fbpx
skip to Main Content

Mot strømmen i caravanbransjen

Salget av bobiler og campingvogner har gått kraftig ned i Norge de senere år og varsellampene lyser iltert hos mange forhandlere. Hos Kroken i Sørlandsparken ser man lysere på det.

 

– Også vi merker den generelle nedgangen i salget. For eksempel ble det solgt 4200 bobiler i Norge i 2017. I år ser antallet ut til å havne på rundt 1600, bare for å sette det i perspektiv, opplyser Halvor Barikmo.

Han tiltrådte som daglig leder hos Kroken i desember i fjor etter å ha vært hos Abrahamsens Auto, siden Mobile, i 22 år. Han har hatt mye å ta tak i på sin nye arbeidsplass og han må ha gjort mye riktig etter resultatene å dømme.
– Det positive er at vi har hatt vekst i salget i forhold til fjoråret, noe jeg er godt fornøyd med sett på bakgrunn av trangere tider med prisoppgang på det meste, og ikke minst flere rentehevinger. Bare hos oss så har renteutgiftene tredoblet seg på ett år, det er noe som gir kraftige utslag i en så kapitalkrevende bransje som vår, påpeker han.

Velfylte lagre

Da blir det utfordrende å ligge inne med mye biler og vogner på lager.
– Vi tenkte før årets sesong at det ville bli bra salg av lette kjørevogner som kan trekkes av elbiler. Vi bestilte derfor inn en god del, men det har ikke slått helt til. Det viser seg at ytterst få velger campingvogn i kombinasjon med elbil, siden rekkevidden gjerne blir halvert med vogn på slep.  Dermed ligger vi inne med en del overliggere, så nå er det kjøpers marked med mange gode tilbud. Også bobiler har vi på lager, både nye og brukte. Bildet er likevel ikke helsvart:

Trivsel på arbeidsplassen

Salget av bobiler har vært tilfredsstillende med en viss økning i antall solgte i forhold til fjoråret.
– Det har nok delvis sammenheng med at mange i denne kundegruppen er stillet slik at de ikke har behov for lånefinansiering. Det gjelder også dyrere bobiler til tre-fire millioner som det har det gått en del av, og der er vi litt motstrøms i forhold til bransjen generelt, påpeker Halvor Barikmo.

 – Du må ha gjort noe riktig for å komme dit hen?

– Ingen revolusjon siden jeg tiltrådte, men noen grep som har vist seg å slå positivt ut. Trivsel på arbeidsplassen er prioritert. Jeg prøver å gjøre hyggelige ting sammen med de ansatte, som å ta de med ut på restaurant for å bygge fellesskap.  Sykefraværet har gått ned, og det har utvilsomt sammenheng med at folk trives på jobb. At staben er økt fra 10 til 13 ansatte siste året er også positivt. Jeg tenker vi må bruke noen penger skal vi kunne tjene penger. Motsatt er å spare seg til fant, smiler Barikmo.

Godkjent som bilverksted

At det er fullt opp å gjøre på verkstedet er også med på å snu skuta i riktig retning. Hovedsesongen for salg er over for i år, men service og reparasjoner går sin gang året rundt.
– Vi har ansatt teknisk leder som gjør at vi blir godkjent verksted i kategori 01. Dermed kan vi foreta reparasjoner på selve bilen og ikke bare på bo-delen slik det har vært til nå.  Det betyr av vi får mer å gjøre på verkstedet.

Forskjellige kundegrupper

At det er godt voksne, gjerne pensjonister som går for bobil, tør være allment kjent. For familier er ofte campingvogn et bedre alternativ, både prismessig og det at man får det romsligere enn i en tilsvarende bobil hvor førerdelen opptar mye av arealet.
– Klart det er to forskjellige prissegmenter for bobil og campingvogn. Rimeligste bobil hos oss sniker seg under millionen, mens en liten kjørevogn for to får du fra 289 00 kroner, og en familievogn fra 329 000 kroner, opplyser Barikmo.

Han synes det det har vært en spennende reise å havne i sjefstolen hos Kroken Caravan:

– Det har vært både utfordrende og gøy å komme inn i en ny bransje hvor det meste var nytt for meg. Jeg har blitt kjent med bedriften og ikke minst med en veldig flott stab som jobber godt sammen. Sammen klarer vi å gå motstrøms i en ganske krevende tid, avslutter Halvor Barikmo.

Back To Top