fbpx
skip to Main Content

Ravnedalen Live for åttende gang

Den dobbelt prisvinnende festivalen Ravnedalen Live er klar for avspark 17. juli. Vi har tatt en sommerprat med festivalsjef Mira Svartnes Thorsen, bookingsjef Jan Kenneth Transeth og kjøkkensjef Calle Fjermeros om musikk, mat og mennesker.

 

Det er vind i seilene til Ravnedalen Live om dagen. Festivalen som arrangeres for åttende gang i midten av juli, har nylig vunnet den høythengende nasjonale prisen som Årets Helårsarrangør. Samtidig ga festivalsjef Mira Svartnes Thorsens innsats for klima og miljø henne Kristiansand kommunes Miljøpris i 2024. Nå er de også nominert av Næringsforeningen som Årets Bedrift sammen med blant annet Kunstsilo.

Blir det hat trick på prishyllen? 

– Vi er opptatt av å holde beina på bakken og lage morsomme fester med musikk som får hårene på ryggen til å danse. Artistene våre i år er booket for å lage best mulig stemning, få frem følelser og gi dansedronningene hos oss et ekstra gir, sier Thorsen.

– Det er folkene som gjør festivalen. Gruppelederne våre går langt for å bruke fantasi og nettverk for å skape magien Ravnedalen Live er. Både frivillige og ansatte bidrar på måter som får frem gledestårer og gåsehud hos oss som ser dem i aksjon. Tenk at så mange har lyst til å bruke fritiden på den galskapen det er å lage festival sammen med oss. Vi blir jo en slags stor og rar familie med felles kjærlighet til musikk, mat og mennesker.

Syttende til nittende juli kommer AURORA, Stavangerkameratene, No. 4, Erlend Ropstad, Mari Boine, Katie Melua, Kvelertak, Admiral P, Fay Wildhagen, Les Imprimes, Marstein og mange flere til Kristiansand og Ravnedalen Naturpark i bydelen Grim. Her har festivalen holdt hus siden 2016, og er for mange blitt et obligatorisk innslag i den sørlandske sommeropplevelsen.

Hvordan velger dere ut artister til festival? 

– Det sies i musikk- og kulturbransjen, at man aldri skal booke et program med hjertet, men med lommeboka. At man skal hente inn artister som selger tusenvis av billetter og som appellerer til flest mulig, sier bookingsjef Jan Kenneth Transeth. Han har alltid tenkt annerledes. Gjort ting annerledes – og lykkes med det.

– Vi liker å booke artister vi selv har et forhold til og som vi liker godt. Det dukker selvsagt opp noen “guilty pleasures” og det har vi åpne armer for. God musikk er god musikk. Sånn er det bare, sier Transeth.

Høres det underlig ut av en festival vinner prisen som Årets Helårsarrangør? Saken er at selskapet som står bak festivalen, Dirty Old Town, også bidrar til mer enn 150 arrangementer i Kristiansand gjennom hele året – alt fra små arrangementer med plass til 50 publikummere på lille Vaktbua, til store konsertproduksjoner i KRS Live med over 1500 fans i salen.

Festival med fokus på musikk, mat og mennesker

Når de booker programmet er gjengen opptatt flere ting.
– Det er et par kriterier som er mer fremtredende enn andre, blant annet dette med kvalitet i alle ledd. Det er viktig for oss å invitere artister vi selv har et forhold til og som vi vet leverer kvalitet på på scenen, sier bookingsjef Jan Kenneth Transeth.

Men er det ikke slik at man bør programmere med lommeboka og ikke med hjertet for også å sørge for en økonomisk bærekraft?

– Siden vi startet selskapet i 2010, har dette vært vår måte å jobbe på, og vi er jo her fremdeles, ikke sant? sier bookingsjefen noe spørrende.

– Med få unntak, har vi alltid levert positive resultater, til tross for at vi har jobbet motstrøms og med hjertet utenpå skjorta. Vår metode er kanskje mer utfordrende, men det å lande et kompromissløst arrangement gir en utrolig sterk følelse av at vi er på riktig kurs og i tillegg gir det en god opplevelse for hele laget. Det vi driver med er i stor grad risikosport, jeg bruker å si at det tidvis kan minne om toppidrett. Vi er sjelden 100% sikker på de valgene vi tar og om det kommer til å gå bra, men stort sett går det jo bra og når vi har landet et arrangement, jobber vi videre for at det neste skal bli like bra, fortsetter Transeth.

Riktignok er festival- og konsertvirksomhet arbeidet til gründerne Mira Svartnes Thorsen og Jan Kenneth Transeth, men duoen er veldig tydelige på at de jobber flerdimensjonalt.

– Å skape møteplasser er en sterk drivkraft, sier Svartnes Thorsen. Vi er sosiale vesener. Og tilbakemeldingene fra publikum er at det er god sosial bærekraft i det å skape gode og trygge møteplasser hvor musikken og samværet er de bærende elementene.

Arrangørene har også et tydelig uttalt forhold til økologisk bærekraft, noe festivalsjefens Miljøpris for 2024 er et levende bevis for. De siste årene har Ravnedalen Live tatt noen tydelige grep for å vise vei mot et grønnere og mer bærekraftig samfunn ved å blant annet redusere avfallsmengden på festivalen med 80%. Som Fædrelandsvennen viste i sin reportasje, “leverer” de 0,8 % av avfallet fra de tre store festivalene i byen.

Svartnes Thorsen forklarer:
– Ravnedalen Live er en slags pop up-by; vi starter med et stort åpent område, bygger en liten landsby med all nødvendig infrastruktur på noen få dager, gjennomfører arrangementet der, for så å ta alt ned igjen på to døgn. Det kan sammenliknes samfunnet for øvrig. Det vi gjør, er å vise at det er mulig å ta ned forbruket, beholde livskvaliteten og gå på fest med god samvittighet.

Matglede

For tredje år på rad vokser Ravnedalen Lives arbeid med lokal mat. I et samarbeid med blant annet Nortura, Jens Eide og Tangen VGS, satser de på sommerens mest velsmakende og bærekraftige festivalmeny. I sommer er det Calle Fjermeros som trer inn som kjøkkensjef.

 Kort om deg og din nye tittel, kjøkkensjef Calle Fjermeros?

– Jeg er 52 år. Fra Kristiansand, med lang fartstid innen kokkeyrket. Jeg har jobbet de siste 23 år som kjøkkensjef, nylig utdannet innen mat-teknikk fra Fagskolen i Fredrikstad. Har også lang fartstid fra andre festivaler som Quart, Odderøya Live og Southern Discomfort.

Hva er det som gjør at kjøkkensjefen bruker den beste årstiden over grytene til en lokal festival?

– Ravnedalen Live er et gøyalt prosjekt som drives frem av fine folk og med et flott lag av støttespillere i de forskjellige avdelingene. At bærekraften er så viktig for festivalen synes jeg er en essensiell del av det hele – den enkle grunnen er jo at vi alle må ta i et tak for å forbedre miljøet rundt oss og ute i verden.

Hvordan vil du oppsummere årets meny?

– Enkel og god mat laget av skikkelig gode lokale råvarer fra Agder.

Hvordan har samarbeidet med de lokale leverandørene vært? Tilbakemeldinger, eventuelt utfordringer og oppturer?

– Vi har gått ned på antall leverandører i år, både med tanke på det administrative og det at festivalen skal ha en bærekraftig økonomi. I fjor hadde vi over 30 forskjellige leverandører, mens vi i sommer har inngått færre, men mer tydelige samarbeid.

Slakter Eide leverer alt av kjøtt til oss, med unntak av unghanene, som kommer fra et nytt samarbeid mot matsvinn med Nortura. Eide får levert kjøtt fra hele Agder og noe fra Telemark. Slakteriet er kjent for god kvalitet og har også stort fokus på miljø og bærekraft.

Hesnes gård i Grimstad er hovedleverandør av urter og grønnsaker supplert med leveranser fra andre småprodusenter. Mozzarellaen kommer fra Den Lille Ostefabrikken i Høvåg, Reinhartsen leverer røkt makrell og Per Try leverer poteter og lomper. På basisvarer har vi et tett samarbeid med Matvareexpressen.

Vi henvender oss til festivalsjefen igjen. 

Hvorfor velger dere å lage deres egen festivalmat? Er det ikke enklere å invitere inn eksterne aktører?

– Ren, uprosessert mat fra lokale bønder er en kjerneverdi for oss i Ravnedalen Live. Så langt det lar seg gjøre, vil vi bruke penger i nærmiljøet vårt, bidra til matberedskap og dyrke kjærlighet til råvarene. Dessuten lærer vi mye om mat av leverandørene våre og vi ser at de deler mange av de samme verdiene.

I fjor opplevde festivalen at det ble tomt for noen av rettene på menyen, hvordan vil dere unngå det i år?

– Vi holder fast på egen evne og vilje til å innrømme feil, lære av dem og prøve på nytt. Vi har evaluert, analysert og endret på opplegget og er langt bedre skodd i år.

Hvilke tilbakemeldinger fikk dere etter fjoråret, og hva har endret seg i år?

– Vi fikk masse skryt og oppmuntring i fjor – og litt konstruktiv kritikk – det er jo derfor vi fortsetter matprosjektet. Vi har samlet innkjøpene, valgt færre retter og gjort det hele mindre komplisert. Kjøkkensjefen har skrevet hovedoppgave om hvordan vi skal bli mer bærekraftige, så dette har jeg stor tro på. Jeg har prøvesmakt. Det var lekkert.

I fjor serverte Ravnedalen Nærmat 6000 porsjoner med egenlaget og kortreist mat. Hva er målet i år?

– Vi håper å fylle magene til hver eneste sultne festivaldeltaker med høy kvalitet, ren mat og utmerket smak. Håpet er at alle gjestene våre går hjem med varme hjerter, nye vennskap på trappene og en sitrende følelse av at alt er mulig.

Back To Top