Vågsbygd Bilverksted
Elbilspesialisten i Vågsbygd
Bilbransjen er i sterk endring med elbilenes inntog. Det får konsekvens for bilverkstedene.
– Vi har måtte omstille oss slik at vi er i stand til å serve el-bileierne på best mulig måte. Det har vi gjort ved å bygge kompetanse og skaffe oss nødvendig teknisk utstyr, forteller Svein Ekre, daglig leder hos Vågsbygd Bilverksted på Bråvannsløkka som er med i BilXtra kjeden.
Max Martinsen er en av to mekanikere i verkstedet som har gjennomført en grundig kursing innen elbil. Han har gjennomført Tesla sitt kursprogram og i tillegg fulgt alle tre trinn i Pro Meister Academy som BilXtra kjeden står bak. I tillegg har han fire års erfaring med reparasjon av elbiler. Nærmere sort belte i el-bilfaget er det neppe mulig å komme.
Å jobbe med el-biler, og hybridbiler, innebærer nærkontakt med høyspentbatterier, noe som stiller høye krav til sikkerhet. Derfor er spesialkurs obligatorisk for å kunne utføre service og reparasjoner på el-biler. El-biler har mye elektronikk og det fordrer mye avansert diagnoseverktøy tilgjengelig på verkstedet. Tiden da skiftenøkkel og skrutrekker var viktigste redskaper er definitivt forbi.
Generelt er det mindre omfattende service på elbiler enn på biler som går på bensin og diesel siden det er færre mekaniske deler. Samtidig er det noe som er felles for alle biltyper, som bremser, styring, forstilling, hjullager, støtdempere og bærearmer. For å jobbe med slike komponenter på elbiler er det ikke krav til spesialkurs.
El-bilens hjerte
Mye av service og vedlikehold på elbiler knytter seg naturlig nok til høyspentbatteriet som er den mest kostbare komponenten. Er batteriet defekt kan det fort bli et spørsmål om det vil lønne seg å investere i et nytt.
– Et høyspentbatteri består av mange komponenter og mange celler. Har batteriet redusert effekt, kan det lønne seg å bytte enkeltceller fremfor hele batteripakken. Det som da er viktig er å kalibrere alle cellene etter utskiftning av enkeltceller slik at alle har samme virkningsgrad, påpeker Max.
Andre deler av batteripakken kan også gå i stykker. Da kan det lønne seg å reparere eller eventuelt skifte ut med brukte deler, noe som Max har mulighet for å skaffe til veie – alt for å gjøre det så rimelig som mulig for kunden.
– Så må jeg komme med en oppfordring: Vent ikke med å kontakte verksted om det vises en feilmelding i bilens display. Mange velger å bare kjøre videre inntil det dukker opp flere feilmeldinger. Det kan fort bli dyrt fordi det er komplisert å diagnostisere feilkilder når flere opptrer samtidig, påpeker Max.
Ta vare på helsen
Han er opptatt av å ta vare på helsen – i dette tilfelle batterihelsen. Her kan elbileiere gjøre mye selv for å holde batteriet i form.
– Jeg anbefaler å kjøre batteriet ned til rundt 10 prosent, og så lade opp til 85 prosent. Selvsagt er det ikke noe i veien for å lade til 100 prosent de gangene man skal på langtur og det er smått med lademuligheter langs ruten man skal kjøre, minner han om.
– Blir det slutt på å serve kunder med fossilbiler nå? Vi lar spørsmålet gå til Svein Ekre.
– På ingen måte. Vi vil møte alle kunders behov på beste måte, men vi ønsker å ligge i forkant med fokus på å serve alle som etter hvert kjører el-bil. Så vet vi jo at det bare blir flere el-biler fremover. Da er det viktig at vi besitter kompetansen og verktøyet som skal til.
– Det kan også være på sin plass å minne om at også el-biler er utsatt for rustangrep nå om vinteren. Med salt og slaps på veiene, kan det være en god investering å rustbeskytte bilen. Vi har egen antirust avdeling hvor vi bruker anerkjent metode med lanolin og fluidfilm, minner Svein Ekre om.