fbpx
skip to Main Content

Prøvekjørt: Opel Mokka Electric

Kompakt crossover i oppfrisket versjon

Fakta: Opel Mokka Electric
  • Pris: fra 369 900,-.
  • Motor: elektrisk, 156 hk/260 Nm
  • Drivlinje: 1A, forhjulsdrift
  • 0-100 km/t: 9 sekunder
  • Toppfart: 150 km/t
  • Batteri: 54 kWt
  • Lading DC: 100 kWt
  • Strømforbruk (oppgitt/test): 15,2/15,1 kWt
  • Rekkevidde WLTP: 406 km
  • Dimensjoner (L/B/H): 415/179/152 cm)
  • Bagasjerom: 310-1060 liter
  • Egenvekt med fører: 1618 kilo
  • Nyttelast: 397 kilo
  • Taklast: 75 kilo
  • Tilhenger: 0

Den kjører bra, byr på høy komfort, er bra utstyrt og den har akseptabel rekkevidde til en pris som vil passe for mange.

 

Med vinterhjul og metallic lakk sniker den seg akkurat under 400 000 kroner. For noen en magisk grense for hva de kan tenke seg å bruke på ny bil. Opel har lenge vært i en bakevje i Norge, særlig sett på bakgrunn av hvor mye det tyske merket dominerte i «gode gamle dager». Rekord, Commodore, Kadett, Ascona og Manta er modellnavn som nok vekker minner hos mange med noen år på baken.

COCKPIT: Sjåføren omsluttes av sammenhengende skjermer og lett tilgjengelige knapper og brytere. Setene er komfortable og støttende.

Mokka ble introdusert for 12 år siden, da som fossil bil. Nå har den vært på markedet som elbil noen år, og har innledet en ny epoke i merkets historie. Dagens Mokka er en oppfrisket versjon av første elektriske utgave, og den har blitt oppgradert på samme måte som sine konsernsøsken Peugeot 208/2008, Citroën e-C4 og DS 3 e-tense som alle hører inn under Stellantis konsernet. Det betyr økt batteristørrelse fra 50 til 54 kWt og mer krefter, fra 136 til 156 hestekrefter. Det gir seg først og fremst utslag i økt rekkevidde, fra rundt 360 til drøyt 400 kilometer WLTP.

Topputgaven til Norge

Demobilen vi lånte hos Mobile i Sørlandsparken var en «Ultimate» utgave, det vil si høyeste utstyrsgrad med «alt» av utstyr. Importøren har gjort det enkelt siden det kun er denne som tas inn til Norge med fra-pris på 369 900 kroner.
Mokka fremstår utseendemessig som en kompakt SUV med sin høye fremtoning. Vi føler vi stiger litt opp for å ta plass bak rattet. Ekte SUV er den likevel ikke, den kommer kun med forhjulsdrift og uten mulighet for å trekke noe etter seg.

BAKERSTE BENK: Noe begrenset plass her, det hjelper å kunne stikke føttene inn under setene foran.

Setene foran er både støttende og komfortable og de tar seg godt ut kledd i skinn og alcantara. Elektrisk justering får du ikke, men Opel har kostet på massasje i førersetet. Rattvarme og setevarme er på plass, det samme med «Pure Panel Cockpit» som Opel velger å kalle skjermoppsettet som går i en bue fra midten av dashbordet til førerdisplayet. Det ser ganske lekkert ut, og byr på en fin miks av skjermbetjening og fysiske brytere og knapper. Vi gir tommel opp for enkel betjening av klima anlegget og at radioen har egen volumknapp, Stemmestyring er det også så alt i alt skal det være enkelt betjeningsmessig.

Selvkjørende på nivå 2

Vi kjenner oss godt igjen etter å ha kjørt konsernsøsknene, girvelgeren og bryteren for valg av kjøremodus har vi sett før. Og det fungerer helt fint. Kjøremessig lyder kortversjonen; det er komfortabelt og enkelt. På motorveien aktiverer vi den adaptive cruisekontrollen sammen med filholderen som gjør Mokka selvkjørende på nivå 2. Det fungerer fint når vi slipper rattet – men som alltid blir vi minnet om å holde hendene der de skal være under kjøring – på rattet. Sikkerheten ivaretas ellers av ting som blindsonevarsler, aktiv nødbrems og ryggekamera, for å nevne noe.

PÅ DET JEVNE: 310 liter bagasjeplass byr Mokka på. Golvet kan justeres i flere nivåer. I posisjonen vist her er det plass til ladekabler under golvet.

«Normal», «Eco» og «Sport» er de tilgjengelige valgene for kjøreoppsett, også dette likt med «søsknene». Mokka starter alltid i normalmodus og da er det rundt 110 hestekrefter til disposisjon, noe som fungerer til all normal kjøring. Velges «Sport» åpnes stallen for alle 156 hestekreftene og da oppleves Mokka ganske sprek. Ni sekunder skal det ta fra 0-100 km/t, det burde holde for de fleste.

På litt røff grusvei på vei til testbakken vår opplevde vi at komforten var vel ivaretatt samtidig som den føltes trygg og stabil å ratte. Bakkestarten i den bratte bakken med løs grus klarte den med glans, vi ble litt imponert når vi tar i betraktning at elbil og forhjulstrekk ikke alltid er den beste kombinasjon med hensyn på fremkommelighet.

BEKVEMT OG STØTTENDE: Opel er kjent for gode seter, Mokka følger opp. Førersetet byr på massasje.

Hører til kompaktklassen

Opel Mokka hører altså hjemme i kompaktklassen, den strekker seg 415 cm i lengderetningen og er neppe førstevalget som familiebil. Baksetet byr på noe begrenset benplass, da hjelper det godt at det er plass til å stikke føttene inn under setene foran. Siden golvet bygger opp på grunn av batteriet i bunnen, blir sitteputen ganske lav så du sitter høyt med knærne. Mokka bygger ikke på dedikert elbilplattform, dermed må en tredjeperson i midten kjempe om benplassen med en akseltunnel som ikke har noen funksjon. Koffertrommet byr på 310 liter plass til bagasje, det kan justeres i flere nivåer etter behov. Bakseteryggen deler 60/40, med denne nedslått rommer det1060 liter. Skiluke savnes. Mokka trekker altså ikke tilhenger, men den laster inntil 75 kilo på taket.

Med en skapelig pris, SUV-preg med høy sittestilling, høy komfort, bra med utstyr og rekkevidde på det jevne så tror vi Opel Mokka Electric vil ha mulighet for å bringe merket opp til gamle høyder.

Back To Top