
Elbil og campingvogn =Sant?
Skal du dra på ferie med campingvogn så er vanlig oppfatning at dieselbil er det naturlige valget. Dieselmotorens gode seigdragningsevne er esset i ermet for alle caravanister som skal trekke tungt. Men saker og ting er i endring.
Noe som hele tiden endrer seg er elbilenes evne til å trekke tilhenger. Tidligere var det bare et fåtall elbiler som kunne utstyres med hengerfeste. Så ble det mulighet for å montere hengerfeste hos flere, men med svært begrenset hengervekt, ofte bare tilstrekkelig for å trekke en liten henger med hageavfall.
I dag har vi elbiler som er godkjent for opp til 2250 hengervekt (Tesla Model X) og mange klarer 1800 eller 1500 kilo. Likevel er det ikke noe stormløp til bilforretningene som selger elbiler av slikt kaliber av caravanister som ser seg om etter strømførende trekkdyr.
– Det er svært få kunder som snakker om elbil til å trekke campingvogn hos oss, bekrefter Ronnie Svellingen, selger hos Volvoforhandler Frydenbø i Sørlandsparken. Der har første hel-elektriske Volvo gjort sin entre, og det med suksess, Volvo XC40 er mottatt med åpne armer i markedet.
-Og alle skal ha den med hengerfeste! Det er jo en SUV som trekker på alle fire, den er tung, den har maks hengervekt på halvannet tonn og den har solid kraftoverskudd. Sånn sett så burde den være velegnet til å trekke campingvogn. Men mange har behov for å trekke andre ting, som båthenger. Jeg opplever at så godt som alle som kjøper bilen har den som eneste bil i husstanden siden den dekker så mange behov, forteller Svellingen.
Rekkevidden halvert
Men det er noen skjær i sjøen for de som vil hekte vogna på kroken til elbilen. Tester viser at rekkevidden ofte blir halvert når det trekkes tungt. Det handler både om vekt og økt luftmotstand. Med nevnte Volvo, som har WLTP rekkevidde oppgitt til 417 kilometer ved sommertemperatur, så vil det i praksis si at man må stoppe for å lade etter snaut 20 mil. Det vil nok de fleste oppleve blir i snaueste laget, og særlig når vogna må kobles fra for å nå frem til ladepunktet med bilen. Det blir fort mye styr og ståk underveis til målet og det blir nødvendig å beregne seg god tid.
En annen sak er totalvekt på bil og vogn. Elbiler er, på grunn av stort batteri, adskillig tyngre enn tilsvarende bensin-og dieselbiler. Vanlig B-førerkort er begrenset til 3500 kilo vogntogvekt. Tar vi eksemplet med Volvoen, så har den egenvekt på 2100 kilo. Da er det ikke rom for å hekte på en vogn som veier det som bilen er godkjent for å trekke, altså 1500 kilo. Da havner vi på vogntogvekt på 3600 kilo. Legg så til utstyr og feriebagasje, og man stanger hodet i taket med solid margin.
Lett kjørevogn løsningen
Løsningen blir da å gå for en mindre og lettere kjørevogn. Vi lånte en Volvo XC40 hos Frydenbø og tok turen til Sør-Caravan på Kjerlingland i Lillesand og lånte med oss en Knaus campingvogn av nokså normal størrelse med tanke på kjøring, 4,50 lang og vekt på 1120 kilo. Altså greit innafor vektbegrensning på 3,5 tonn totalvekt for bil og vogn. Volvoen har vi prøvekjørt ved en tidligere anledning, og konstaterte da at her var det krefter i overflod, 408 hk for å være presis. Det viste seg å holde i lange baner med caravan på slep, skulle vi dra på ferie med denne kombinasjonen skulle vi i alle fall ikke være opphav til kø på grunn av for lite krefter. Da vi tråkket litt ekstra på gassen, skjøt vi fart på motorveien i en slik grad av vi måtte kikke etter i bakspeilet for å sjekke at vogna fulgte med… Men slike eksperimenter sluker selvsagt strøm, så for de som drar på langtur er det om å gjøre å holde så jevn fart som mulig. Maks hastighet er for øvrig 80 km/t med henger i Norge.
Gunstig vektforhold
Ellers er det verdt å merke seg at vektforholdet mellom bil og vogn i dette tilfeller er svært gunstig. Vogna veier bare litt over halvparten av det den tunge trekkbilen veier, og med passasjerer i bilen blir forholdet enda gunstigere. Det betyr i praksis at det nesten ikke merkes på kjøreegenskapene at man trekker campingvogn. 4-hjulstrekk er også en fordel, noe de som har kjørt med campingvogn i kombinasjon med forhjulsdrevet bil nok kan skrive under på. Trykket på kula gjør at drivhjulene foran får redusert marktrykk. Da skal det ikke mer til enn en litt bratt grusbakke før man står og spinner. Med trekk på alle fire blir det lett match.Oppsummert elbil Volvo XC40 + campingvogn:
Fordeler:
Kraftig moment og trekk evne gjør det enkelt å følge trafikken
4-hjulstrekk sikrer fremkommelighet
Tung bil gir stabil og trygg kjøring
Ulemper:
Halvert rekkevidde, stadig stopp for å lade er nødvendig. Vogna må kobles fra for å komme til ladepunktet.
