fbpx
Annonse:
IKKE SOM ANDRE: Seriegrunderen P@@l Lidi Er Ikke Som Alle Andre. I Dagens Arbeidsmarked Ser Han Stort Potensiale I Det Voksende Food-truck Markedet.
IKKE SOM ANDRE: Seriegrunderen P@@l Lidi er ikke som alle andre. I dagens arbeidsmarked ser han stort potensiale i det voksende food-truck markedet.

Nå lager han jammen meg kirker au!

DEALS ON WHEELS:

I en tid der arbeidsplasser er i stort fokus lever P@@l Lidi av å realisere grunderdrømmer og skape nye, rimelige arbeidsplasser i et voksende marked. Nå har også bispekontoret fått øynene opp for den kreative seriegrunderen.

 

Det er vanskelige tider i arbeidsmarkedet, men forretningsmannen P@@l Lidi ser et stort, ubrukt potensiale som kan realisere arbeidsplasser og grunderdrømmer på et lavt budsjett. Med sitt firma Deals on Wheels lever han av å spesialprodusere rimelige og gunstige arbeidsplasser på hjul.

Øker kraftig

Mens tidsklemma presser på, trekker sultne folk til enkle løsninger for å få seg en matbit i en stressende hverdag. Da er det ikke rart at et konsept som bygger på å tilby billig, kjapp og enkel hverdags­­mat gjør stor suksess. Matvogner, eller food-trucks på originalspråket, har fått en enorm popularitet også på denne siden av Atlanteren de siste årene. Og kurven er økende, food-truck eiere blir bedt til sentrum og kjøpesentre for å trekke folk. I Danmark fylles hele industrihaller med såkalte «food courts» der 20-30 forskjellige matvogner med mat fra alle verdenshjørner kan stå på rekke og rad på en stor markedsplass. Også her på Sørlandet har matvogner dukket opp i de fleste byer og torv, i Arendal samles food-trucks foran kulturhuset til Street Food Norway-turne, og i Kristiansand har fenomenet fått sin egen Food Truck Festival.

 

bygges lokalt: Thore Stensland og sønnen har vært kreative samarbeidspartnere med P@@l i lang tid. Lokalt på Mjåvann spesialbygger de matvogner etter kundens spesifikasjoner.

Størst i landet

En stor del av æren for oppblomstringen av matvogner på Sørlandet kan vi nok takke seriegrunder P@@l Lidi for. Han er størst i Norge på produksjon av food-trucks, og har levert mange av matvognene som er å finne i disse trakter. Han har ingen problemer med å se hvorfor food-truck konseptet har en så stor økende popularitet.

– Det er en rimelig og mye mer økonomisk forsvarlig måte å drive matservering på. Med en leasingavtale er det billig å anskaffe seg sin egen vogn, den er rimelig å drifte, og istedenfor å tape pengene dine på å leie et lokale, har du ei vogn du kan flytte til en annen plass eller selge om det ikke skulle gå. Det er en billig, grei og lite risikabel måte for både stjernekokker og husmødre å presentere produktene sine på, forteller Lidi.

Liv og røre

I tillegg til det praktiske, bidrar vognene til mye liv og røre i bybildet. Et viktig aspekt ved å drive food-truck er jo et unikt utseende som legges merke til, og når det kommer til det kreative aspektet har P@@l flust av gode ideer. Kontorveggen er fylt med fargerike kreasjoner og løsninger som bare venter på å realiseres av ivrige grundersjeler. Fra italienske pizzavogner til øltønner og amerikanske veteranbiler, tegnebenken til P@@l er som et leksikon av unike vogner til enhver anledning. Hans nyeste kreasjon har til og med fått oppmerksomhet hos selveste biskopen.
– En kirke på hjul med plass til både prest og kollekt kunne hjulpet kirken med å være mobil og tilstede der det trengs. Det er jo perfekt for arrangementer som Arendalsuka, festivaler og gatearrangementer. Og om ingen vil så skal jeg nok jammen stille opp i prestedrakt selv og sende hele kollekten til et veldedig formål, forteller en engasjert Lidi.

Kirkelig audiens

Lillesandsprest Ivar Skippervold var i kontakt med Lidi da gamle Arken kulturhus brant ned og de nye kafe-lokalene skulle gjøres om til pizzabakeri. Da han fikk fremvist tegningene fra P@@l på en mobil kirke synes han umiddelbart dette var en festlig og spennende ide. Uken etter skulle han i møte på bispekontoret og tok han med seg tegningene fra P@@l.

– Kulturrådgiveren på kontoret synes det var hysterisk morsomt, og de var veldig positive til ideen. De synes det var hyggelig av P@@l som kjent forretningsmann å komme opp med en solidarisk forretningside som dette, forteller Skippervold.

Lillesandspresten synes selv det er kreativt og festlig, men også en kommuniserende og viktig visjon. Han ser potensiale for å kunne bruke et slikt tårn i mange sammenhenger der kirken ønsker å være tilstede.
– På festivaler vil man kunne synliggjøre seg rent kommunikasjonsmessig, men også kunne tilby et rolig sted der man kan finne en indre fred og søke en god samtale. Om folk bare kommer for en prat og en kopp kaffe, eller ønsker å støtte kollekten for en god sak, så tror jeg dette er en god fremtidstanke for kirken, avslutter han.

 

Realiserer drømmer

Å komme opp med det perfekte design på drømmevogna blusser nok opp ambisjonene for alle og enhver, men veien fra tegning til å ha en food-truck i full drift er lang uten riktig ekspertise på laget. Det er her P@@l Lidi kommer inn i bildet. Med lang erfaring og personlig service av høyeste kvalitet følger han opp hver eneste kunde fra de kommer inn med en grunderdrøm, til de får en unik vogn tegnet, finansiert og bygget, og helt til vognen er i full drift og litt til.

Når food-trucken er designet etter kundens behov bidrar Deals on Wheels med rimelig og gunstig finansiering før vogna skal bygges. De fleste vognene bygges i Tyskland, Polen, Romania, Danmark eller Kina, og fraktes til Kristiansand, mens andre spesialproduseres lokalt på Mjåvann. Her har Thore Stensland og sønnen vært gode kreative samarbeidspartnere med Lidi i lang tid, og har lang erfaring med å spesialbygge matvogner etter Lidis design for det norske markedet.Dagens prosjekt er en Renault Master “Street food” truck 2020 som skal spesialbygges med strøm, to kjølere, tre fryseskap, ventilasjon, ovner, hyller, lys og mye annet. Når alt er montert blir dette i bunn og grunn en splitter ny høystandards fast-food restaurant på fire hjul.

Billigere business får du ikke

Hver gang P@@l sender en ny vogn på veien realiseres en drøm. Et potensielt forretningseventyr fødes, et levebrød for en person, en familie, eller kanskje flere. I en tid der arbeidsplasser er mangelvare skaper den kreative grunderen nye arbeidsplasser og suksess-historier på daglig basis. Billigere business får du ikke, forsikrer han avslutningsvis. Og food-truck drømmen den realiseres hos Deals on Wheels.