Når 16 bilforhandlere stiller med rundt 200 biler på ett brett i Sørlandshallen en helg i oktober trekker det mye folk som er på nybiljakt. Bredt utvalg og kraftige priskutt virker som en fristende honningkrukke.
At 90 prosent av bilene er elektriske bør ikke overraske noen i elbillandet Norge. De få fossile utgavene blir nesten for outsidere å nevne. Men de har også sin tilhengerskare. Prismessig så er det et bredt spekter, fra litt over 200 000 for en småbil med begrenset rekkevidde til en Audi med nesten 1000 hestekrefter til to millioner, og det meste imellom.
Vi tok en runde i messehallen og fikk et godt inntrykk av hva som rører seg i bilmarkedet om dagen. En ting gikk igjen hos de forhandlerne vi snakket med: det er viktig å vise seg frem på et arrangement som BilExpo. Mange skriver kontrakt på kjøp, enten på messa, eller påfølgende uke med besøk hos forhandleren etter å ha vært i tenkeboksen en stund.
Årets messe hadde trolig rekordbesøk de to dagene den varte. 16 bilforhandlere og 200 biler fikk vist seg frem på BilExpo i Sørlandshallen helga 19-20 oktober. Det fungerte som en honningkrukke for alle med et snev av interesse for bil, og kanskje særlig for de som er på jakt etter ny bil.
NYTT MERKE: Sven Olav Brufjell og Frank Gumpen hos RSA smiler fornøyd etter å ha fått det kinesiske merket JAC inn i sortimentet. – JAC EX 30 Nordic Edition er en godt utstyrt småbil som sniker seg under 300 000 kroner, forteller de. Siden kommer det flere modeller, blant annet en pickup. Ellers stilte RSA med et bredt utvalg BYD biler som har fått mye oppmerksomhet etter at det kinesiske merket kom til Norge.
LANDEVEIENS KONGE I NY UTGAVE: Halvor Aamodt hos Toyota Sør gir tommel opp for ny Land Cruiser med dieselmotor som han fikk æren av å vise frem for første gang i Norge. – Denne fikk jeg tak i før alle andre, så dette kan vi kalle en skikkelig VIP-premiere! Et ikon av en bil med en lang historie og med terrengegenskaper som få kan matche, påpeker han. Prisen på 1,77 millioner som 5-seter gjør den neppe til bil for hvermannsen, men verdt å merke seg at den blir en god del rimeligere om du kan nøye deg med varebilutgaven med to seter på grønne skilter, og det er det kundene går for, Halvor har allerede 16 stykker i bestilling, alle som varebiler.
PRISPRESSER: Tor Arne Myhra hos Mobile med Honda e-Ny1 som har solgt i bøtter og spann etter at prisen ble kuttet drastisk. Nå får du den for rett under 300 000 kroner. En magisk grense for noen, kanskje? En enda rimeligere bil kan han tilby, Mazda MX-30 til 223 900 kroner, men da må du leve med noe begrenset rekkevidde. En typisk nummer-to-bil i familien, og et interessant alternativ til å kjøpe fossil bruktbil, mener han.
NYTT INNSLAG: Bilia har nylig etablert seg i Sørlandsparken med kinesiske Xpeng i porteføljen. Salgssjef Michael Cohen og selger Inger-Lill Lømsland kan fortelle om stor interesse for nyheten Xpeng G6, en prisgunstig SUV med firehjulstrekk, overflod av krefter og mulighet for å trekke tung henger.
RIMELIGE VOLVO: Stephan Kokai hos Frydenbø lokket med gunstig inngangsbillett til Volvo-universet med innstegsmodellen av EX30 til 345 000 kroner inkludert vinterhjul.
MAKAN TIL SUV: Frode Zaar og Thomas Haug hos Porsche Center stilte med en rekke sportslige modeller som appellerer til de lekelystne. Mest oppmerksomhet var det likevel nykommeren elektriske Macan som fikk. Den er det mange som har ventet på. – En skikkelig Norgesbil med høy sittestilling, drift på alle fire, hengerfeste som drar opp til to tonn og rikelig med krefter. Og selvsagt med kjøreegenskaper på Porsche-nivå, fastslår de to. Pris for rimeligste er 876 000 kroner.
OPP AV GODTEPOSEN: Dagfinn Berg fra Gumpen Auto Øst stilte med en outsider på messa – en limegrønn Audi RS3 med 2,5 liters bensinmotor som yter 400 hestekrefter. – Dette er klassisk Audi oppskrift med 5-sylinder bensinmotor og som gir et utrolig lydbilde, forteller han entusiastisk. Med prislapp lydende på 1,4 millioner er nok denne forbeholdt de spesielt interesserte. Volum modellene er Audi Q4 og Q6 mens Audi A6 Avant, stasjonsvogn på Audi språk, kommer på kort visitt til Gumpen Øst i slutten av oktober. Den er det visst mange som venter spent på.
GJØR COMEBACK: Stasjonsvogna er ikke død selv om SUV-feberen har rast i noen år. Morten Sogn hos Gumpen Auto Vest stilte med lekre Volkswagen ID.7 som stasjonsvogn med plass til det meste. – Denne har vi solgt mange av og nå får du en godt utstyrt utgave med firehjulstrekk og 330 hestekrefter til 549 900 kroner, forteller han.
ETTERLENGTET: Ford Explorer er omsider på plass hos Kverneland Bil (tidl. Bay Auto) og Steffen Dutton og Terje Hansen konstaterer at interessen er stor hos publikum. Det samme gjelder den megastore pickupen Ford F-150 Lightning som også var med på messa.
VELDUFTENDE FRISTELSER: Så vidt vi vet er Mobile i Sørlandsparken eneste bilforhandler med egen kafé. Kafeen ble videreført til BilExpo og Ludvig Myhra, Lisa Myhra og Anne Grethe Sannes bød på diverse bakverk aldeles gratis under messa.