fbpx
skip to Main Content

Ikke la deg bli svindlet i julehandelen

Førjulshandelen tiltrekker seg ikke bare ivrige kjøpere, men også cyberkriminelle. Sikkerhetsekspert oppfordrer nordmenn til å være ekstra varsomme når de handler på nett i disse dager. Mange har allerede blitt utsatt for svindel og svindelforsøk.

 

Netthandel har aldri vært enklere – eller farligere. I takt med at førjulshandelen flytter seg til nettet, ser sikkerhetsselskapet Fortinet en dramatisk økning i cyberkriminelle som utnytter denne perioden til å angripe både forbrukere og bedrifter.

Mye er falskt

Sikkerhetsekspert i Fortinet, Lars Eidsten kommer med en advarsel.
– Nordmenn må være ekstra forsiktige nå. Cyberkriminelle benytter seg av avanserte teknologier, som kunstig intelligens, for å lage svært overbevisende phishing-e-poster og falske nettsider. Det er lett å bli lurt i en hektisk handleperiode, sier Eidsten.

Ifølge en fersk rapport fra Fortinet brukes blant annet KI-verktøy til å lage e-poster som tilsynelatende kommer fra kjente nettbutikker eller banker. Disse e-postene kan inneholde lenker til falske nettsider som ser ut som tro kopier av originale butikker. Målet er å stjele sensitiv informasjon som bankkortdetaljer og passord.

Avanserte metoder og stor risiko

Cyberkriminelle benytter også «sniffere» – verktøy som kan fange opp kortinformasjon i sanntid – og registrerer tusenvis av nettsider som etterligner kjente merkevarer. Eidsten peker på at både forbrukere, men også selskaper, er i risikosonen for dette.
– Forbrukere bør alltid dobbeltsjekke nettadresser og telefonnummer. En generell regel er å alltid være litt skeptisk, og dersom det dukker opp noe som virker rart. Stopp, tenk deg om en ekstra gang, og handle deretter, sier Eidsten.

Eidsten trekker frem tre tips til hvordan forbrukere kan redusere risikoen for å bli svindlet:

  • Bruke sikre betalingsmetoder, som kredittkort med svindelbeskyttelse.
  • Aktivere tofaktor-autentisering på dine kontoer.
  • Overvåk kontoutskrifter for uautoriserte transaksjoner.

SMS-svindel

Markus Kleppe Gjennestad, senior fagspesialist i antisvindel-teamet i SpareBank 1 Sør-Norge advarer også. Han peker på en økende svindeltrend hvor svindlere bruker en banktrojaner som infiserer Android-enheter via apper fra Google Play, for å stjele sensitiv informasjon.

– Svindlerne sender en SMS som hevder at mottakeren har utestående betalinger eller har blitt utsatt for svindel, og ber dem ringe et telefonnummer. Når mottakeren ringer, instrueres de til å laste ned en app som AnyDesk eller Norton 360 fra Google Play for å «rydde opp» i problemet, men dette fører til at svindlerne får tilgang til enheten deres.

Dette er noen av de andre svindelmetodene Gjennestad advarer mot:

  • Falske SMS´er om porto og toll: Meldinger som hevder at du må betale porto eller toll for å motta en pakke du venter på.
  • Falske hentemeldinger: Meldinger som sier at pakken din er stoppet i tollen og krever betaling for utlevering. Du får en falsk hentemelding som svindlerne ber deg bekrefte. Pass på at du alltid bruker de offisielle appene og nettsidene til leverandører som Posten og PostNord.
  • Falske annonser på sosiale medier: Annonser som hevder at du kan kjøpe pakker fra Tolletaten som ikke er hentet ut på grunn av ubetalt toll.

– Vi oppfordrer spesielt Android-brukere til å være ekstra forsiktige. Dersom man er utsatt for denne typen svindel oppfordrer vi på det sterkeste å slette appen og tilbakestille telefonen til fabrikkinnstillinger. Kontakt også banken din dersom du ikke har gjort det allerede.

For å beskytte deg selv mot svindel, anbefaler han følgende tiltak:

  • Unngå tilbud som er for gode til å være sanne: Vær spesielt oppmerksom på tilbud i sosiale medier som virker urealistiske. Pass opp for «lik og del»-konkurranser og sjokktilbud som kan være svindel.
  • Aldri oppgi sensitiv informasjon hvis du er usikker: Hvis noe virker mistenkelig, ikke oppgi personlig informasjon. Tenk deg om og sjekk før du deler.
Back To Top