fbpx
skip to Main Content

Firehjulstrekk til lavpris

Fakta:
  • Pris (med Safe Tech + pakke)  kr  311 800,-.
  • Motor: 1,2 liter bensin, 90 hk/120 Nm.
  • Drivlinje: 5-gir manuell, firehjulsdrift
  • 0-100 km/t: 12,6 sekunder
  • Toppfart: 170 km/t
  • Forbruk blandet: 0,45 liter/mil (fabrikktall)
  • Dimensjoner (L/B/H): 384/173/152 cm
  • Bagasjerom: 265/579 liter
  • Egenvekt med fører: 1050 kilo
  • Nyttelast: 370 kilo
  • Tilhengervekt: 1000 kilo

Det slår aldri feil – høstens første snøfall fører til kaos på veiene – og til lange køer hos dekkforhandlerne for å få skiftet til vinterdekk. Så melder tanken seg – firehjulstrekk hadde kanskje vært kjekt å ha?

 

Det koster, skal du ha elektrisk bil med trekk på alle fire nærmer du deg fort en halv million i investering. En Toyota BZ4X ligger eksempelvis rett over den magiske grensen.

HELT GREIT: Førerplassen er enkel og rett på sak. Manuelt gir er sjelden vare i nye biler i dag men 5-trinnskassen er lettsjaltet og gir en mer involverende kjøreopplevelse.

Nå som elektrifiseringen av bilparken tar overhånd, er fossilbiler blitt sjelden vare, men de finnes. Og det er i dette segmentet vi finner de rimeligste firehjulstrekkerne. Og blant dem skinner Suzuki Swift, en småbil som går for å være en bil som skapt for norsk vinter, og det til en skapelig pris.  Så er den da også blant de mest solgte i sitt segment her på berget.

311 800 kroner lyder prislappen på, da følger det med en såkalt Safe Tech + pakke, på tilbud til 20 000 kroner, samt vinterhjul. Uten pakken sniker altså prisen seg under 300 000 kroner, men det alternative er det ingen som velger.

Tryggere kan ingen fare

Vi fikk låne et eksemplar hos RSA i Sørlandsparken for å teste ut kjøre egenskapene på slapsete grusveier mellom Lillesand via Grimenes til Birkeland.  Og bare for å slå det fast med det samme, vi var aldri redd for å bli stående fast når vi foretok bakkestart i bratte bakker på en blanding av slaps og is, skodd med piggfrie vinterdekk. Selve kjøringen bød heller ikke på utfordringer av noe slag, det føltes trygt og stabilt hele tiden, men selvsagt må vi alltid ha i mente at de fysiske lover på ingen måte er opphevet. Med gode dekk, trekk på alle fire i kombinasjon med sunn fornuft kommer du frem nesten uansett utfordrende kjøreforhold med Swiften.

GODKJENT: Til å høre med i småbilsegmentet gir vi godkjentstempel på bakseteplassen.

Swiften bærer nok litt preg av at den har blitt noen år gammel når vi tar plass bak rattet. Her er det analoge instrumenter, men med elegant utforming, og det hele har et sportslig preg. Det lærtrukne rattet med flat bunn peker i samme retning. Setene er ganske komfortable men lange personer vil nok savne sitteputeforlenger. Bakseteplassen minner oss på at det er en bil i småbilsegmentet vi har med å gjøre, det er ikke overflod med plass, men antagelig tilstrekkelig om ikke de i forsetet har justert sine seter langt bakover.

Kun manuelt gir

Så må vi nevne det som må sies å være en sjeldenhet på nye biler i dag: manuelt gir. Det var såpass uvant for oss at vi nesten følte vi trengte et oppfriskningskurs siden det er år og dag siden vi har kjørt manuelt giret bil i floraen av alle elbilene som jo har automatikk.

Likevel; det gikk seg til, og den lettsjaltede 5-trinnskassen ble brukt flittig. Det trengs, Swiften kommer med en 1,2 liters bensinmotor uten noen form for pustehjelp, det gir 90 hestekrefter /120 Nm ut til hjulene ved 6000 rpm. Dette er med andre ord bilen som trives best på høye turtall og da blir det endel girskift. Noen racerbil er det uansett ikke, men tilstrekkelig for all normal kjøring.

RACING: Store «klokker» med rød innramming har vi sans for. Stor turteller kommer godt med for det må kjøres mye på girene for å lokke ut hestekreftene.

På svingete veier gjennom Høvåg ble det mye girskift for å holde flyten, og det ble en ganske underholdende reise med snerrende motorlyd når vi kjørte turtellernåla mot rødmerkingen.  Den styrer fint og stabilt og krenger lite, uten at det oppleves veldig sportslig.

Mild hybrid = gunstig forbruk

Suzuki Swift er blitt forsiktig elektrifisert til mild hybrid, det vil si at energi ved bremsing og kjøring i nedoverbakke gir strøm til et batteri som er med å «pushe» bensinmotoren, systemet innebærer også stopp/start funksjon når bilen står stille. Alt for å spare energi – og dyre dråper. Oppgitt forbruk ved blandet kjøring er godt under halvliteren på mila. Vi fikk ikke testet det under vår prøvetur.

Med Safe Tech + pakken følger det med blant annet navigasjon, ryggekamera, auto klima, LED lys, P-sensorer, varme i forseter, adaptiv cruise kontroll og omfattende sikkerhetspakke. Vinterhjul er inkludert. Da er det kun hengerfeste og metallic lakk som tilkommer. Swift er godkjent for ett tonn hengervekt.

SMÅTT OG GODT: Bagasjerommet måler 265 liter, utvidbart til 579 liter med bakseteryggene slått ned. Formen gjør det lett å utnytte men vi savner skiluke.

Kanskje er det litt «ut» å velge bensinbil i dag, men for de prisbevisste med ikke alt for stort plassbehov som jakter firehjulstrekk er Swift verdt å vurdere. Den er neppe førstevalget for barnefamilier, til det er den for liten. For to voksne vil den imidlertid fungere helt greit.

Mange konkurrenter i denne klassen er det ikke. De nærmeste er nok Dacia Duster med dieselmotor  fra 469 900 kroner og Toyota Yaris Cross (bensin) til 504 200 kroner.  De er større en Suzuki Swift og altså en god del over i pris.

Back To Top