3500 kilo

Bilder:

01: Brøyter seg frem: Land Rover Defender er i sitt rette element på tur i skogen.

02: Nøkternt og rett på sak: ikke overdådig luksus, men det du trenger er greit innen rekkevidde. Kjøreprogrammene velges med pekeskjermen og ellers er det fysiske knapper til blant annet klima-anlegget.

03: Jump seat: Setet i midten blir litt kompromiss men fungerer over korte avstander. Ryggen kan alternativt felles ned og fungere som kjekk armhviler med integrerte koppeholdere.

04: Plass til det meste: Varerommet kan fungere som soveplass for ikke alt for lange personer om man har glemt teltet på tur i skogen. Telt på taket kan være et bedre alternativ.

05: Old School: Reservedekk i fullformat på bakluka hinter om hva Defender er eslet for. Hvite stålfelger peker bakover til ur-Land Rover. Det samme kan sies om fargen, Tasman Blue, som sammen med hvitt tak besegler retro-imaget.

06:

 

Brøyter seg frem: Land Rover Defender er i sitt rette element på tur i skogen.
Back To Top