Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5N
Elektrisk racerbil for familien – med stil og motorlyd
Med 650 hestekrefter kjører den fra det meste, og den gjør det med stil og med en motorlyd som mange bensinbiler kan misunne den. Men det er altså en elbil vi snakker om.
Det er nesten ikke til å tro; jeg ratter nykommeren gjennom svingene på Langenesveien på vei mot Søgne, girer ned med hendlene bak rattet før neste sving, hører et sint bjeff idet turtallet øker, og så – (nesten) flat pedal ut på rettstrekket mens jeg presses inn i seteryggen. Den illsinte motorlyden når nye høyder og får adrenalinet til å pumpe ekstra.
Sånn kan det oppleves å kjøre kraftpakken fra Sør-Korea som nå har kommet til Mobile i Sørlandsparken. En «N» som haleheng etter modellnavnet til originalen som har vært på markedet noen år, sladrer om at dette er noe ganske annet. «N» versjonen er lavere, bredere og den strekker seg litt lenger. Understellet er nytt, nye dempere er på plass og chassiset er stivet opp med 42 nye sveisepunkter. Alt for å forsyne entusiastene med bøttevis med kjøreglede. Dessuten ser den sintere ut enn originalen med ny front og større spoiler i bakkant.
Gromlyd og girskift
Det mest spesielle med bilen er likevel N Active Sound. Kort fortalt så handler det om at bilen er utstyrt med kunstig motorlyd som simulerer lyden fra Hyundais 2-liters bensinmotor. Bare at her kommer lyden fra åtte høyttalere inne i bilen, og to utenfor. Glem det du måtte ha opplevd av kunstig motorlyd fra før, en fislete og fjern summing, knapt hørbar. Her er det rå lyd så nær ekte det er mulig å komme.
For å toppe opplevelsen av å kjøre bensinbil er det i tillegg Ne-Shift til disposisjon, et system som simulerer en 8-trinns dobbelclutch-kasse der sjåføren «girer» med hendler bak rattet.
Dette må oppleves for å forstå hvor ekte det virker. Med et knappetrykk velges manuell giring og en stor turteller dukker opp i displayet. Det er bare å gire i vei, blir jeg litt for ivrig med å gire ned vises turtallssperren i displayet! Alt er jo bare fake, men visste du ikke bedre ville du være overbevist om at du kjører en potent bensinbil.
Vi antar ingeniørene i hvite frakker på Hyundais fabrikk må ha brukt noen timer i tenkeboksen for å klekke ut en så fantastisk løsning. At bilen har blitt testet grundig på Nürburgring sier også noe om at her er lite overlatt til tilfeldighetene.
Mange valg
Å sette seg til rette bak det tykke sportsrattet blir litt overveldende, her er det en drøss med knapper, og så mange valg for kjøreoppsett at bilen kunne være tema for en mastergrad. Vi klarte bare å skrape litt i overflaten på våre tilmålte timer med bilen, men vi fikk uansett en særdeles frisk kjøreopplevelse. Bilen har firehjulsdrift som kan justeres til å få mer eller mindre trekk fremme og bak, alt etter kjøreforhold. Bilen er dessuten bygget for banekjøring og en egen drifting modus er tilgjengelig men da må du dykke dypere ned i menyene enn hva vi fikk tid til.
Lettere tilgjengelig er boost-effekten, et trykk på den røde knappen på rattet utløser de siste 41 hestekreftene i 10 sekunder slik at sluttsummen blir 650. Den prøvde vi aldri.
Vi nevnte ordet «familiebil» i tittelen. Det stemmer. Ioniq 5N oppfører seg som et et lam som har tatt beroligende piller når du trykker på de rette knappene. «Eco» i kjøreoppsettet for eksempel. Og «Lyd av» så høres den ut som en elbil, det vil si, vi hører svært lite. Hadde jeg vært eier, ville jeg nok valgt den «snille» utgaven i hverdagen, og villdyret ved festlige anledninger. Men alt med måte, selvsagt. Som vi har minnet om før når vi har kjørt potente sportsbiler, så har vi fartsgrenser å forholde oss til, så for å få prøvd det som bor i slike biler er det nødvendig å velge veier som egner seg for inspirert kjøring, det vil si mye opp og ned og der svingene kommer tett. Eller kanskje ta turen til Rudskogen for å teste ut kjøring på bane?
Familievennlig
Plass er alltid viktig i en familiebil. To barneseter får plass i isofix fester, en barnevogn går greit inn bak, og bakseteplassen står til godkjent for voksne. Setet kan justeres i lengderetningen og ryggen kan vinkles. Batteriet i bunnen bygger imidlertid opp golvet slik at sittebenken virker litt lav. De to foran sitter klistret i forseggjorte sportsseter. I motsetning til standard utgaven, mangler disse elektrisk justering. Sort taktrekk står i stil til typen bil, og glasstak er ikke tilgjengelig.
Ioniq 5N kommer kun i en utgave, det vil si toppversjonen ferdig spekket med det meste man kan ønske seg av utstyr. Sikkerhet og kjøreassistanse er vel ivaretatt og bilen er selvkjørende på nivå 2. Men sant og si, denne bilen vil vi kjøre selv uten for mye innblanding fra en usynlig hånd. Deilig var det for eksempel å koble ut filholderen som stadig nappet i rattet.
Prisen? 735 000 kroner. Godt over 100 000 kroner i forhold til den vanlige Ioniqen. Men vi mener du får mye for seddelbunken du legger på disken i form av mengder med kjøreglede samtidig som den fungerer som hverdagsbil for familien.
Vi tipper det blir tommel opp hos entusiastene.