Christer Falck bak gjenutgivelse fra Kristiansand
I blues-legendenes fotspor
I disse dager slippes to helt spesielle musikkutgivelser fra Kristiansand på ny, i regi av Christer Falck.
For 40 år siden dro en gjeng skandinaviske musikere til Chicago for å spille inn en blues-plate med noen av bluesens veteraner og mest respekterte musikere.
Renommerte navn
Den skandinaviske delegasjonen bestod av norske Kristin Berglund, John Magnar Bernes, bedre kjent som «Hungry John», som var en av Bergens største bluesartister på den tida, Knut Reiersrud, som er en velkjent bluesartist fra Oslo, Sven Zetterberg, som anses for å være Sveriges største bluesartist, og kristiansanderen Tor Einar Jacobsen, som var initiativtakeren bak prosjektet. Sistnevnte ble forresten tildelt Kristiansand kommunes kulturpris i 2021 for sitt omfattende bidrag til det lokale kulturlivet.
– Jeg tok kontakt med noen amerikanske musikere på forhånd, og reserverte tid i innspillingsstudioet til det legendariske Chess Records, hvor storheter som Muddy Waters, Chuck Berry og Little Walter lagde sine plater. Vi snakker på mange måter om bluesens krybbe.
Bluesens arnested
Det er ikke mange hvite europeere som har satt sine ben på slik hellig jord før dem.
– Jeg vet Rolling Stones var der i 1965, og The Yardbirds har også vært der. Dette var jo den store drømmen for oss, mimrer gitaristen, Tor Einar Jacobsen, som var rundt 30 på den tida.
Klassiske blues-innspillinger ble gjort, spesielt av pianisten, Sunnyland Slim.
– Han var jo en av de absolutt største innen blues-piano og var den som introduserte Muddy Waters for Chess på slutten av 40-tallet – en virkelig legende.
Ble langspiller
Fjorten melodier ble spilt inn, over en periode fire uker, som ble utgitt på Strawberry Records, i form av en LP kalt «Blues Meeting in Chicago». Platen ble finansiert av Stageway, som støttet prosjektet med 10 000 kroner, som var et betydelig beløp den gangen, i tillegg til en ukjent sum fra Strawberry Records.
– Har man dollar, kunne man få med seg hvem man ville. Blues-musikere livnærte seg primært på å spille på klubber, som ikke betalte bra. Det var bare musikerne i toppsjiktet som kunne ta seg godt betalt.
«Bluesmeeting i Chicago» lå på albumlista i Norge og solgte over fem tusen eksemplarer i 1983.
Feiret med Buddy Guy
På de fire ukene som skandinavene tilbragte i Chicago, besøkte de Maxwell Street – et marked hvor mange kjente bluesmusikere hadde sin debut.
– Vi har også det berømmelige Fish market og de gamle studioene på Music Row, som ViJay, Brunswick og Universal. På skrå over gata for Chess Studio lå også Al Capone sitt gamle hotell, Lexington.
I tillegg fikk gjengen ta del i en heftig bursdagsfeiring for Buddy Guy.
– Han var ikke rukket å bli så kjent den gangen.
Et blues-mekka
Høydepunktet var å entre det sagnomsuste Chess Studio.
– Jeg fikk gåsehud da jeg tenkte på dem som har gått i de gangene og trappene tidligere, om det er Sonny Boy Williamson eller Bo Diddly – det er liksom ikke ende på den lista der. Rolling Stones har jo et instrumentalnummer som har tittelen 2120 South Michigan Avenue, som er adressen til Chess Studio, presiserer han, som for å understreke betydningen av dette etablissementet.
– The Rolling Stones tok jo dessuten navnet sitt fra en Muddy Waters-låt som heter nettopp «Rollin´ Stone», og Muddy Waters er en av mine største idoler, ved siden av blant andre Otis Rush, legger han til.
Turnerte Skandinavia
Musikerne som var med på utgivelsen, ble invitert til Skandinavia året etter, for dra på turné: Sunnyland Slim, som var nærmere 80 år den gang, bassisten Bob Stroger som er 93 år nå, Zora Young, samt Muddy Waters trommeslager, S.P. Leary.
En drøm i oppfyllelse
En ny plate ble spilt inn i Cross Studio på Lund, med Alf Emil Eik bak spakene, sammen med «gamlegutta» fra Chicago, titulert «Chicago Blues Meeting in Scandinavia». Begge utgivelsene blir nå gjenutgitt på Christer Falcks plateselskap, som har spesialisert seg innen norske albumklassikere.
Ras av bestillinger
De to bluesplatene har vært høyt på ønskelista til Christer Fakck lenge, selv om det var Knut Reiersrud som tok initiativ til gjenutgivelsen.
– Det tok litt tid før vi klarte å lande en avtale med selskapet som ga ut originalene. Da vi endelig kom i mål, ble «Bluesmeeting in Chicago» folkefinanisert gjennom forhåndsbestillinger på bare noen få uker, og så prøvde vi «In Scandinavia» rett etterpå, som gikk inn like lett. Tydeligvis er dette to plater som står høyt hos bluesentusiaster over hele verden, for brorparten av bestillingene har kommet fra Sverige og USA. Nå er den ene på lager, og den andre kommer 15. januar. Dermed er det duket for utgivelse neste uke. Det er veldig stas at vi får lov til å leke oss med så mange store internasjonale storheter som det er på disse platene her, forteller utgiveren av ny-opplaget, Christer Falck.
Gikk rekordfort
Han ble overrasket over hvor ettertraktet disse opptakene faktisk er.
– Vi hadde et mål om 30 000 kroner i bestillinger på begge to, og normalt bruker platene vi gir ut 30 dager på å bli finansiert, så vi skvatt veldig da den første kom i mål allerede etter en ukes tid. Den som ble spilt inn i Skandinavia brukte en uke lenger, men det er vel to av de platene som har nådd målet fortest, meddeler Falck.
En ny turné for å markere gjenutgivelsen, blir dessverre vanskelig ettersom halvparten av dem som var med, ikke lever lenger.
– Det var helt fantastisk og en drøm som gikk i oppfyllelse. Bluesen satt også i oss som kom fra Europa, så det var ikke noe problem for oss å spille med disse ringrevene. Vi hadde tross alt hørt på denne musikken og øvd på den siden vi var 12-13 år, så vi kunne språket. Vi hadde verken akkordbøker eller YouTube den gangen, så vi måtte bruke ørene.
Skapte interesse
Bluesen fikk en renessanse i Norge tidlig i 1980-årene da Fabulous Thunderbirds ble populære.
– Før det var det litt u-hipt å høre på blues. Da vi dro til bluesens Mekka og dro med oss noen av topp-utøverne, fikk det stor interesse her hjemme.
En fordums tid
I dag er det ikke mange store norske blues-utøvere igjen.
– Vi har jo fremdeles Knut Reiersrud, men Kid Anderson fra Telemark har jo blitt anerkjent i det amerikanske blues-miljøet. Det samme har jo spellemannprisvinneren Vidar Busk fra Langesund, men det er få unge som holder på med det.
Han vedgår at det ikke er lett å trekke folk til konsert uten et velkjent navn.
– Derfor er det viktig at publikum nå støtter opp om det lokale musikkmiljøet, poengterer han.