Fransk komfort i tøff innpakning
PRØVEKJØRT: Citroën C5 Aircross plug-in hybrid
C5 har vært på markedet en stund i bensin og dieselutgave og er blant modellene som selger best hos Citroën. Nå er den her som plug-in hybrid og vi tror den har forutsetninger for å vekke interesse hos flere som jakter familievennlig SUV.
Inntil 55 kilometer (WLTP) på strøm og null i engangsavgift er argumenter som Citroën-selger Aidin Sohrabi hos Mobile i Sørlandsparken kan slå i bordet med overfor potensielle kunder. Så har han da også solgt en del av dem siden modellen kom til butikken for et par måneder siden. Likevel er ikke Citroën et merke som briljerer høyt på salgsstatistikkene i Norge, men det kan det bli en endring på nå som det rulles ut stadig flere modeller med stikkontakt fra den franske produsenten, både hybrider og hel-elektriske utgaver.
Vi får til disposisjon en Shine-versjon for noen timer for å prøvekjøre nykommeren. Shine er høyeste utstyrsgrad, priset til 433 900 kroner. Toppet med panorama soltak (åpningsbart) og elektrisk bakluke havner sluttsummen på 450 700 kroner. Rimeligste versjon, Feel, starter på 403 900 kroner og da snakker vi ikke om en ribbet utgave med hensyn til utstyr.
Fransk komfort
Det første som slår oss er at her er det lagt vekt på komfort. Lite støy trenger inn i kupeen, og fjæringskomforten har tydelig hatt litt ekstra fokus, blant annet ved at demperne er utstyrt med støtputer for ytterligere å dempe slag ved kjøring på for eksempel hullete grusveier som vi har en del av her sør. 8-trinns automaten skifter umerkelig, og med total systemeffekt på 225 hestekrefter fra bensin og elmotor er det ikke mangel på kraftoverskudd. Sammen med en lett og presis styring gir det i sum en svært lettkjørt bil der det nok er lagt mer vekt på nettopp komfort enn sportslig oppførsel. Som SUV bygger C5 i høyden, her snakker vi om 23 cm bakkeklaring, noe som selvsagt bidrar til en høy sittestilling med god oversikt over trafikken. At man nærmest setter seg opp i bilen, og ikke ned i, er også noe mange vet å sette pris på.
Ikke for terrenget
Utvendig fremstår C5 som ganske så barsk med typisk SUV-utstråling. Formen er kompakt, og fronten, med lys i tre «etasjer» gjør at den skiller seg litt ut i mengden. Det samme med markerte «air-bumps» i plast nederst på siden. Sammen med den rause bakkeklaringen kan en forledes til å tro at C5 er eslet for et liv i villmarka. Slik er det dog ikke. C5 leveres kun med drift på forhjulene, AWD er ikke tema her. Vi testet fremkommeligheten ved å foreta bakkestart i en bratt grusbakke dekket av et tynt lag nysnø. Etter ytterst forsiktig omgang med gassen, kom vi oss i gang på et vis, med nye vinterdekk uten pigg. Med trekk på alle fire hadde nok øvelsen vært for plankekjøring å regne. Likevel tror vi at C5 vil gjøre nytten for mange med røff vei siste stykke til hytta med den høye klaringen.
Fleksibel
Bak rattet er det lett å finne seg til rette. Shine versjonen har elektrisk regulering av førersetet, og rattet kan justeres i alle retninger. Setene kjennes komfortable og virker forseggjort og materialkvaliteten ellers virker helt ok. Instrumenteringen er en blanding av pekeskjerm og fysiske knapper og vil nok fungere ok etter litt tilvenning. Lys og luft preger kupeen, ikke minst på grunn av panorama glasstaket (kr 11 900,-.) Utstyrsmessig er det lite å savne i C5. Shine utgaven stiller med ryggekamera, P-sensorer, navigasjon, skiltleser, LED hovedlys og interiørlys, for å nevne noe fra en lang liste. Pluss omfattende sikkerhetspakke med blant annet autobrems og adaptiv cruise. Plassen i baksetet preges av tre individuelt justerbare sitteplasser. Disse kan justeres i lengderetningen for enten å prioritere benplass eller plass til bagasje. Med setet i bakerste posisjon hadde vi ingen problem med å få plass til bena bak en «normal» sjåfør. I forreste posisjon kniper det, da har imidlertid volumet i bagasjerommet økt fra 460 til 600 liter. Med isofix fester på de to ytterste baksetene samt i passasjersetet foran, burde C5 være aktuell som familiebil for mange.
Snill i matfatet
Så var det forbruket. Mange plug-in hybrider er sjelden gjest på bensinstasjoner hvis man er flittig med ladekabelen og har mye småkjøring. Da kan oppgitt forbruk for C5 på 0.18 l/mil være realistisk. Men slik er jo ikke hverdagen for alle. I løpet av vår testrunde på 84 kilometer fikk vi et gjennomsnittsforbruk på 0,44 l/mil. Displayet viste ved start at vi hadde strøm til 24 kilometer kjøring, men det er bare et anslag ut fra tidligere brukshistorikk. Det var to-tre kuldegrader under testen som foregikk både på motorvei, landevei og i by. Alt i alt må vi si oss fornøyd med et forbruk på godt under halvliteren på mila under de rådende forhold. Vi konkluderer med at Citroën C5 med stikkontakt nok henvender seg til et bredt publikum som er i markedet for en familievennlig SUV hvor det er lagt stor vekt på komfort. Fravær av engangsavgift og lavt forbruk er noe mange vil verdsette høyt.