fbpx
skip to Main Content

Prøvekjørt: Volkswagen ID.7

Passat-oppfølgeren

Nå har den landet – ID.7 – det elektriske motstykket til VW Passat. Vi tror neppe noen blir skuffet som satser på flaggskipet i den etter hvert ganske tallrike ID-familien.

 

Det blir litt som å hoppe etter Wirkola når nykommeren som skal erstatte 50-årsjubilanten Passat, skal slippes løs på publikum. Passat ble Volkswagens tredje mest solgte modell etter boble og Golf i Norge.
Enn så lenge kommer ID.7 som elegant kombikupé og med bakhjulsdrift. De som ønsker stasjonsvogn med trekk på alle fire, må smøre seg med tålmodighet til neste år, men vi lurer jo på om det er bryet verdt å vente, for etter et  par timer bak rattet i en Exclusive-utgave må vi gi tommel opp for nykommeren, både med hensyn til design, komfort, krefter, rekkevidde og plass.

For å ta det siste; ID.7 har strukket seg i lengde til nesten fem meter, lenger enn noen Passat-utgave. At akselavstanden er tett på tre meter, er med å skape limousin-følelse for dem som henvises til baksetet. Her er det rikelig plass også for langbente, og takhøyden holder greit.

LUKTER PREMIUM: Vi kjenner igjen elementer fra andre i ID.familien, men her er det meste løftet til et høyere nivå. Større og mer responsiv hovedskjerm, førerdisplay integrert i dashbordet samt mer eksklusive overflater er nytt, og siden det er førjulstid valgte vi advent fargen fiolett som stemningslys. Ikke vanskelig å trives her.

Laster mye

Bagasjerommet er oppgitt til 532 liter, og selv om kuéformen spiser noe av høyden, skal det gå greit å få inn både hundebur og barnevogn. Seteryggene deler 60/40, og med disse nede rommer det 1586 liter. Da er det knapt behov for henger når turen går til Ikea for å handle flatpakkede møbler. Oppgitt hengervekt er for øvrig ett tonn.

I det vi setter oss til rette bak rattet, ser vi straks familielikheten til resten av ID-familien. Ganske minimalistisk, men det er likevel mange hakk opp i forhold til forgjengerne. Infotainment-skjermen er blitt større, fører-display er integrert i dashbordet og mer eksklusive overflater som er gode å ta på er også med på å gi et løft til opplevelsen. Ryggekamera supplert med fugleperspektiv er på plass, det samme med navigasjon og 3-soners klima anlegg. Head Up Display projisert på frontruta gir tilgang til nyttig informasjon uten å måtte ta øynene fra veien.

En stor og bred konsoll i midten rommer koppeholdere, ladeplate for mobil og mye annet, og den fungerer som en kjærkommen armhviler. Setene, elektrisk regulerbare, er komfortable og støttende. De kommer med varme, ventilasjon og massasje. Dette lukter premium.

STASELIG: Plassen i baksetet gir limousinfølelse med raus benplass og sete med høy sittestilling som gir god lårstøtte. To isofix-fester er også på plass, i tillegg til ett i passasjersetet foran.

Komfortabel og støysvak

En startknapp finnes godt skjult nede på rattstammen, men den er egentlig overflødig. Det holder å sette seg inn, sette girvelgeren i «D» og kjøre avgårde.

Prøveturen foregikk i rundt 0 grader og på varierende føre, alt fra salt og slaps til bar asfalt og snø og is. Det første vi registrerer på vei fra Gumpen Vest på Grim ned til sentrum og til Kilden, er hvor lettmanøvrert bilen er. Volkswagen er kjent for biler med liten svingradius og ID.7 er intet unntak. Kjekt i trange gater og P-hus. Vi kjører i «Komfort», ett av flere valgbare kjøreprogrammer. Etter en fotoseanse på kaia, setter vi kursen mot Lillesand som vi ofte gjør når vi prøvekjører.
På motorveien opplever vi at støynivået i kupeen er behagelig lavt og at bilen virker trygg og stabil på veien. Adaptiv cruise- kontroll og filholder fungerer fint og inviterer til stressfri kjøring.

PRAKTISK: Her skal det være plass til det en familie trenger for ferieturen. Skulle det likevel bli for lite kan man supplere med å laste inntil 75 kilo på taket. Golvet kan justeres i to nivåer, her vist i laveste posisjon. Under golvet er det plass til ladekabler. Stor skiluke er på plass.

«Eco» for glatt føre

Motoren byr på 286 hestekrefter og det synes vi kler bilen godt. Vi mangler aldri krefter og ser ikke helt poenget med ett halvt tusen hestekrefter eller mer som en del elbiler kommer med i dag. På tur gjennom Høvåg på svingete veier med snø og is ble vi fristet til å velge kjøreprogrammet «Sport» som gir tilgang til alle kreftene. Da erfarte vi  ganske fort at det førte til sladd når vi ga på litt ekstra gjennom svingene, men så er til gjengjeld bilen lett å rette opp. Slike egenskaper kan jo gi rom for mye underholdning på glatta, og undertegnede minnes morsomme opplevelser i sin første Boble med hekkmotor og bakhjulstrekk tilbake i sin grønneste ungdom med blodferskt sertifikat.

Nå er det fornuften som har tatt styringen, og da velger vi kjøreprogrammet «Eco», som er adskillig mer forsiktig med å porsjonere ut krefter til bakhjulene. Da går det på skinner. På vår tidsbegrensede prøvetur kom vi aldri til å savne firehjulstrekk, men så var heller ikke testbakken vår tilgjengelig for bakkestartprøve siden den var ubrøyta. Vi tror imidlertid at bakhjulsdrift er å foretrekke fremfor drift på forhjulene siden mye av tyngden hviler over bakhjulene.

KLIMAKONTROLL: På hovedskjermen kan du dra luftstrømmen (rød farge for varme) til ønsket posisjon med en finger. Vi anbefaler å utføre øvelsen mens bilen står stille. Til bruk under kjøring ville vi bruke skyvekontrollene under skjermen, eller stemmestyringen.

Gunstig priset

Rekkevidden er oppgitt til 618 kilometer (WLTP) og ladefart DC til 170 kW. Lading 10-80 prosent skal kunne gjøres på 28 minutter. ID.7 er utstyrt med varmepumpe.

Demobilen vi kjørte er priset til 566 000 kroner, hvilket inkluderer komfortpakke, eksterlør-/ interiørpakke og assistentpakke. Kort oppsummert; det er ikke mye du skal savne med ferdig spekket bil hverken med hensyn til luksus eller sikkerhet.  Rimeligste kommer på 549 900,-. Heller ikke denne fremstår som ribbet på noe vis.

Vi tror ID.7 vil ha bred appell i det norske markedet som riktig nok har høyreiste SUV’er høyt på ønskelisten. Med nykommeren får du lavere sittestilling og foreløpig kun bakhjulstrekk. Når stasjonsvognutgaven kommer en gang neste år, blir det altså også med firehjulstrekk, og dessuten større batteri som skal gi rekkevidde på rundt 700 kilometer.

Om den er verd å vente på? Det blir opp til den enkelte. Med dagens utgave kan vi i alle fall slå fast at det er en familiestor bil vi har med å gjøre. Som kombikupé er den elegant designet og med lav luftmotstand. At den trekker henger og laster på taket er også viktig for mange. Vi føler Volkswagen har gjort det meste riktig når de nå tilbyr Passat sin etterfølger til publikum i elektrisk utgave.

Fakta:

  • Pris: fra 549 900,-. Pris prøvekjørt: 566 000,-.
  • Motor: Elektrisk, 286 hk/545 Nm
  • Batteri: 77 kWt (netto)
  • Lading DC: 170 kW
  • Drivlinje: 1A, bakhjulsdrift
  • 0-100 km/t: 6,5 sek
  • Toppfart: 180 km/t.
  • Strømforbruk (oppgitt/test): 14,4/18,8 kWh/100 km
  • Rekkevidde (WLTP): 618 km
  • Dimensjoner (L/B/H): 496/186/153 cm
  • Akselavstand: 297 cm
  • Egenvekt med fører: 2172 kilo
  • Nyttelast: inntil 458 kilo  (utstyrsavhengig)
  • Tilhengervekt: 1000 kilo
  • Taklast: 75 kilo
  • Bagasjerom: 532/1586 liter
  • Euro NCAP: 5 stjerner
Back To Top