fbpx
skip to Main Content
SUV-KUPE: Ikke helt enkelt å sette C5X i èn bås med et design som er høy som en SUV og med fallende taklinje som en kupe. Lekkert er det uansett.

Citroën C5X Plug-in hybrid – Fransk komfortcruiser til rundt en halv million

Fakta:
  • Pris: fra 474.400,-.  Prøvekjørt: 558.900,-. (topputgave Shine pack med tilleggsutstyr)
  • Motor: 1,6 liter 4 syl bensin, 180 hk + elmotor 110 hk. Samlet effekt: 225 hk/360 Nm
  • Drivlinje: 8A, forhjulstrekk
  • Ytelser: 0-100 km/t: 7.9 sek. Toppfart: 233 km/t.
  • Rekkevidde strøm: 55 km (WLTP).
  • Forbruk: 0,13 l/mil.
  • Dimensjoner (L/B/H): 481/206/148 cm.
  • Bakkeklaring: 19,4 cm
  • Bagasjerom: 485/1580 L
  • Egenvekt: 1722 kg
  • Maks tilhenger: 1350 kg

Litt SUV, litt stasjonsvogn og litt kupe – Citroën sin siste plug-in hybrid er ikke lett å plassere i én bås. Men at den byr på rause mengder fransk komfort er hevet over tvil.

 

Grusveien vi kjører er godt forsynt med hull og vaskebrett etter høsten  porsjoner med nedbør. Kameraer og sensorer «leser» veien og stiller inn de aktive demperne etter forholdene. Samtidig har vi valgt «Comfort» blant kjøreprogrammene. Resultatet? Vi føler nesten vi svever over grusen der vi ubesværet flyter av gårde på den lite trafikkerte bygdeveien i Høvåg.

Dette er Citroën sin paradegren. Helt siden de introduserte hydropneumatisk fjæring i 1955 – lenge før andre bilprodusenter syslet med slikt – har merket vært kjent for høy grad av komfort. Og slik har det fortsatt. Hydropneumatisk fjæring er tilbakelagt stadium, og nye systemer er utviklet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

TRIVSELSPLASSEN: Innbydende interiør med komfortable seter (elektriske i topputgaven her) og generelt høy materialkvalitet.

Avansert fjæringssystem

Aktiv Advance Comfort fjæring heter det nå. Kort fortalt så går det ut på at «puter» i demperne sørger for at grad av avfjæring tilpasses etter forholdene for hvert enkelt hjul. Samtidig som vi altså kan velge kjøreprogram selv. Vi gikk fra Comfort» til «Sport» og merket kjapt at bilen ble stivere når vi passerte over fartsdumper. Gjennom alle svingene i Høvåg følte vi at «Sport» var rett valg, hele kjøreopplevelsen ble hakket mer sportslig, selv om C5X først og fremst er en komfortcruiser, ideell for å sluke mange mil på motorveien.

Vi fikk disponere en Shine Pack utgave som er høyeste utstyrsgrad. Den er priset til 514 400 kroner. Med noen kjekke tilleggspakker med blant annet åpningsbart glasstak og oppgradert lydanlegg, nærmer prisen seg 560 000 kroner. Innstegsmodellen Feel Pack får du til 474 400 kroner. Selv denne er godt utstyrt med blant annet nøkkelfri adgang, 2-sone  klima, oppvarmet frontrute, cruisekontroll,  skiltleser, fjernlys assistent, P-sensorer foran og bak, navigasjon og ryggekamera med spylerdyse for rengjøring.  Dessuten omfattende sikkerhetspakke og assistentsystemer.

Artikkelen fortsetter under bildet.

KONGELIG: Ingen grunn til å klage på  plassen i baksetet.

Velkjent motor og drivlinje

Topputgaven har i tillegg elektrisk regulering av fører-og passasjersete, oppgradert interiør, elektrisk bakluke, ekstra støydemping i siderutene og kamera med fugleperspektiv. For å nevne noe.

En versjon mellom de to nevnte heter Shine og koster 494.400 kroner.

Felles for alle tre er en 1,6 liters bensinmotor som utvikler 180 hestekrefter. Sammen med en elektrisk motor på 110 hestekrefter gir det samlet effekt på 225 hestekrefter og 360 Nm. Lyder det kjent? Samme motorisering finnes i en rekke andre biler i Stellantis konsernet som Citroën er en del av. Blant annet i DS 4E-Tense som vi kjørte tidligere i år. DS, nå skilt ut som eget merke, har vært Citroën sitt luksusmerke. Vi fant mange likheter til DS på vår tur i C5X, fjæringen, selvsagt, og også lydbildet i kupeen som er lavt og behagelig, mye antagelig takket være laminert sideruter.  DS 4E-Tense hører imidlertid mer hjemme i kompaktklassen med lengde på 440 centimeter. C5X strekker seg 41 centimeter lengre, noe som særlig kommer baksetepassasjerene til gode.  Vi noterte  den gang at benplassen var noe snau i DS. Bagasjerommet er også noe større i C5X, 485 liter mot 390 liter i DS. Prismessig skiller det ikke så mye på de to.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SLANK: Til tross for høy bakkeklaring fremstår C5X som strømlinjet med taklinjen som faller elegant bakover.

Tre fingre på skjermen

Det er enkelt å finne en god sittestilling bak rattet, og det meste av betjeningsknapper er lette å nå. Pekeskjermen i midten er klar og tydelig og nokså intuitiv i bruk – etter litt tilvenning. Citroën gjør det gjerne på sin måte, litt ulikt alle andre. For eksempel: for å komme til startsiden på skjermen må du berøre skjermen med tre fingre. Når du vet det så fungerer det glimrende. At klima anlegget betjenes med fysiske knapper setter vi pris på. Det handler om trafikk sikkerhet.  Øynene skal fortrinnsvis være på veien, ikke på skjermen. Og apropos det; Head Up Display er også på plass, stort og tydelig og konfigurerbart, projisert på selve frontruta.

Med alle assistentsystemer på plass er C5X selvkjørende på nivå 2. Vi forsøkte det forsiktig på motorveien med adaptiv cruisekontroll og filholder koblet inn. Bilen «leser» både vegmerking og  avstand til kjøretøyet foran og tilpasser seg plassen i kjørefeltet, men slipper vi rattet får vi kjapt påminning om å holde hendene der de skal være under kjøring.

Artikkelen fortsetter under bildet.

KOMMANDOSENTRALEN: Blanding av skjermkommandoer og knapper fungerer rimelig bra, men regn med litt tilvenning.

Strøm til hverdags

Kjøreprogrammene omfatter Electric, Hybrid, Comfort og Sport. En egen innstilling for å lade batteriet under kjøring er også på plass. Det skal være mulig å lade opp til 20 kilometer med strømkjøring. Kjekt om man er gått tom for strøm og planlegger å kjøre i «grønne» soner som krever utslippsfri ferdsel. Men regn med at det går en del ekstra bensin under slik «underveislading».  Med fulladet batteri (fra strømnettet) er WLTP-rekkevidden oppgitt til 55 kilometer. Ikke helt klasseledende i dag, men for mange tilstrekkelig til å gjøre unna dagligkjøringen på strøm.  Med standard ombordlader er ladetiden til fullt batteri på 3,25 timer.

Litt SUV, litt kupe, litt stasjonsvogn nevnte vi innledningsvis. SUV fordi den er høyreist, kupe på grunn av slanke linjer og elegant fallende taklinje, og stasjonsvogn fordi den er praktisk innrettet og med plass til en familie på ferietur.

Artikkelen fortsetter under bildet.

PRAKTISK: Bagasjerommet sluker 485 liter, 1580 med nedfelte bakseterygger. Formen gjør det lett å utnytte plassen. Pluss for skiluke.

Raus bakkeklaring

Det den mangler for å være en fullverdig SUV er trekk på alle fire. Her er det forhjulstrekk som gjelder. Men vi spør oss; er det egentlig påkrevet med firehjulsdrift for folk flest?  Kanskje god bakkeklaring er vel så viktig når røff hyttevei skal forseres? Det har C5X med 19,4 centimeter. Vi måtte jo ta den med til testbakken vår i Høvåg, den bratte med løs grus som er kjekk å ha som testplass når det ikke er vinter med snø og is.  Som vanlig gjorde vi full stopp midt i det bratteste partiet, og så… – ja, spennende ble det. Men etter litt lirking og en del hjulspinn klarte vi å komme oss til topps.  Med gode vinterdekk burde de fleste kunne gå vinteren trygt i møte med C5X.

Vi tror Citroën C5X vil finne sitt publikum her på berget. Mengder med fransk komfort til en hyggelig pris kan neppe bli feil. At mye av kjøringen vil foregå på strøm gir selvsagt også plusspoeng.

SUV-KUPE: Ikke helt enkelt å sette C5X i èn bås med et design som er høy som en SUV og med fallende taklinje som en kupe. Lekkert er det uansett.

Back To Top