Annonsørinnhold
Si din mening om Kristiansand som sykkel-kommune
Utrygg, vanskelig eller fullstendig. Vidunderlig? Nå kan du som sykler jevnlig i Kristiansand la din stemme bli hørt om hvordan tilretteleggingen for sykling er – og kan bli bedre. Bak initiativet står Syklistforeningen som har lansert en landsdekkende undersøkelse.
Sykkelundersøkelsen 2024 er en nasjonal undersøkelse og sammenligning av hvordan syklister opplever ulike kommuner de sykler i utfra et brukerperspektiv, i regi av Syklistforeningen. Hensikten er at kommunene skal få tilbakemelding fra innbyggerne på hva som fungerer og ikke fungerer i sin kommune.
– Alle, enten de sykler mye eller lite, kan frem til 30. juni gå inn på undersøkelsen og beskrive hvordan det er å sykle i sin kommune – hva som fungerer bra og hva som fungerer dårlig. Da kan man også fortelle hvor en synes det behøves bedre tilrettelegging, sier Tomas Nesset, styreleder i Syklistforeningen, avdeling Kristiansand og omegn.
Kåring av beste sykkel-by
Kåringen utføres annethvert år, og i 2022 ble Kristiansand kommune kåret til nest beste sykkelby. Kristiansand ble kåret til Norges beste sykkelby for noen år siden, men er i ettertid blitt forbigått av Lillestrøm og Stavanger.
Nesset mener eksempelvis at flere kryss er uoversiktlige.
– Det er mange gode gang- og sykkelveier ut til bydelene, men i og gjennom sentrum er det litt stykkevis og delt. Det positive er at det har blitt bedre tilrettelegging for sykkelparkering, både i kommunen og ved private og offentlige arbeidsplasser.
Større utbedringer
Kristiansand kommune påpeker at større utbedringer må gjennomføres langsiktig og parallelt med andre endringer i infrastrukturen for å være varige.
– Derfor tar det tid. Vi har mye god infrastruktur for syklister, men når Kjos-krysset blir bygget ut, kommer det ny trafikksikker sykkelbro, og det er planlagt en veldig fin sykkelvei når Gartnerløkka oppgraderes, forteller Aenne Ramm, rådgiver ved Areal- og transport.
Mindre utbedringer
Selv om større prosjekter kan ta tid, gjennomfører kommunen også mindre tiltak for å gjøre sykkelopplevelsen mer sømløs:
– I forfjor så vi at det behøves bedre skilting. Vi legger også for eksempel ned overganger fra sykkelvei til vei, slik at det ikke blir så høye kanter, og vi lager sykkelparkeringer hele tiden, både på skoler, idrettsplasser og ved barnehager, understreker Ramm.
Elsykkel populært
De som har best utbytte av å sykle daglig i Kristiansand, er de som velger elsykkel.
– Vi så også at jo flere som bruker elsykkel, jo flere er fornøyd, fordi vi har en del bakker. Vi har et tilskudd til tjenestesykler i kommunen, og håper at folk oppdager elsykkel gjennom tiltaket, ettersom elsykkel er et reelt alternativ til bil. Vi har også en ordning hvor offentlige barnehager kan låne ut sykler til foreldre, røper Ramm.
Kristiansand kommune trenger at så mange som mulig deler sine synspunkter. Da får kommunen en egen, detaljert innsiktsrapport, og blir med i sammenligningen og rangeringen av Norges kommuner utfra et syklistenes ståsted. I september vil vi få svar på om Kristiansand er bedre eller dårligere å sykle i enn nabokommunene – ifølge syklistene selv.
– Vi ser at det finns en stor interesse for sykling i Norge. Mange vil sykle fordi det er et enkelt, bærekraftig og raskt transportmiddel på korte reiser. Hver person som sykler i hverdagen, sparer samfunnet for store penger i helsegevinster. Ved å lytte til syklistene kan kommunene dra viktige lærdommer om hva som trengs for å få dem å fortsette å tråkke, sier Eline Oftedal, generalsekretær i Syklistforeningen.
Lenke til spørreskjemaet: https://svara.enkatfabriken.com/b/index.php?r=survey/index&sid=485734&lang=nb
Kontakt
- Aenne Ramm, rådgiver Areal- og transport, mob. 458 37 091, e-post: aenne.ramm@kristiansand.kommune.no
- Eline Oftedal, generalsekretær i Syklistforeningen, +47922 06 954, eline@syklistforeningen.no