Prøvekjørt: Seres 5 Premium AWD
Superrask utstyrsbombe fra Kina
Med 585 hestekrefter er nykommeren fra Kina en opplagt kandidat til lyskryss-dueller med de skarpeste konkurrentene i el-bilklassen, men den er velegnet til mye annet også.
0-100 på 4,3 sekunder er det kanskje ikke så mye fornuft i, men det er greit å vite at muligheten er der om sinnstilstanden skulle tilsi en utblåsing på en ellers grå dag.
Viktigere for de fleste er det nok at SUV’en, med design som minner om kupé, har firehjulstrekk og at den kan trekke halvannet tonn på kroken, og for dem som aldri får nok av komfort at den byr på smakfull innredning med seter i nappaskinn med varme, ventilasjon og diverse massasjeprogrammer. Med forsetene lagt ned i hvilestilling, er vi så nær en spa-opplevelse det er mulig å komme servert på fire hjul. Velbekomme.
Som så mange andre biler fra Kina kommer den ferdig utstyrt. Kun tilhengerfeste koster ekstra, og under en kampanje er vinterhjul inkludert. Da sniker prisen seg under 600 000 kroner med en hundrelapp.
Startknapp overflødig
Vi dro til Arendal og Gumpen Motor som nylig har etablert seg på Myrene som merkeforhandler av Seres ved siden av bruktbilsalg. Salgsleder Daniel Olsen ga oss nøklene til en demobil, og etter en innføring i finessene fikk vi noen timer med nyheten. Den selges for øvrig også i Kristiansand, hos Sørlandets Bilsenter, som også befinner seg under Gumpen-paraplyen.
Innbydende komfortseter, elektrisk justerbare, gjør det enkelt å finne en god stilling bak rattet. Vi sitter høyt på sedvanlig SUV-vis og har god oversikt over trafikken. Med nøkkelen i lommen er det bare å sette seg til rette, sette girvelgeren i «D» og kjøre i vei. Hvem trenger vel startknapp?
Vi velger å tråkle oss gjennom tett trafikk mot sentrum og ut til Tangen ved Nidelva for en fotoseanse før kjøretøyet blir alt for tilgriset av saltsørpe. Det første som slår oss er hvor lettkjørt 2,3 tonn med bil oppleves i bykjøring. Motstanden i rattet kan justeres i tre trinn, og i «komfort» føles det lekende lett å ratte bilen. For mer inspirert kjøring der svingene kommer tett kan man velge «Sport».
Minimalistisk førermiljø
I det hele tatt er det et vell av valgmuligheter for å skreddersy bilen etter egne preferanser. På tre timer blir det bare tid til å skrape litt i overflaten på alle menyene på den store skjermen som dominerer dashbordet. Det minimalistiske interiøret med fravær av fysiske knapper minner ikke lite om Tesla Model 3 og Model Y. Vi hadde ønsket oss fysiske knapper til klima- anlegget, og gjerne til andre funksjoner også. Slik det er nå blir det mye knoting på skjermen og det bør egentlig bare gjøres når bilen står stille.
Ute på motorveien kjennes Seres 5 som en ekte komfort-cruiser, støysvak, stabil og med overflod av krefter. Vi finner fire valg for kjøreprogram; energisparing, standard, sport og race. Sistnevnte er vel mest for banekjøring, standard innstilling gir krefter nok til de fleste situasjoner og gjør forbikjøringer til en lek.
Når svingene kommer tett merker vi at bilen er tung og ikke veldig sportslig i oppførselen. På den annen side så sørger batterimodulen i bunnen av bilen for lavt tyngdepunkt, noe som gjør den stabil og trygg å ratte. Bremsene tar jevnt og fint. Fjæringen legger nok mest vekt på komfort, noe vi fikk stadfestet ved kjøring på litt rufsete grusvei med lite lag snø og is. Seres kommer ikke med luftfjæring.
Den skarpe skjermen byr både på ryggekamera og fugleperspektiv. Dessverre blir kameralinsen til ryggekameraet tilgriset når vi kjører i salt og slaps slik at det er til liten hjelp. Hvorfor kan ikke flere produsenter utstyre bilene sine med kamera som er skjult i logoen på bagasjelokket når det ikke er i bruk?
For barnefamilier
Plassen i baksetet står til godkjent. Jeg sitter rimelig greit bak når jeg har justert forsetet for mine 176 cm. Høyden opp til glasstaket (ja, det er standard) er god, mens setet byr på litt lav sittehøyde over golvet for de langbeinte. Isofix-fester for to barnestoler er på plass.
Bagasjerommet er oppgitt til 367 liter. Det er ikke klasseledende, men utformingen gjør det lett å utnytte. Det skal være mulig å få på plass barnevogn. I tillegg er det «frunk» under panseret. Den måler hele 67 liter og gir plass til mer enn ladekabler.
Rekkevidden er oppgitt til 483 kilometer etter WLTP målemetode og oppgitt forbruk til 17,3 kWt/100 km. Vi var ikke i nærheten av det etter en nær ti mil lang tur på varierte veier, inkludert en god del motorvei i høy hastighet. Med temperatur på minussiden og krevende føre er det ikke overraskende at vi landet på 24,9 kWt. Hurtiglading fra 10-80 % skal gå på 39 minutter.
Vi tror Seres 5 vil være interessant for mange. Familiestor, godt utstyrt og med bra rekkevidde og overflod av krefter til en gunstig pris, kan den bli en skarp konkurrent til andre elbiler i SUV-klassen.