Prisgunstig teknologibombe fra Kina
PRØVEKJØRT:
Xpeng G3 Super Long Range
Den kjører nesten av seg selv, har et utall kameraer og sensorer og lang rekkevidde, og det til en konkurransedyktig pris. Kan det bli annet enn suksess i elbil-landet Norge?
Xpeng er altså navnet på nykommeren, det lyder jo unektelig veldig kinesisk. Bilen som har vært på sjarmoffensiv i Kristiansand noen uker er ikke helt klargjort for det norske markedet, så alt av tekniske løsninger er ikke på plass ennå. Og av og til dukker det opp kinesiske skrifttegn i displayene. Det hindrer ikke at demobilen har fått kjørt seg de to-tre ukene den har vært på sjarmvisitt.
– Interessen har vært enorm! Bilen ruller og går hele dagen så det kommer godt med at den går langt på strøm, forteller Erik Dåsnes hos Bay Auto. Det er der bilen befinner seg, og det er Bay som etter hvert kommer til å serve kundene med verkstedtjenester.
-Men det er XP auto som er salgsansvarlig, et datterselskap av Bay Auto, understreker Dåsnes som er nøye med å ikke blande kortene som autorisert Ford-forhandler.
Et eget «showroom» er under bygging på Sørlandssenteret, det er her bilen vil bli stilt ut når den tid kommer.
Kamera på taket
De «norske» kundebilene kommer i februar og prisen for en Smart versjon blir 367 900 kroner ferdig på veien, det vil si inkludert tectylering og leveringskostnader.
– Foreløpig er det Smart, den rimeligste av to varianter, som tas inn. Premium utgaven som koster drøyt 20 000 kroner ekstra har litt finere skinn i setene. Det som skiller den mest fra Smart er imidlertid innebygget kamera på taket! Da blir det mulig å ta bilder og filme underveis. Ulempen er at det ikke er mulig å kombinere kamera med takstativ. De fleste nordmenn er nok mer opptatt av takboks enn av kamera…tenker Dåsnes.
Selvkjørende på høyt nivå
Bilen er utstyrt med X Pilot 2,5, som innebærer at den er selvkjørende på nivå 2,5, noe som for eksempel innebærer at man via skjermen kan få oversikt over ledige parkeringsplasser, det er da mulig å velge en ledig plass på skjermen, og overlate resten til bilen. Hverken ratt eller pedaler skal røres.
–Et slikt system er ikke godkjent i Norge, ikke foreløpig, i alle fall. Men det er unektelig imponerende å se hvordan det fungerer når vi får det demonstrert, sier Dåsnes.
Himmelen i sikte
Ikke så lite spente tar vi plass i kinabilen, som best kan beskrives som en mellomstor SUV registrert for fem. Den trekker kun på forhjulene og tilhengerfeste er ikke mulig, men vi velger å kalle den SUV likevel siden vi sitter ganske høyt i bilen og har god oversikt ut. Ikke minst opp i lufta, for aldri før har vi sett en så stor frontrute, den strekker seg nesten til midten av kupeen. Her snakker vi om frontrute og panorama glasstak som går opp i en høyere enhet . I gråværet legger vi ikke så mye merke til det, men vi tror det vil være flott på en sommerdag med blå himmel og hvite skydotter. Bare ikke sola blir for sterk, da. Riktig nok er den øvre delen kraftig sota, men likevel.. Et trekk kan kjøpes som tilvalg for å skjerme.
Godt utstyrt
Bilen er godt utstyrt, vi nevner elektrisk justering av førersete, 2-sone klima, LED kjørelys med automatikk, navigasjon, ryggekamera P- sensorer, blindsonevarsler, filholder, kollisjonsvarsler, samt Wi-fi som brukes for å oppdatere software i bilen. Listen er mye lenger. En ting mangler imidlertid, startknapp. Men så viser det seg at den er overflødig. På plass i førersetet med nøkkelen i lomma starter bilen nærmest av seg selv. Girvelgeren er som hentet fra Mercedes der den stikker ut fra rattstammen, og den digre hovedskjermen i midten er veldig lik det vi har sett hos Tesla. Herfra styres så godt som alt av funksjoner. Fysiske knapper er fraværende.
Alt skjermbasert
Vi synes ikke alt er optimalt med en slik løsning. Når vi skulle velge grad av regenering, for eksempel, måtte vi trykke oss frem til kjøremenyen, først her kom valgene frem. Det er unektelig enklere med padler på rattstammen som vi har sett i mange elbiler etter hvert. Samme med valg av kjøre oppsett; Eco-Standard-Sport. Klima anlegget hadde også hatt godt av fysiske knapper. Skjermen kan settes opp på utallige måter, så her må en bare ta seg tid for å lære seg alt.
Gimmick
Det er mange morsomme funksjoner i Xpeng, men ikke så veldig nyttige, kanskje. I det du trykker på «Sport» i kjøreoppsettet, kommer det en buldrende motorlyd ut av høyttalerne, for riktig å understreke at nå er alle hestekreftene tilgjengelig. Dem er det tett på 200 av, noe som gir et pent kraftoverskudd, både på motorvei og på vanlig landevei. På vår to timers tur i sedvanlig blandet løype opplevde vi en lettkjørt bil med kontant kjørefølelse og styring, uten overraskelser av noe slag. På hullete grusvei var den komfortabel, og i en bratt (og gjørmete) grusbakke kom vi greit i gang fra stillestående etter en aning med hjulspinn.
For en ikke alt for stor familie tror vi Xpeng G3 vil fylle behovet, både med hensyn til plass og rekkevidde. 380 liter bagasjerom gir vi godkjentstempel, og WLTP-rekkevidden er oppgitt til 451 kilometer. Med attraktiv pris tror vi Xpeng G3 kan komme til å briljere på salgsstatistikken i tiden fremover.
Interessen er i alle fall tilstede, det merket vi tydelig da vi stanset for fotografering av nykommeren på Hamresanden. Neppe noen gang tidligere har vi fått så mange spørsmål fra interesserte som var ute på tur.