skip to Main Content
Foto: Thomas Hellum/NRK

Suksess for NRK og NSB

To statlige etater som viser hva de kan

I øyeblikket er NSB opptatt med å kjøre NRKs Sommertog over det ganske land hvor vi i dag har jernbane, og de når et stort publikum. Det er et glimrende program som med all tydelighet viser at folk flest setter stor pris på NSB. Bilder fra helikopter som er i lufta over toget viser hvor sentral jernbanen har vært i utviklingen av bygdesamfunnet. Det er ganske utrolig å se hvordan folk møter opp og vifter med norske flagg fra sine egne hjem, fra broer, fra holdeplasser og fra nedlagte stasjoner. På stasjoner hvor toget stopper har bygda arrangert lokale program med deltagere fra bygdas egen befolkning og til stor begeistring for publikum

som møter fulltallig opp.

 

Som gammel jernbanepensjonist vekker det mange minner fra gamle dager. Vi var 6 brødre og min far som sammenlagt hadde omkring 200 års tjenestetid ved NSB. Våre tjenester omfattet anleggsdrift, banedrift, trafikktjeneste, reisebyrå og administrasjon. En stor del av våre tjenester foregikk ved å bygge Nordlandsbanen hvor 2 av mine brødre, bare 20 og 25 år, omkom i ulykke ved jernbanen.  Min siste tjeneste som txp var på Stødi st på Saltfjellet hvor jeg vikarierte hver 3 weekend i 2 år. For øvrig hadde jeg tjeneste ved en rekke stasjoner i Oslo

og Trondheim distrikter som alle er nedlagt. Med mer enn 50års tjeneste på forskjellige områder innenfor NSB betyr det at jeg har jernbaneblod i årene.

 

Sommertoget gir stor og ekte reklame for NSB og norsk natur på sitt beste og viser hvilket godt transportmiddel jernbanen er.  Det har for øvrig vært klart i lange tider at jernbanedrift er den mest effektive og miljøvennlige transport vi kan ha og derfor må vi gå inn for å bygge ut og vedlikeholde banene så godt som mulig uansett kostnader og tidsperspektiv. Vi må prioritere å elektrifisere gjenstående banestrekninger og å modernisere signal- og sikkerhetssystemet.

NSB bør bare drives av dem som er ansatt ved NSB. I gamle dager var det faktisk litt status å få fast ansettelse ved NSB. Du var da en statsfunksjonær på samme måte som personer i Storting og regjering. Noe å tenke på.

Vi bør samle det meste av det som angår jernbane under en hatt slik at man kan få en god og samlet oversikt av driften og med en GD på toppen. Å konkuranseutsette enkelte banestrekninger vil være en tapt sak viser all erfaring. Unntak kan være togtrafikk, for eksempel mellom Norge og Sverige. Vi bør satse mer på å drive jernbanene på samme måte som de gjør i det sentrale EUROPA. Der har togene nærmest overtatt alle reiser mellom byer med reisetid under 4-5 timer. Vi kan oppnå det samme ved å søke assistanse hos jernbanene i Tyskland eller Sveits.

Et godt utbygd jernbanenett hvor togene kan kjøre med hastigheter opptil 200 km pr time bør være fremtidige mål for NSB  Vi bør også kunne tenke oss en gang i fremtiden en jernbane helt til Kirkenes via Tromsø. Den innenlandske flytrafikken vil da bli kraftig redusert mellom byene Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim, Bodø, Tromsø og Kirkenes. Det vil bli betydelig færre trailere på veiene og en redusert privatbiltrafikk og vi vil få et miljø med mye mindre forurensing.

Det som skjer med NSB nå er ikke bra. Regjeringen har siden den tiltrådte brukt mange hundre millioner til konsulentfirmaer for å utarbeide en jernbanereform som ennå ikke har vist synlige resultater. Jernbanereformen og Nasjonal Transportplan viser også at NSB ikke får den oppmerksomhet som er nødvendig.

Min mening: Togene er fremtidens viktigste transportmiddel.

Back To Top