Prøvekjørt: Volkswagen Amarok Aventura pickup
Suksessrik arbeidshest i ny tapning
9000 solgte Amarok pickup i Norge på 10 år får Volkswagen-forhandlerne til å smile fra øre til øre. Nå er siste utgave her – bedre enn noen gang.
Man skal selvsagt være varsom med å endre for mye på en kreasjon som har blitt en suksess både her på berget og globalt, men med nye Amarok har Volkswagen utvilsomt gjort mye riktig. Nykommeren er nettopp det, – ny – ikke bare en face-liftet versjon med kosmetiske endringer fra den forrige. Den er blitt tøffere, mer premium, den har fått flere assistentsystemer – og den er blitt sterkere. Det siste sørger en 3-liters V6 diesel motor for. Den yter 240 hestekrefter med solid dreiemoment på 600 Nm.
Vi fikk stillet til disposisjon toppmodellen, en godt utstyrt Aventura hos Gumpen Auto Vest. Den passer både til skogsturer og til å gli opp foran operaen, eller, og det er kanskje der vi vil se flest Amarok’er, på røffe byggeplasser trekkende på tungt lastet henger. Den trekker opp til 3,5 tonn og takler nyttelast på over 750 kilo på lasteplanet. Dessverre er det kun avsatt plass til to personer i kupeen når bilen registreres på grønne skilter. Baksetet følger med, men ta høyde for å betale en drøy halv million for å montere det bak i den romslige dobbeltkabinen. For de tålmodige kan det være greit å vite at etter 30 år er det gratis.
Bil for næringslivet
At 90 prosent av Amarok-salget går til næringslivskunder bør ikke overraske noen. Demobilen koster 908 800 kroner – vel og merke inkludert moms. Den får som kjent firmakunder refundert slik at man slipper unna med 762 751 kroner ferdig på veien.
Innstegsutgaven, Life, kommer på 720 900 kroner med moms, 605 104 kroner når momsen trekkes fra. Da må du klare deg uten den fine V6-dieselen. I stedet er det en 2-liters rekkefirer diesel som yter 205 hestekrefter og som leverer dreiemoment på 500 Nm. Den har vi ikke prøvekjørt, men vi ser av tallene at det ikke er veldig stor forskjell på ytelsene, og hengervekten er den samme som for toppmodellen, men så er det jo litt spesiell opplevelse å kjøre en seks-sylinder, vil noen hevde.
Hvordan oppleves så nye Amarok ute på veien, eller i villmarka? Som vanlig ble det en tur på varierte veier, og selvsagt en avstikker opp en bratt og steinete kjerrevei hvor man ikke kjører med en «normal» bil. Med lavgirserie og trekk på alle fire, raus bakkeklaring samt flere kjøreprogrammer for terreng, virket bilen ustoppelig der den gnagde seg sakte oppover. Som vanlig ga vi oss lenge før bilen ville gjort det, vi måtte nemlig rygge ned igjen. Da fikk vi god bruk for både ryggekamera og kamera med fugleperspektiv. Greiner som stakk ut resulterte i rene pipekonserten. Det skal godt gjøres å trå feil når du har en hel hjelpemiddelsentral til disposisjon.
Personbilkomfort
De røffe grusveiene mellom Lillesand og Grimenes taklet den selvsagt også problemfritt da vi kjørte i vanlig kjøreprogram «Normal» og valgte å koble ut firehjulsdriften Da trekker den på bakhjulene. Amarok er utstyrt med solide bladfjærer, og med tom bil virket den ganske «spretten» uten at det ble dramatisk på noe vis. Med 900 kilo på planet ville det nok blitt en mer dempet opplevelse.
På motorveien oppleves Amarok som en komfortabel personbil. Automatkassen med 10 gir skifter mykt og sørger for lave turtall i høy fart, noe som er med å bidra til nokså moderat forbruk på en bil som veier rundt to og et halvt tonn. Oppsummert havnet vi på 0,95 liter/mil etter 11 mils kjøring på varierte veier.
Etter å ha testkjørt en rekke elbiler, er det litt overgang å skulle kjøre diesel-bil. Vi merker det selvsagt på motorlyden, og særlig på tomgang, men også på gassresponsen. Noe turboforsinkelse blir det når vi trykker hardt på gassen, men så tar den seg pent opp og oppleves sprek. 0-100 øvelsen skal gå på 8.8 sekunder. Adaptiv cruise kontroll og filholder gjør motorveikjøring til en lek. Støydempingen er også bra slik at man får fullt utbytte av det oppgraderte Harman Kardon- lydanlegget i Aventura.
Konge på haugen-følelse
Vi sitter selvsagt høyt i en massiv pickup som Amarok er, og sikten ut er god. De utvendige speilene er noen av de største vi har sett og bidrar ytterligere til god oversikt ut og til siden. Bilen er svær, måler godt over fem meter i lengde, men føles likevel enkel å håndtere i vanlig trafikk. Trange parkeringshus kan imidlertid bli en utfordring. Komfortable seter med elektrisk justering gjør det enkelt å finne en god sittestilling for sjåfør og passasjer. Bak de to er det et stort «tomrom» som egentlig har plass til baksetet. Det rommer en anseelig mengde bagasje i tillegg til det man laster på planet. Rulledeksel til dette er ekstrautstyr.
Listen over standard utstyr er lang. Tilhengerfeste, parkeringsassistent med Rear Traffic Alert, skiltleser, ladeplate for mobil, navigasjon, digital cockpit med 12,3 tommer skjerm, keyless og LED Matrix lys, for å nevne noe fra en lang liste. Innstegsmodellen er heller ikke skrapet for utstyr.
Samarbeider med Ford
Ytterligere to utgaver av Amarok er tilgjengelig, Style til 718 381,- (eks mva) og PanAmericana til 753 018,- (eks mva). Begge med V-6 dieselen men hvor Style har noe mindre utstyr enn PanAmericana.
Amarok bygges i Sør-Afrika, på samme fabrikk som produserer Ford Ranger. Volkswagen og Ford samarbeider tett i utvikling av sine pickuper. De bygges på samme plattform og likhetene er mange mellom de to.
Vi tror Volkswagen med nye Amarok har alle muligheter til å ytterligere befeste sin posisjon med en pickup som allerede har gjort suksess, både i Norge og internasjonalt.