fbpx
skip to Main Content

Hjelper ungdom og hevder seg i foodtruck-bransjen

Foodtruck-markedet eksploderer, og ifølge overskrifter og etterspørsel peker alle grafer opp og frem i lang tid fremover. Hos Fram Streetfood bruker de matvognen til å hjelpe ungdom i utenforskap med å komme seg på jobbmarkedet.

Ungdomstiltaket «Fram Streetfood» er et frivillig tiltak i regi av den sosiale entreprenøren FRAM der ungdommer i ulike former for utenforskap får prøve seg på en trygg og god jobbmulighet med stor mestring- og ansvarsfølelse. Prosjektet med matvognen har åpnet en ny verden for mange av deres ungdommer, sier daglig leder Linn Kristin Brænden.

– Det vi ser er jo at mange av ungdommene her er veldig motiverte til å jobbe og tjene egne penger, ungdommer som kanskje ikke passer inn i de typiske hobbyene og sosiale kretsene som mange andre gjør. Vi ønsket å tilby en lavterskel aktivitet og inngangsport til arbeidslivet der vi tilbyr ekstra tilrettelegging sammen med voksne som gir oppfølging og opplæring, og som er mye tilstede for å hjelpe. De får visse forventninger som i arbeidslivet, som hvordan man skal oppføre seg, kle seg, melde fra om man er syk, hygiene, ærlighet og slikt, og til gjengjeld får de en trygg og tilrettelagt aktivitet med lønn for det arbeidet de gjør, og et personlig forhold til det vi driver med. Det er også stort rom for å medvirke og sette sitt preg på driften, flere av ungdommene har for eksempel laget egne iskreasjoner til menyen, eller lekt seg med sauser og smaker som er blitt veldig populære. Det gjør at mange får en veldig mestringsfølelse når de får det til og får gode tilbakemeldinger. Når de opplever mestring og tjener egne penger så blomstrer de og det gir umiddelbare resultater både på humør, selvfølelse og mestringsfølelse, forteller Brænden og prosjektkoordinator Maja Mendoza.

Alt går til ungdommen

Damene forteller at «Fram Streetfood» er et sosialt entreprenørskap som gir alt tilbake til ungdommen. Derfor er de også avhengig av hjelp og økonomisk støtte om de skal klare å gi ungdommene like mye jobb som de ønsker, og også kunne hjelpe enda flere. Prosjektet har mottatt svært lite tilskudd, men de mener prosjektet er så viktig og givende at de ansatte gjerne jobber dugnad for å holde liv i prosjektet frem til en annen løsning dukker opp.
– Dette er jo noe som alle kan få til, og vi ser en umiddelbar glede og mestring hos de ungdommene som er her. De blir så takknemlige og vi brenner virkelig for å kunne gi de det beste vi kan. Drømmen er jo at vi kan få den støtten vi trenger til å gi dem så mye jobb som de ønsker, og utvide med en matvogn til, så vi kan hjelpe enda flere ungdommer ut av utenforskap og inn i arbeidslivet, forteller de.

Prøveprosjekt ble suksess

Ideen med foodtruck startet med et prøveprosjekt til jul, der 14 ungdommer bakte og solgte deres egne julekaker på Grimsvollen.
– Vi var jo veldig spent da vi startet før jul med et prøveprosjekt der vi sysselsatte 14 ungdommer. P@@l Lidi likte prosjektet og gav oss sjansen til å låne en foodtruck for å hjelpe ungdommene og det gikk veldig bra. Vi fikk til og med i oppdrag å levere over 100 bokser med julekaker til kommunen, de fikk jo helt hakeslepp. Når det gikk så bra og vi så hvor godt det var for ungdommene, ønsket vi å fortsette prosjektet på sommeren. Nå får vi 25 ungdommer i arbeid, der støtten fra P@@l er helt avgjørende for at vi får til dette. Vi har et samarbeid med redd barna i kristiansand og har fått litt midler av fylkeskommunen til utstyr, men dette er et frivillig tiltak med lite midler og mange dugnadstimer, så vi er nødt til å selge mye is og få inn midler for å kunne sysselsette så mye som mulig. Alle midlene går til lønn til ungdommene og til å videreutvikle dette prosjektet.
Ønsker du å støtte ungdommen og hjelpe oss med å hjelpe enda flere må du gjerne ta kontakt med «FRAM» .

Over 1500 arbeidsplasser

GOD HJELPER: P@@l Lidi smaker på ungdommenes egenkomponerte epleis med karamellsaus, en stor hit.

Seriegrunder P@@l Lidi driver selskapet Deals on Wheels, som spesialproduserer matvogner for ambisjonsrike kunder, sultne festivaler og spennende arrangementer. Han forteller at en matvogn er en kostnadseffektiv måte å kunne starte sitt eget selskap, eller å utvide din bedrift på. Han ønsker å være en god hjelper for å fremme de som tør å satse på sin egen foodtruck.
– Er det en ting som er viktig for meg er det at kundene lykkes, derfor produserer vi ikke bare vognene og hjelper med finansieringen, vi hjelper de også i gang og følger opp etter vognene er rullet ut fra lokalene våre. Foodtruck-bransjen blomstrer har et enormt potensiale. Vi følger jo langt etter amerikanerne og andre europeiske land, og der peker alle grafene fortsatt bare oppover. Nå leverte vi akkurat matvogn nummer 500, det er cirka 1500 arbeidsplasser, familier, fargerike vogner og deilige smaker som pryder handlegater, festivaler, konserter og handelstorv rundt om i landet og lever av det vi har levert. Det må være lov å være litt stolt av, smiler Lidi.

P@@l har mange suksesshistorier i mappene på kontoret på Tinnheia i Kristiansand. Da han hørte om tiltaket til Brænden og Mendoza ønsket han å hjelpe med det han kunne og stilte gjerne med en matvogn til disposisjon.
– Det er to dyktige damer som hjelper ungdom i utenforskap, det må man jo applaudere og støtte opp om. Jeg håper mange andre vil bistå for å hjelpe disse flinke entreprenørene. Det er nyttig både for ungdommen og samfunnet, sier han.

Back To Top