Toyota sin småbil har blitt voksen
Ja, den har vokst i alle retninger. Viktigere er det likevel at den presenterer seg som en fullverdig SUV med høy bakkeklaring og firehjulstrekk som skal passe både i byen og langt ute på landet.
Yaris har vært et av Toyotas trumfkort i småbilsegmentet i Norge i over 20 år, mye takket være at den er blant de mest driftssikre biler på markedet. Nå skal suksessen videreføres med en barskere utgave av volumselgeren. Med store skjermbuer, ny front og hekk minner den mer om en nedskalert RAV 4 enn en forstørret
Yaris selv om den deler teknisk plattform med sistnevnte (GA-B). Mye er altså likt med originalen; det er samme 3-sylindrede motor som sammen med en elektrisk motor koblet til bakhjulene gir 116 hestekrefter, og det er samme fjerde generasjon hybridsystem. Trinnløs CVT girkasse kjenner vi også igjen fra vi kjørte den vanlige Yarisen for ett år siden.
Også innvendig kjenner vi oss igjen. Mye er likt i interiøret; skjermer, knapper og hendler drar vi også kjensel på. Helt greit, det. Vi fant oss nemlig godt til rette med løsningene fra «originalen», men én rund knapp på midtkonsollen er ny, den kan vris til «Snow» eller «Trail» og sladrer om at her har vi med firehjulstrekk å gjøre. Vi formoder at de to nevnte valg skal benyttes når føreforholdene er ekstra utfordrende, som for eksempel «Snow», når siste ubrøyta kneiken opp til hytta på fjellet om vinteren skal forseres. «Trail» vil nok være kjekt å ha om man roter seg vel langt ut i terrenget.
Intelligent firehjulstrekk
AWD-i står for intelligent firehjulsdrift og fungerer slik at elmotoren gir kraft til bakhjulene (i tillegg til forhjulstrekket) ved start fra stillestående. Over 10 km/t kobler den ut og bilen trekker kun på forhjulene. En slik løsning skal bidra til lavere forbruk. Ved behov, når føreforholdene blir krevende, kobler elektromotoren inn, og vips har du trekk på alle fire. Ganske intelligent, altså.
Hvordan er så Yaris Cross å kjøre? Kort oppsummert, enkel og lettkjørt, slik vi er vant med i Yaris, ikke minst takket være CVT-giret som gjør jobben helt greit. Vi satt godt i sportstolene som hører med til topputgaven, de lengste blant oss vil muligens savne uttrekkbar sittepute. Takket være høy sitteposisjon er det god sikt ut i alle retninger. Støynivået inni kupeen varierte med underlaget vi kjørte på, men vi opplevde det aldri sjenerende høyt. Under normal kjøring var det lite å høre til motoren, litt godmodig knurring fra 3-sylinderen kunne høres ved gasspådrag. Cross innbyr til å leke seg litt når svingene kommer tett, den ligger godt på veien til tross for SUV-preget. Vi tror den kunne tåle noe mer krefter for å gjøre den enda morsommere å kjøre.
Snill i matfatet
Forbruket er, takket være hybridløsningen, oppgitt til lave 0,45 l/mil. Det var også nøyaktig det vi landet på etter sju mils variert kjøring. At det grønne symbolet for elektrisk drift stadig lyste i displayet, overrasket oss ikke. Vi kjenner oss nok en gang igjen fra den vanlige Yarisen.
Yaris Cross har strukket seg hele 24 cm i lengde i forhold til vanlig Yaris og måler nå 418 cm. Akselavstanden er imidlertid den samme, slik at baksetet fremdeles oppleves ganske trangt til voksne av normal størrelse. Plassen til bena blir noe snau. Det samme kan ikke sies om bagasjerommet som får nyte godt av den ekstra lengden. 320 liter mot 286 liter i originalen lar seg høre. Så må det også nevnes at Cross leveres som forhjulstrekker. Da er elmotoren på bakakselen borte, noe som gir større bagasjerom som sluker tett på 400 liter. Cross med forhjulstrekk blir om lag 30 000 kroner rimeligere enn AWD-i og vil nok være interessant for alle som ikke har planer om å forsere bratte bakker på krevende føre.
Godt utstyrt
Vi kjørte topputgaven, Executive Bi-Tone til 427 100 kroner. Foruten Toyota sin omfattende Safety Sense sikkerhetspakke, får du med ting som Head-up-display på frontruta, navigasjon, 360 graders kamera/ryggekamera, P-sensorer foran og bak, elektrisk bakluke (fotbetjent), Keyless tilgang, LED Matrix frontlys, autoparkering og JBL-oppgradert lydanlegg med åtte høyttalere. Allerede fra innstegsmodellen, Life, (346 000 kr) er ting som ryggekamera, nøkkelfri start, klima og Safety Sense- pakken inkludert. Trolig vil Cross i utstyrsgrad Active Tech bli mest solgte i Norge. Den er priset til 383 900 kroner og har blant annet navigasjon, adaptive frontlys og blindsonevarsling som standard.
Vi tror Yaris Cross kan bli en suksess i Norge, lik vanlige Yaris, noe også forhåndsinteressen speiler. For de som har kikket på RAV 4 men som tenker at den blir i største laget, må Cross være et interessant alternativ. Her får man fordelene til en SUV men i et kompakt format og til en lavere pris. Driftssikkerheten som Toyota er kjent for vil vi tro føres videre med Cross.