fbpx
skip to Main Content

VW ID.BUZZ

Folkevognbuzz med strøm på tanken

Fakta:
  • ID.Buzz (femseter)  Pris fra kr  494 200,-.
  • ID.Buzz Cargo (varebil, 2 eller tre seter) Pris fra 452 700,-. 

Teknisk plattform: 

  • Modulær plattform for elektrisk drift (MEB)
  • Bagasjeplass femseter: opptil 1121 L. Med nedfelt baksete: 2205 L
  • Lastekapasitet Cargo: 3,9 kubikk (plass til to europaller)
  • Tillatt totalvekt Cargo: 3000 kg.
  • Maksimal nyttelast: 650 kg.
  • Tillatt hengervekt: 1000 kg
  • Dimensjoner: L/Br/H: 471/194 cm (Cargo høyde: 1938 cm)
  •  Drivlinje: Elektrisk, bakhjulsdrift
  • Effekt: 150 kW/ 204 hk  dreiemoment: 310 Nm
  • Batteri: 82 kWh brutto, 77 kWh netto
  • AC-lading: 11 kW
  • DC-lading: oppti 170 kW
  • Toppfart: 145 km/t (elektronisk begrenset)
  • Rekkevidde: 421 kilometer kombinert 

Volkswagen sin folkevognbuss fra 50-tallet er nærmest blitt et ikon i bilhistorien. Nå kommer den i ny tapning. 

 

Alt er nytt, fra ytterst til innerst. Likevel fører linjene tilbake til opphavet. Designen får oss til å tenke at ur-Folkevognbussen må ha vært i tankene hos designavdelingen i Wolfsburg da de streket opp linjene til Buzz.
Ja, retro-aspektet er viktig hos ID.Buzz,  Volkswagen har lenge ønsket å lansere denne modellen for å føre arven videre, forteller Magnus Engestøl hos Gumpen Auto Vest.  

Så har da også veien frem til ferdig bil vært en lang reise via flere konseptmodeller helt siden 2001 og bilutstillingen i Detroit. Den gang med potent V6 bensinmotor. Men det ble med konseptet, og siden har det blitt flere som aldri har kommet lenger enn til konseptstadiet.  Først i 2017 presenterte Volkswagen en bil bygget på konsernets elektriske MEB-plattform som er blitt dagens ID.Buzz som allerede har vært på visningsturne rundt i Norge. Det har visst vært en festreise som har trukket et stort publikum. 

300 reservert

ID.Buzz kommer både som personbil og som varebil, sistnevnte med betegnelsen Cargo. Den er det mange som venter på.
300 har satt seg på reservasjonsliste bare hos oss!  Det sier jo litt om interessen. Kanskje ikke så rart, dette er første elektriske varebil fra Volkswagen som jo er store på nettopp varebiler, men da som fossile utgaver, påpeker Engestøl. 

Rimeligvis er det næringslivet som etterspør Cargo som er en mellomstor varebil.
En mellomting mellom Caddy og Transporter. På tross av nokså beskjedne ytre mål rommer den to europaller og oppgitt lastevolum er på 3,9 kubikk mens nyttelasten er på maksimalt 600 kilo, opplyser Engestøl.   

Han ser for seg at Buzz Cargo vil passe godt for blant annet rørleggere, elektrikere, takstmenn og for varedistributører.  For de med behov for å trekke henger over ett tonn tenker han at Transporter og Caddy med diesel som drivstoff fremdeles vil være et godt valg.  Disse vil fortsatt bli produsert parallelt. 

Verdt å merke seg er at Cargo som standard er utstyrt med sittebenk for to passasjerer foran. Om ønskelig kan den leveres med to separate seter. 

Familiefrakter

Personbilutgaven kan trygt kalles familiefrakter med sine fem romslige sitteplasser og lastevolum på hele 1121 liter med alle seter i bruk. Foran er det to individuelle seter for fører og passasjer, mens baksetet er en treseters benk som som kan deles 60/40 eller felles helt ned. Benken kan også forskyves i lengderetningen.  Med nedfelt baksete rommer det 2 205 liter. 

To store skyvedører skal sikre god adkomst til baksetet. 
Hovedfordelen med denne er jo masse plass så her ligger det til rette for ferietur for hele familien. Den vil forøvrig komme som sjuseter på et senere tidspunkt, da i en litt lengre utgave. En campingvariant er også på tegnebrettet, avslører Engestøl.   

Cargo kommer med fast skillevegg til varerommet. Skilleveggen er utstyrt med vindu og med gjennomlastingsluke for lange gjenstander.  Som standard leveres Cargo med skyvedør på passasjersiden og med topphengslet bakluke. To skyvedører og sidehengslede bakdører er tilgjengelig om  ønskelig. 

Rekkevidde i toppskiktet

Cargo og personbilutgaven bygger på samme plattform og er identiske på tekniske spesifikasjoner.  

Rekkevidde er alltid et sentralt spørsmål på elektriske biler.  Buzz er utstyrt med et batteri med kapasitet på 82 kWh brutto, 77 kWh netto. Det skal gi en WLTP rekkevidde på godt over 400 kilometer kombinert kjøring, og opptil 583 km på bykjøring for Cargo versjonen, marginalt kortere for familiefrakteren.
Det er helt i topp i dette segmentet, rekkevidden nærmer seg det vi oppnår med fossile biler. Like viktig er det at den lynlader med opptil 170 kW, noe som gir 5-80% strøm på en halv time, poengterer Engestøl.  Ombordlader på 11 kW sikrer lading over natten fra veggboks.  

ID Buzz bygges på samme plattform som personbilene ID.3 og ID.4 som altså betyr at de er bygget som elbiler fra bunnen av. Det betyr god plassutnyttelse der hovedbatteri får plass i golvet, noe som sikrer lavt tyngdepunkt.   

Skreddersøm

Både personbilen og varebilen er godt utstyrt i grunnversjon med blant annet omfattende førerassistentsystem med auto nødbrems for fotgjengere og syklister, adaptiv cruisekontroll med stopp-og følgefunksjon og ryggekamera.  Personbilutgaven har i tillegg filholderassisten og dynamisk visning av trafikkskilt og park assist.  For å nevne noe fra en lang liste.  En rekke tilleggspakker kan kjøpes som supplement, så her nærmer det seg skreddersøm.   

 

En gang for lenge siden ble Folkevognbussen symbol på fred, kjærlighet og Flower-Power i hippie-bevegelsen. Mye vann har rent i havet siden den gang og bussen – som nå har blitt til Buzz – er vel på en måte blitt mer – er det lov å si – voksen?  I alle fall så fremstår den som mer fornuftig enn noen gang nå når vi er på vei inn i det grønne skiftet for alvor. Null utslipp og karbonnøytral produksjon skal sikre bærekraften. Men takk og pris for at linken til opphavet er vel ivaretatt.   

 

Back To Top