fbpx
skip to Main Content
I fritt svev

Mjåvannsprinten er populær

Det er kompakt, inviterer til mye fart på etappene, og trekker et stort publikum; i dag gikk den populære Mjåvannsprinten av stabelen.

 

– Selv om det krever mye planlegging og forberedelser, er Mjåvannsprinten et av høydepunktene i løpet av året, forsikrer Kai Tønnesland som har vært en av de store ildsjelene bak rallyet som første gang gikk av stabelen i 2014.

– Jeg kan ikke kalle meg løpsleder, fordi jeg selv er deltaker under rallyet, så den formelle tittelen er koordinator, humrer Tønnesland som har hatt denne rollen helt siden 2015.

Bakgrunnen for oppstart var for å lage et kompakt rally for dem som synes det er veldig gøy å kjøre rally på asfalt. Siden har Mjåvannsprinten alltid vært et populært rally å delta i, både for rally-familien på Sørlandet, og etter hvert også for deltakere over hele Sør-Norge.

Mange deltakere

Norgestoppen i asfalt-rally setter alltid av datoen. Dette er et rally de ønsker å kjøre, mye fordi det ikke er så mange rallys som blir gjennomført på asfalt.
– Vi har deltakere fra Hedmark, Østlandet, Vestlandet og fra hele Agder, sier Tønnesland.

Antall førere har økt med årene, og det lå an til deltakerrekord i fjor, men som følge av at Norge ble stengt ned, måtte rallyet avlyses. Ettersom omstendighetene er som de er nå, har arrangøren i år satt et tak på 35 førere. Tre hundre av dem som nå holder på å bygge ny E39 fra Kristiansand til Mandal bor i brakkeriggen på toppen av Mjåvann. Fordi det er så mange mennesker ut og inn, måtte området hvor de ulike etappene gjennomføres begrenses.

Kompakt

Derfor ble etappene bli gjennomført i området Avfall Sør, Frustøl entreprenør, og ved de gamle lokalene til Sørlandschips og Netthandelen. For å hindre at den siste skal ta igjen den første, måtte vi rett og slett sette en begrensning på antall deltakere.

Å kjøre rally på asfalt kontra grus er som to helt forskjellige verdener.
– På asfalt må du kjøre så effektivt som mulig, ikke sladde, og bruke minst mulig tid på «alt». Det fordrer en helt annen kjørestil sammenlignet med å kjøre et rally på grus. På asfalt er hastigheten er høyere, og marginene mindre, sier Tønnesland, og viser til at forrige gang Mjåvannsprinten ble gjennomført, skillet det tre sekunder mellom nummer én og nummer seks på resultatlisten.

Tønnesland stilte selv også i år til start.
– Det gjelder å gi alt, gliser han. Stemmer det meste, må jo målet være en god plassering.

Han retter også en stor takk til bedriftene på Mjåvann som har vært velvilligheten selv.
– Takk også til sponsorer og andre som bidro, sier Tønnesland og trekker frem Hurtigruta som stiller lokalene til disposisjon for rally-ledelsen.

Kai Tønnesland.

 

Back To Top