Gründer solgte babyprodukt for en million
POSEBYEN: De beste forretningsideene er dem som løser et problem, sies det. Det er ting som tyder på at Vibeke Siljan har klart nettopp det. Hun har allerede rundet en million i omsetning for i år, for sin innretning, men det tok nesten ti år før den kom på markedet.
Da jazz-sangerinnen, Vibeke Siljan, fikk sin førstefødte, innbilte hun seg selv at hun kom til å være en avslappet mamma. Slik gikk det ikke.
– De tviste seg at jeg var en skikkelig hønemor, ler hun.
Snekret i garasjen
Da datteren skulle lære seg å gå, var Vibeke redd at jenta skulle falle og skade seg.
– Hun dro seg opp etter alt mulig, og gulvet var hardt. Jeg tenkte det burde finnes noe som avlastet oss gjennom denne fasen, både barnet og oss foreldre.
Da kom hun på ideen om en mobil ribbevegg med en matte under. En prototype ble snekret sammen i garasjen av noen planker og et gammelt kosteskaft.
– Dette ble ferdig tidsnok til at barn nummer to kunne bruke det. Det ble en kjempesuksess. Hun lærte å gå etter 11 måneder og fikk god balanse. Hun satt og lekte mye med stativet.
Lyttet til andres erfaringer
Poenget med klatrestativet er at barnet har noe stabilt å holde seg i slik at det lettere skal komme opp i både krabbestilling og på to ben uten å falle.
– Da mitt barn hadde vokst fra det, ville naboer låne det. Jeg tok det med til barnehager for at andre kunne teste det, og slik fikk jeg også verdifulle tilbakemeldinger som jeg kunne bruke til å forbedre produktet.
Vibeke tok et etablererkurs med veileder og fikk så markedsavklaringsstøtte fra Innovasjon Norge.
– Da jeg ble en del av et gründerfellesskap fikk jeg også møtt likesinnede og deltatt på flere kurs, som har vært veldig hjelpsomt. Det er ikke lett for folk med vanlige jobber å forstå gründerlivet.
Steinete vei til suksess
Gründerlivet har vært en steinete vei for Vibeke. Artistkarrieren ble det ikke like mye tid til.
– Først måtte jeg gjennom et samlivsbrudd. Jeg ble alenemor for to jenter og måtte forsørge dem. Da pandemien kom og jeg ikke kunne opptre, gikk jeg hundre prosent inn for forretningsideen min. Jeg synes likevel det er vanskelig å dele oppmerksomheten min.
Gjennom Innoventus Sør fikk hun gjennomslag for en søknad om forskningsmidler.
– Forskningsrådet har en ordning som gjør at en kan benytte forskere til hjelp med produktutvikling. Ettersom min innretning tydet på å fremme koordinasjon, balanseevne og styrke, ville jeg teste vitenskapelig om dette produktet er gunstig for barnets utvikling.
Stjerneforsker med på laget
Hun fikk 300 000 kroner i støtte fra Forskningsmobilisering Agder og muligheten til å selv sette sammen et team. Audrey van der Meer er en hjerneforsker ved NTNU som har forsket på barns stimuli og utvikling i 30 år. Hun medvirker også i en episode av Netflix-serien Babies som kom ut i 2020.
– Hun deltok både i for-forskningsprosjektet og videre prosjekter. Hun har en teori om at barnets utvikling først skyter fart når det kommer seg opp fra gulvet og at det fysiske henger sammen med det kognitive.
Vibekes produkt var akkurat det forskeren trengte for å teste sine hypoteser.
– Tross pandemien fikk vi produsert stativer til fem familier som fikk stativet til fødselen og brukte det i ett år. De deltok i et spesifikt treningsprogram. Tjuefem andre barn fikk annen type stimuli som baby-yoga og babysvømming, mens en kontrollgruppe på hundre andre barn fikk intet ekstraordinært stimuli.
Vitenskapelig testet
Babyene ble målt kognitivt ved fastsatte milepæler og utviklingen til Vibekes forsøksobjekter som hadde brukt stativet, var sammenlignbar med babyene som hadde mottatt en masse ekstra stimuli.
– De hundre første dagene i en babys liv er det viktigste. De varer evig, mener forskeren.
Følger strenge krav
Pandemien førte til forsinkelser i produksjon og lansering, men ga samtidig teamet god anledning til å teste både prototype og det endelige produktet som er en baby-gym og et aktivitetsstativ i ett, slik at det kan benyttes gjennom alle faser av utviklingen frem til barnet lærer å gå, og lenger.
– Alle produktene våre er giftfrie og har gått gjennom grundige trygghetstester etter strenge krav. Vi har nemlig også leker og en tavle som kan henges på stativet slik at stativet får flere funksjoner og barnet får mer enda glede og nytte av det.
På grunn av produksjonsproblemer under pandemien, lot stativene vente på seg, men i desember 2021 ble de første lekene lansert.
– Særlig bitestjerna ble populær uten at vi har markedsført den noe særlig.
Nå har Little Climby, som firmaet heter, egen grossist, nettbutikk og utsalg i Posebyhaven.
– Hittil i år har vi omsatt for en million kroner og til neste år går vil vi lansere i Tyskland.
Utvider universet
Til tross for suksessen; å ikke ha tid til musikken er litt sårt for Vibeke.
– Vi er flere musikere i teamet, og vi tenker å utvide Little Climby-universet med forskjellig typer barnemusikk på sikt, smiler hun.