skip to Main Content
- Sea Doo Trixx er en forkortet versjon av en touringscooter, og er utstyrt med en 90 hestekrefters motor. Den kommer med justerbart styre, og har en ekstra tilt på jet`en, og innbyr til mye moro kjøring, sier Simen André Pedersen.

Kraftig salgsøkning av vannscootere

– Det har vært en flott start på sommersesongen. Salget av vannscootere ligger godt over fjoråret, og blir det også endringer i regelverket ligger alt til rette for en ytterligere økning, sier Simen André Pedersen ved Trippel Motor i Lyngdal.

– I fjor ble det solgt godt med vannscootere i Norge. Det er flere potensielle kjøpere nå. Vi har faktisk dem som seriøst vurderer å selge fritidsbåten, og heller gå til anskaffelse av en vannscooter eller tre slik at hele familien kan dra samlet på tur, forklarer Pedersen.

– De har ved selvsyn sett hva vannscooterkjøring innebærer i praksis, legger han til.

Redusert lyd og forbruk
Pedersen peker på at for noen år siden var det en totaktersmotor som stod i vannscooter, og med eksosen over vann. Nå er vannscooterne utstyrt med firetaksmotorer og hvor eksosen er lagt på undersiden av scooteren.

– Det betyr langt mindre støy, i tillegg til at motorene forbruker betydelig mindre brennstoff, hva dette har å si for et godt miljø på sjøen. Dette er det mange båteiere som ved selvsyn har kunnet konstatere, sier han.

Mange har også fått med seg at holdningen omkring kjøring med vannscooter er i ferd med å endre seg.

Båt og scooter behandles likt?
Myndighetene utreder nå om det å kjøre med vannscooter skal sidestilles med det å kjøre båt. Alle instanser har kommet med sine høringsuttalelser, og et flertall av disse går inn for at kjøring med vannscooter må vurderes likt med å kjøre båt. Det vil i praksis bety at både båt og vannscooter kan ha en maksimal hastighet på fem knop inntil 50 meter fra land. I dagens regelverk er grensen for en vannscooter fem knop inntil 400 meter fra land.

– Hvis myndighetene sidestiller vannscooter med båt og legger opp til at kommunene selv kan regulere bruken av vannscooter i sin kommune, er det enda flere som vil investere i en vannscooter, sier Pedersen.

Innstillingen kommer i mai
Han viser i så måte til Listerkommunene som samlet har gått ut og sagt at dersom myndighetene legger opp til en regelendring, vil man fra kommunalt hold sidestille kjøring med vannscooter med kjøring med båt.

Vannscootersesongen begynner sånn sett tidlig for forhandlerne. For en del uker siden ble det annonsert kampanjer med gode rabatter for å få i gang salget. Kampanjene har slått veldig godt an, og interessen har holdt seg.

– Hvis salget øker ytterligere når myndighetene legger frem sin innstilling i mai, kan vi oppleve at lagrene ute hos forhandlerne begynner å gå tomme, og noe slikt har vi på forhandlernivå aldri opplevd før, sier Pedersen.

To nye modeller
En annen viktig årsak til det gode salget, er at Sea Doo har lansert to helt nye modeller som tydeligvis har fått solid oppmerksomhet. Sea Doo Trixx er en forkortet versjon av en touringscooter, er ni fot lang, og er utstyrt med en 90 hestekrefters motor. Den kommer med justerbart styre, og har en ekstra tilt på jet`en.

– Det gjør at man kan kjøre den loddrett! Så tar man en tur med en Sea Doo Trixx, må man være forberedt på å bli våt! Dette er en scooter for mye lek og moro, forklarer Pedersen.

Den andre nyheten er GTR-X 230. Denne har bunnskroget til modellen som selges med 130 HK, og hvor toppen av skroget er det samme som står i racingscooteren på 300 HK.

– I denne utgaven er det satt inn en motor på 230 HK, og den leveres med vedlikeholdsfri kompressor som gjør at servicekostnadene blir mye mindre på denne modellen, sier Pedersen.

– Den har også med grønn metalliclakk og fremstår som ekstremt lekker, sier han.

Back To Top